شماره ۲۰۴۹ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
گزیده اخبار

کریدوری که با امضای پروتکل 5 جانبه فعال شد
گشایش خط ریلی ایران- اروپا

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از فعال‌شدن خط ریلی ایران- اروپا از طریق ترکیه و در قالب کریدور ترانزیتی چین به ترکیه و اروپا برای حمل‌ونقل بار و ترانزیت خبر داد.
سعید رسولی اظهار کرد: «از اواخر سال گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا پروتکل پنج‌ جانبه‌ای در آنکارا بین کشورهای ایران، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان امضا شد که قرار بود براساس این پروتکل کریدوری از چین به ترکیه و اروپا برای حمل‌ونقل بار و ترانزیت راه‌اندازی شود. بر اساس این توافق نرخ تعرفه یکسان تدوین و دیگر هماهنگی‌های لازم در زمینه مربوط به این حمل‌و‌نقل انجام شد.»
او ادامه داد: «به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته‌شدن مرز ترکمنستان اجرایی‌شدن این پروتکل و فعال‌سازی کریدور مورد نظر به تعویق افتاد، اما اخیرا مرز ترکمنستان باز شده و باید منتظر اجرای عملیات فورواردی و جذب بار برای آغاز فعالیت در این کریدور باشیم.»
به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هیچ مشکل زیرساختی در این کریدور وجود ندارد و حمل‌ونقل بار و ترانزیت از طریق خط ریلی موجود بین ایران و ترکیه قابل انجام است، ادامه داد: «طی ماه‌های گذشته ترانزیت از ترکیه به پاکستان و از کشورهای CIS به سمت جنوب یعنی خلیج‌فارس و بندر شهید رجایی مهیا و فعال است و از نظر شرایط و تعرفه هم هیچ مشکلی وجود ندارد.»
او در پاسخ به سوالی درباره‌ اینکه راه‌اندازی کریدور ترانزیتی چین به اروپا که از مسیر ریلی ایران و ترکیه می‌گذرد، تا چه حد در این زمینه و افزایش ترانزیت اثرگذار است، اظهار کرد: «بر اساس پیش‌بینی همه پنج کشور امضاکننده پروتکل مشترک با توجه به سهم بسیار زیاد ترانزیت چین به اروپا و نقص‌هایی که کریدورهای دیگر دارد، این کریدور می‌تواند سهم بسیار زیادی در این زمینه را از آنِ خود کند، چراکه کریدور رقیب، کریدور شمال دریای خزر است که از آکتائو و روی خزر عبور می‌کند و در زمستان مشکلات عدیده‌ای از جمله یخ‌زدگی و حمل‌ونقل ترکیبی ریلی- دریایی- ریلی دارد و این موانع باعث می‌شود کریدوری که با امضای پروتکل پنج جانبه فعال‌کرده‌ایم، مسیر بسیار مناسب‌تری باشد، بنابراین باید منتظر فعال‌شدن این کریدور در آینده نزدیک و با توجه به بازگشایی مرزها باشیم.»


شروط ایران برای فعال‌سازی قرارداد اصلی 10ساله BOT بندر شهید بهشتی
اپراتور هندی در بندر چابهار می‌ماند

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: «به نظر می‌رسد با روندی که درحال انجام آن هستیم، اشکالی در فعال‌سازی قرارداد اصلی 10ساله BOT بندر شهیدبهشتی با مشارکت هندی‌ها ایجاد نمی‌شود و این قرارداد عملیاتی می‌شود.»
پس از انتشار اخباری مبنی بر اقدام ایران و چین برای همکاری‌های راهبردی و بلندمدت در پروژه‌های زیرساختی کشورمان و همچنین کناره‌گیری هند از پروژه ساخت راه‌آهن زاهدان- چابهار، شایعاتی درباره احتمال حذف اپراتور هندی از بندر چابهار شنیده شد. درحالی‌ که اولا از عمر قرارداد بهره‌برداری موقت اپراتور هندی حدود یک‌سال باقی مانده و بعد از آن درباره قرارداد 10ساله با این اپراتور تصمیم‌گیری می‌شود و موضوع مهم‌تر اینکه ربط‌دادن اجرای راه‌آهن چابهار- زاهدان بدون حضور هندی‌ها به ادامه فعالیت اپراتور هندی در بندر چابهار تحلیل اشتباهی است.
محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی به ایلنا درباره انتشار اخباری مبنی بر پایان همکاری ایران و هند در بندر شهیدبهشتی چابهار گفته است: «درحال حاضر قرارداد بهره‌برداری موقت با شرکت هندی درجریان است و در قرارداد اصلی تأمین تجهیزات از سوی هندی‌ها تعهد شده است و پارت اول تجهیزات شامل موبایل کرین‌ها امسال تأمین می‌شود.»
او با تأکید بر اینکه قرارداد اصلی فقط شامل تأمین تجهیزات بندر نیست و در مورد برخی از بندهای قرارداد اصلی درحال مذاکره هستیم، گفت: «به نظر می‌رسد با روندی که درحال انجام آن هستیم، اشکالی در فعال‌سازی قرارداد اصلی 10ساله BOT بندر شهیدبهشتی با مشارکت هندی‌ها ایجاد نمی‌شود و این قرارداد عملیاتی می‌شود.»


تعداد بازدید :  356