شماره ۲۰۵۲ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
قاچاقچی حیات وحش در فضای مجازی به دام افتاد

[شهروند] متهمی که با استفاده از شیوه‌های تبلیغاتی مختلف در فضای مجازی اقدام به خرید و فروش گونه‌های جانوری ازجمله ‏پرندگان شکاری می‌کرد، در یک عملیات طراحی و از پیش تعیین شده به دام مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران ‏افتاد‎.
متخلف که از مدتی قبل برابر گزارش‌های اعلامی و بررسی‌های انجام شده، تحت رصد یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران ‏قرار داشت، روز  دوشنبه در یکی از میادین منطقه ۲ تهران به همراه سلاح سرد دستگیر و با اعلام جرم و تشکیل پرونده ‏قانونی، تحویل مقامات قضائی شد‎.
در بررسی‌های اولیه از این متخلف که هنگام دستگیری یک بهله پرنده شکاری از نوع عقاب طلایی را نیز برای فروش و معامله ‏به همراه داشت، مشخص شد که او از مدت‌ها قبل در حوزه خرید و فروش غیرقانونی حیات وحش به‌ویژه پرندگان کمیاب یا در ‏حال انقراض و حمایت شده فعالیت داشته و بخشی از فعالیت‌های این متخلف در فضای مجازی و بازار پرندگان خلیج فارس بوده ‏است.
در سال‌های اخیر بخشی از جرائم و فعالیت‌های قاچاقچیان حیات‌وحش به صورت سازمان یافته در فضای مجازی بوده و آنها ‏غافل از این موضوع که فضای مجازی نیز به‌طور دقیق در رصد اطلاعاتی و عملیاتی یگان حفاظت محیط‌زیست با همکاری ‏پلیس سایبری و دیگر نهادهای مسئول  و همکار قراردارد، به معامله می‌پردازند و درنهایت در دام قانون گرفتار می‌شوند.
عقاب طلایی کشف شده از این متخلف نیز برای بررسی وضع سلامت به یکی از مراکز نگهداری مجاز حیات وحش در تهران ‏تحویل داده شد تا درصورت برخورداری از سلامت کامل و توان پروازی در آینده نزدیک در زیستگاه‌های طبیعی استان رهاسازی ‏شود‎.
عقاب طلایی ازجمله پرندگان رو به انقراض در ایران است و احتمال از بین رفتن این پرنده‌ باشکوه وجود دارد. از این رو این ‏پرنده در فهرست سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران قرار دارد و در اختیار داشتن این جاندار برای کسانی که آن را خرید و فروش ‏ یا نگهداری می‌کنند، جریمه‌های سنگین قانونی در پی خواهد داشت‎. برابر دستور مقام قضائی، تحقیقات و بررسی‌های بعدی ‏درباره این فرد، متعاملان، مخفیگاه و دیگر موضوعات وابسته ادامه دارد.‏


تعداد بازدید :  408