شماره ۲۰۴۸ | ۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
پزشکان روسیه اجازه انتقال بزرگ‌ترین منتقد پوتین به خارج از کشور را نمی‌دهند

سخنگوی الکسی ناوالنی، از مخالفان سرشناس رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که پزشکان با انتقال او به خارج از کشور به دلیل شرایط جسمی «ناپایدار» مخالفت کرده‌اند. آلمان یک هواپیمای مجهز به امکانات پزشکی را به سمت سیبری در روسیه فرستاده تا الکسی ناوالنی را برای مداوا به آلمان ببرند.
به گزارش یورونیوز، روز پنجشنبه ناوالی به صورت ناگهانی هوشیاری خود را از دست داد و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. نزدیکان ناوالنی معتقدند که او به‌طور عمدی مسموم شده است. کرملین اما این ادعاها را رد کرده و برای ناوالنی، آرزوی سلامتی کرده است. این درحالی است که سخنگوی آقای ناوالنی می‌گوید پزشکان روس اجازه انتقال او را به خارج از کشور به بهانه تهدید جانی‌اش نمی‌دهند. با اینکه نزدیکان ناوالنی از ماندن او در روسیه احساس خطر می‌کنند و اجازه خروج او را داده‌اند اما پزشکان روس می‌گویند، اجازه آنها کفایت نمی‌کند.
دکتر آناتولی کالینچنکو، معاون بیمارستانی در سیبری که الکسی ناوالنی در آن بستری است، گفته که در آزمایش‌های انجام‌شده روی ادرار و خون بیمار هیچ‌گونه اثری از سم مشاهده نشده است. او ادعا کرده که معاینه دقیقی صورت گرفته، اما چیزی در مورد علت بیماری ناوالنی حرفی نزده است.
با این حال، لئونید وولکوف، یکی از همکاران نزدیک الکسی ناوالنی گفته که اجازه‌ندادن پزشکان برای انتقال الکسی به خارج از کشور، یک تصمیم «سیاسی» است. او پزشکان و مقامات روسیه را متهم کرد که در انتظار خروج مواد سمی از بدن الکسی ناوالنی هستند تا امکان شناسایی منشأ وخامت حال او وجود نداشته باشد. او در صفحه توییتر خود نوشت: «نه تشخیصی داده شده و نه آزمایشی انجام شده است. جان الکسی در معرض خطر بزرگی است.»
از سوی دیگر، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه ضمن ابراز نگرانی از وضع جسمی الکسی ناوالنی برای «کمک پزشکی» به او اعلام آمادگی کرده بودند.
هایکو ماس، وزیرخارجه آلمان گفته است که کشور او آماده درمان الکسی ناوالنی است و تمامی امکانات پزشکی را برای این منظور فراهم کرده است اما بدون معاینه بیمار، نمی‌توان تأیید کرد که می‌توان او را به آلمان منتقل کرد یا نه.
در این میان، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نیز نسبت به وضع این فعال روسی ابراز نگرانی کرده است.
ظاهرا الکسی ناوالنی در راه مسکو بوده که پس از نوشیدن چای در کافه فرودگاه، بیمار می‌شود. خلبان هواپیما نیز در شهر اومسک در سیبری به زمین می‌نشیند. طرفداران ناوالنی گفته‌اند که در کافه فرودگاه مواد سمی به چای او افزوده بودند. آنها می‌گویند که اقدامات فراقانونی علیه مخالفان و منتقدان پوتین، در داخل و خارج روسیه بدون سابقه نیست.
الکسی ناوالنی مهم‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین در داخل روسیه محسوب می‌شود. مطالب او درباره «فساد مالی» طبقه حاکم بر روسیه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.
الکسی ناوالنی پیش از این در روسیه هدف حمله فیزیکی قرار گرفته بود و نزدیکان او نیز اغلب از سوی دستگاه قضائی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.


تعداد بازدید :  400