شماره ۲۰۴۹ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
دزدی دریایی در سومالی

دزدی دریایی در سومالی تهدیدی جدی علیه کشتیرانی بین‌المللی است که از زمان فاز دوم جنگ داخلی سومالی در دهه ۱۹۹۰ ‏به‌وجود آمد. این تهدیدات از‌ سال ۲۰۰۵  بیشتر و باعث افزایش هزینه کشتیرانی و ممانعت در رسیدن کمک‌های غذایی ‏شده‌است.
 در این راستا بسیاری از سازمان‌های جهانی نظیر سازمان بین‌المللی دریانوردی و برنامه جهانی غذا نگرانی شدید خود را ‏نسبت به توسعه کمی و کیفی حملات دزدان دریایی اعلام کرده‌اند. براساس گزارش مؤسسه آلمانی تحقیقات اقتصادی، دزدی ‏دریایی در منطق خود یک بازار نوظهور است که تبدیل به صنعتی پررونق در کشور سومالی شده‌است. شرکت‌های بیمه، ‏به‌خصوص از حملات دزدان دریایی سود برده‌اند به این دلیل که حق بیمه‌ها به‌طور فزاینده‌ای رشد کرده‌است‎.
گزارش سازمان ملل متحد و چندی از منابع خبری نشان دهنده این واقعیت است که ماهیگیری غیرقانونی در بخش‌هایی از سواحل ‏سومالی در وقوع این پدیده موثر بوده‌است. براساس گزارش مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان و کمیته خدمات نیروهای مسلح آمریکا ‏دفع زباله‌های سمی و اتمی در آب‌های سومالی به وسیله کشتی‌های خارجی توانایی ماهیگیران سومالیایی را برای گرداندن زندگی ‏با محدودیت جدی مواجه کرده و ماهیگیران بدون امکانات این منطقه را دست خالی گذاشته‌است. در نتیجه این امر آنها مجبور ‏شده‌اند به جای ماهیگیری به دزدی دریایی رو بیاورند. به گفته دیگر مقالات، ۷۰‌درصد از مردم سومالی این نوع دزدی دریایی ‏را نوع دفاع ملی از آب‌های سرزمینی خود تلقی می‌کنند و خواهان عدالت و جبران خسارت برای منابع دریایی به یغما برده‌شده ‏توسط ماهیگیران خارجی هستند‎.
بسیاری از دزدان دریایی بر این باورند که در نبود یک گارد ساحلی کارآمد که درگیری‌ها و طغیان‌های جنگ داخلی سومالی را ‏تعقیب کند و متعاقب آن متلاشی شدن نیروی مسلح دولت سومالی، آنها مجبور شده‌اند ماهیگیری را رها کنند و به دزدی دریایی رو ‏بیاورند.
 این عقیده همچنین در شماری از افرادی که به وسیله شبکه‌های دزدان دریایی نظیر گارد ساحلی داوطلب سومالی گرفته ‏شده‌اند، وجود دارد. دزدی دریایی در سال‌های اخیر به‌طور قابل ملاحظه‌ای سودآورتر شده‌است. گزارش‌ها بیانگر این مطلب است ‏که هم‌اکنون عامل اصلی و محرک این پدیده انگیزه‌های مالی جذاب است. مقامات کنیا درآمد دزدان دریایی سومالی که حاصل ‏باج‌گیری برای آزاد کردن گروگان‌هاست را تنها در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر ۲۰۰۸، ۱۵۰‌میلیون دلار تخمین زده‌اند.‏


تعداد بازدید :  360