شماره ۲۰۵۲ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۵ شهريور
صفحه را ببند
همه ایرادهایی که نمایندگان مجلس از فدراسیون گرفتند
عرق سرد روی پیشانی مدیران فوتبال

[شهروند] از همان ‌روزی که حکم محکومیت 6.2‌میلیون یورویی فیفا علیه فدراسیون ایران به علت شکایت مارک ویلموتس صادر شد،‌ برای همه مشخص بود که تا مدت‌ها جزئیات این پرونده یکی از مهم‌ترین سوژه‌های مورد بحث در جامعه خواهد بود. اظهارنظرهای بسیار مهم دادستان کل کشور و مسئولان قضائی و نمایندگان مجلس درباره این پرونده و احضار مدیران فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش به مجلس شورای اسلامی‌ به وضوح نشان می‌دهد که اراده جدی برای رسیدگی به ابهامات پرونده ویلموتس وجود دارد. اتفاقات جلسه مشترک مدیران فدراسیون و وزیر ورزش با نمایندگان مجلس در کمیسیون اصل نود و صحبت‌های دیروز سخنگوی دستگاه قضا هم این حقیقت را معلوم کرد که قطعا در روزها و هفته‌های آینده باید منتظر اتفاقات بسیار مهمی در فوتبال کشور باشیم.
درباره اتفاقات جلسه اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون و وزیر ورزش با نمایندگان در صحن کمیسیون اصل نود تنها برخی کلیات در رسانه‌ها منتشر شده است. نمایندگان به‌صراحت از پیگیری پرونده حرف زده‌‌ا‌ند و به نظر می‌رسد که بین مهدی تاج و وزیر ورزش هم اتحادی برای حل بحران به وجودآمده شکل گرفته است. صحبت‌های سلطانی‌فر در دفاع از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون در کمیسیون اصل نود هم این اتحاد شکل گرفته و کنارگذاشتن اختلافات را برای همه آشکار کرد؛ چون چند روز قبل از جلسه وزیر در مصاحبه‌ رسمی گفته بود با مسببان قرارداد ویلموتس برخورد خواهد شد.
با وجود این طبق پیگیری‌های خبرنگار «شهروند» روز دوشنبه مدیران فدراسیون و وزارت ورزش جلسه بسیار سختی را با حضور نمایندگان پشت سرگذاشته‌اند و انتقاد‌‌ات صریحی درباره عملکرد آنها مطرح شده است. توضیحات ارایه‌شده هم طبق شنیده‌ها به هیچ عنوان نمایندگان مجلس را قانع نکرده است. نمایندگان انتقادات جدی درباره اظهارات تاج پیرامون این مسأله که مگر متخلفان دیگر کشور مثل افرادی که ارز دولتی گرفتند پول از جیب‌شان دادند که اعضای هیأت‌رئیسه بخواهند پول ویلموتس را از جیب خود بدهند، مطرح کرده‌‌اند. صحبت‌های تاج درباره درآمدزایی فدراسیون از فیفا و AFC مورد قبول واقع نشده و تأکید شده اگر درآمدی هم وجود دارد نباید صرف بدهی به ویلموتس شود و این تخلف است. برخی نمایندگان حتی به قراردادهای داخلی بازیکنان با باشگا‌ه‌‌ها هم ایراد گرفته‌اند و به تاج تأکید شده اگر خدای ناکرده تیم‌ملی از گروه خود حذف شود و  به جام ملت‌های آسیا و جام‌جهانی نتواند صعود کند‌، آن وقت آیا  مسئولیت این شکست تاریخی و از دست‌رفتن درآمد 13‌میلیون دلاری را بر عهده خواهد گرفت؟ وزیر ورزش هم رسما به نمایندگان گفته پرسپولیس و استقلال را تا مهر و آبان به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد. در این نشست البته تنها وزیر ورزش و مهدی تاج با نمایندگان حرف زده‌اند و اعضای هیأت‌رئیسه حتی یک جمله هم حرف نزده‌اند. درنهایت با توجه به تعطیلی دو هفته‌ای مجلس‌، تصمیم گرفته شده است که وزیر ورزش و اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون اظهارات و دفاعیات خود را درباره فاجعه ویلموتس‌ به صورت مکتوب بعد از آغاز به کار دوباره مجلس به کمیسیون اصل نود ارایه بدهند. از طرفی دیگر این تعهد داده شده که یک تیم حقوقی قوی برای پیگیری پرونده در دادگاه CAS تشکیل شود تا رأی فیفا علیه ایران شکسته شود.
به این ترتیب پس از دریافت دفاعیات و اظهارات مکتوب‌، اعضای کمیسیون پرونده را بررسی کرده و پس از نتیجه‌گیری کامل به قوه قضائیه برای رسیدگی ارجاع خواهند داد.
اتفاق بسیار مهم دیگر درباره پرونده ویلموتس اما به اظهارات سخنگوی قوه قضا و کنایه او به نمایندگان مجلس اختصاص داشت. غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز گذشته خود به‌صراحت درباره پرونده ویلموتس اعلام کرد: «خوشحالیم در برخی موضوعات که دغدغه عمومی است، معطل گزارش دیگران نمی‌مانیم و قوه قضائیه در این پرونده پیشگام بود. سازمان بازرسی کل کشور اولین گزارش را ارایه کرد. از اهتمام، پیگیری و همراهی مجلس تشکر می‌کنیم، اما دیگران اقدامات ما را برای خود مصادره نکنند.» اسماعیلی با تأکید بر این مسأله که قوه قضائیه این پرونده را به صورت دقیق بررسی کرده است، گفت: «گزارش سازمان بازرسی کل کشور واصل شد که بر مبنای آن پرونده‌ای در دادسرای عمومی و  انقلاب تشکیل شده و در حال رسیدگی است. از تحقیقات و مستندات سایر بخش‌ها ازجمله نمایندگان مجلس، به‌ویژه کمیسیون اصل نود که مورد استفاده قرار گیرد، استقبال می‌کنیم. این پرونده مراحل اولیه خود را طی می‌کند که ا‌ن‌شاءالله نتایج مورد نظر را پس از طی فرآیند رسیدگی به اطلاع مردم می‌رسانیم. مهم این است که مردم مطمئن باشند در قوه قضائیه عزم جدی برای بررسی این قبیل امور وجود دارد.»
در چنین فضایی به خوبی مشخص می‌شود که قوه قضائیه بدون هیچ‌گونه مصلحت‌اندیشی قصد رسیدگی به پرونده را دارد و بدون تردید باید گفت که اگر تخلفی در پشت پرده قرارداد ویلموتس رخ داده باشد،‌ آن وقت روزهای سختی در انتظار مدیران مرتبط با این پرونده خواهد بود. این برای نخستین‌بار است که مسئولان قضائی بدون مصلحت‌اندیشی در چندین نوبت وعده رسیدگی به یک پرونده ورزشی و فوتبالی را به مردم می‌دهند.


تعداد بازدید :  336