شماره ۲۰۴۸ | ۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
به آتش کشیدن آسمان

[شهروند] آتش‌بازی و نورافشانی تقریبا در همه جای دنیا تفریح لذت‌بخشی به حساب می‌آید. مردم در جشن‌ها، عیدها، مناسبت‌های شاد، اعیاد‌ سال نو و دورهمی‌ها از وسایل آتش‌بازی مثل فشفشه، ترقه و نورافشان‌های آسمانی استفاده می‌کنند.
1- درباره تاریخچه‌ آتش‌بازی: وسایل آتش‌بازی برای نخستین‌بار بیش از دو هزار ‌سال پیش در چین اختراع شد. نخستین ترقه‌ها، تکه‌های کوچکی از بامبوهای سبز بودند که بعد از آتش‌گرفتن ترک می‌خوردند و صدای بلندی ایجاد می‌کردند. یکی از علت‌های اصلی ایجاد این صدا، این است که در دیواره‌ این گیاه، هوا وجود دارد. این هوا به محض گرم‌شدن منبسط می‌شود و صدای ترک‌خوردگی و انفجار ایجاد می‌کند.
2- آتش‌بازی تاریخی در آمریکا: چهارم جولای 1777 میلادی، در نخستین سالگرد صدور اعلامیه استقلال ایالات‌متحده، درحالی‌که هنوز درگیری‌ها و شلوغی‌های انقلاب به پایان نرسیده بود، نمایش آتش‌بازی بزرگی ترتیب داده شد که در آن از حجم بالایی وسایل نورافشانی استفاده شده بود. این آتش‌بازی در تاریخ آمریکا ماندگار شد.
3- فقط رنگ‌های نارنجی و سفید: در ابتدا، تنها رنگ‌هایی که می‌شد از آنها برای آتش‌بازی استفاده کرد، نارنجی و سفید بود، اما به مرور بعضی از دانشمندان ایتالیایی با اضافه‌کردن انواع مختلفی از چاشنی‌ و پودرهای رنگی توانستند رنگ‌های بیشتری ایجادکنند! جالب است بدانید که ساختن یک ترقه برای نورافشانی که به رنگ آبی باشد، از دیگر رنگ‌ها سخت‌تر است!
4- شیوه عمل یک ترقه آتش‌بازی: یک جرقه در این ترقه، در دمایی بیش از 15 برابر دمای جوش آب (100 درجه) موجب آتش گرفتن ماده اصلی می‌شود! خود جرقه‌زدن به تنهایی بیش از مراحل دیگر آتش‌بازی صدمه ایجاد می‌کند!
5- احتمال آسیب‌زایی بسیار بالا: شما می‌توانید قبل از شنیدن صدای انفجار، ترکیدن وسایل آتش‌بازی را ببینید. بیشترین صدماتی که از آتش‌بازی و نورافشانی اتفاق می‌افتد، مربوط به میهمانی‌های خانوادگی و خصوصی است و تقریبا بیش از نیمی از این صدمات شامل حال کودکان و نوجوانان زیر 16‌سال می‌شود. از جمله‌ رایج‌ترین و آسیب‌پذیرترین نقاطی که صدمات آتش‌بازی از آن ناشی می‌شود، دست‌ها، چشم‌ها و صورت است!
6- تاریخچه آتش‌بازی در انگستان: رکورد نخستین و قدیمی‌ترین مراسم آتش‌بازی در انگلستان مربوط به عروسی هنری هفتم، پادشاه انگلستان است که در‌ سال 1486 اتفاق افتاد. بیش از 90‌درصد از وسایل آتش‌بازی فروخته‌شده در انگلستان همچنان از چین وارد این کشور می‌شود.
7- آسیب صدای ترقه  به حیوانات: آتش‌بازی به هیچ عنوان برای حیوانات سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز نیست. درواقع ‌باید مادامی که مشغول آتش‌بازی هستید، حیوانات‌ خود را در خانه یا محلی آرام و مناسب نگه دارید.
8- دستورالعمل مکتوب آتش‌بازی: شخصی به نام «امده فرانسوا فرزیه» ‌سال 1706 کتابی درباره‌ آتش‌بازی منتشر کرد که مطالب آن شامل کاربردهای تفریحی و تشریفاتی وسایل آتش‌بازی و نورافشانی بود. امروزه این کتاب به یک متن قابل استناد، استاندارد و کاربردی برای سازندگان وسایل آتش‌بازی تبدیل شده است.
9- بزرگ‌ترین جشنواره‌ آتش‌بازی: مشهورترین جشنواره‌ بین‌المللی آتش‌بازی در اروپا، هر ساله در شهر ادینبرو (پایتخت اسکاتلند) برگزار می‌شود. در این جشنواره در کمتر از یک ساعت بیش از یک‌میلیون ترقه یا فشفشه روشن می‌شود.
10- بزرگ‌ترین ترقه آتش‌بازی: بزرگ‌ترین ترقه آتش‌بازی 13کیلوگرم وزن داشت که ‌سال 2010 در کشور پرتغال ساخته و پرتاب شد!
11-عنوان رسمی برای آتش‌باز: ملکه الیزابت چون مجذوب و شیفته‌ آتش‌بازی بود، به فردی که بهترین و باشکوه‌ترین وسایل آتش‌بازی و نورافشانی را می‌ساخت، عنوان افتخاری «استاد آتش‌های انگلستان» را اطلاق می‌کرد!
12- پیشتاز آتش‌بازی در اروپا: ایتالیا نخستین کشوری بود که آتش‌بازی را در اروپا رواج داد. آنها برای این کار باروت را داخل محفظه‌هایی گذاشته و پرتاب می‌کردند!
13- شلوغ‌ترین آتش‌بازی در دنیا: رکورد بزرگ‌ترین نمایش آتش‌بازی و نورافشانی در دنیا شامل 66‌هزار و 326 ترقه بود که سال 2006 در کشور پرتغال به ثبت رسید.
14- مهارکننده ترقه‌ها و فشفشه‌ها: برق استاتیک موجود در بعضی لباس‌های ترکیبی صنعتی می‌تواند آتش ترقه را خاموش‌کند. اغلب افرادی که به‌طور حرفه‌ای وسایل آتش‌بازی (خصوصا ترقه) تولید می‌کنند، موقع ساختن این وسایل فقط لباس نخی می‌پوشند.
برگردان از thefactsite


تعداد بازدید :  483