شماره ۲۰۴۸ | ۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
پس از برگزاری گردهمایی حزب دموکرات
جو بایدن برنامه‌‌اش را رسما اعلام کرد
جو بایدن : اگر ریاست‌جمهوری را به من بسپارید، من بهترین صفات را در وجودمان زنده می‌کنم، نه بدترین‌ها را. من هم‌پیمان نور خواهم بود، نه تاریکی این انتخابات زندگی ما را تغییر خواهد داد. این رأی‌گیری تعیین خواهد کرد آمریکا برای مدت‌های خیلی طولانی چه نوع کشوری خواهد بود

جو بایدن با پذیرش رسمی کاندیداتوری حزب دموکرات آمریکا وعده داد یک استراتژی ملی برای از بین بردن کووید-۱۹ در کشور در روز اول ریاست جمهوری‌اش محقق کند.
 به گزارش ایسنا، جو بایدن در چهارمین و آخرین شب گردهمایی ملی حزب دموکرات که در فضای مجازی برگزار شد، طی نطقی رسما نامزدی حزب را پذیرفت.
او سخنرانی خود را با نقل قولی از «الا بیکر»، فعال حقوق مدنی آغاز کرد: «چراغی به دست مردم بدهید و آنها راه خود را پیدا می‌کنند.» او گفت: «اینها کلماتی است که در زمان ما به کار می‌آید. رئیس‌جمهوری فعلی، آمریکا را به‌شدت در تاریکی فرو برده است.» بایدن گفت: «اگر ریاست‌جمهوری را به من بسپارید، من بهترین صفات را در وجودمان زنده می‌کنم، نه بدترین‌ها را. من هم‌پیمان نور خواهم بود، نه تاریکی.»
بایدن با اعلام اینکه وقت آن رسیده که به این «فصل تاریک» پایان دهیم، وعده داد که استراتژی ملی را برای از بین بردن کووید-۱۹ در روز اول کارش به‌عنوان رئیس‌جمهوری محقق می‌کند.
او گفت: «چون من موضوعی را می‌فهمم که این رئیس‌جمهوری از ابتدا درک نکرده. هرگز اقتصاد به حالت عادی باز نخواهد گشت، هرگز نمی‌توانیم بچه‌هایمان را در فضایی امن به مدرسه بفرستیم، مگر آنکه مشکل این ویروس را حل کنیم. این انتخابات زندگی ما را تغییر خواهد داد. این رأی‌گیری تعیین خواهد کرد آمریکا برای مدت‌های خیلی طولانی چه نوع کشوری خواهد بود.»
بایدن گفت: «در مورد این رئیس‌جمهوری می‌دانیم که اگر چهار‌سال دیگر به او بدهیم، همان کاری را خواهد کرد که در چهار‌سال گذشته کرده است. رئیس‌جمهوری که هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کند، از هدایت کشور شانه خالی می‌کند، دیگران را مقصر می‌شناسد، با دیکتاتورها گرم می‌گیرد و به آتش نفرت و تفرقه دامن می‌زند.» او در بخش دیگری از اظهاراتش به چین نیز اشاره کرد و وعده داد زنجیره تأمین آمریکا به این کشور متکی نخواهد بود.
بایدن همچنین درباره نابرابری و بی‌عدالتی شامل نابرابری نژادی و اجتماعی سخن گفت و اعلام کرد بر این باور است که این نسل آماده چالشی با هدف پایان دادن به این نژادپرستی است. کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنین به این مسأله اشاره کرد که کشورش در صورت انتخاب شدن او، چشم بر مداخلات خارجی نمی‌بندد و وعده داد که به مسأله تغییرات آب و هوایی می‌پردازد و از این فرصت برای رهبری جهان به سوی استفاده از انرژی پاک و ایجاد مشاغل جدید بهره می‌برد.
این گردهمایی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا برخلاف سنت در غیاب جمعیت برگزار و عمدتا قطعات از پیش ضبط شده سخنگویان در آن پخش ‌شد. در پایان بایدن با خروج از سالن محل سخنرانی در شهر ویلمینگتون ایالت دلاور به دیدار جمعیتی رفت که با خودرو در مقابل این محل جمع شده بودند. حال این سوال مطرح است که او در صورت پیروزی و ورود به کاخ سفید چه برنامه‌هایی دارد و تا کجا می‌تواند این برنامه‌ها را محقق کند؟

سیاست خارجی بایدن، بازگشت به عصر سیاست‌های اوباما
به گزارش ایرنا، ‌تارنمای خبری «میدل ایست مونیتور»  (middleeastmonitor) در تحلیلی ‌نوشت: «در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا سیاست خارجی او درواقع بازگشت به دوران سیاست‌های باراک اوباما خواهد بود؛ سیاست‌هایی که توسط دولت کنونی آمریکا از میان برداشته شده است.» البته نیویورک‌تایمز در بخشی از تحلیل خود در این‌باره نوشت: «در حالی ‌که بسیاری از مدعوین در این دو شب بایدن را فردی لایق برای ریاست‌جمهوری آمریکا می‌دانند، اما بازگرداندن قطعاتی که توسط دونالد ترامپ از هم پاشیده شده است، کاری دشوار است.»

سیاست‌های  خاورمیانه
تارنمای انگلیسی میدل ایست مونیتور در جایی دیگر می‌نویسد:   «انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا تأثیر بسزایی بر منطقه خاورمیانه به‌ویژه بر ایران دارد.» میدل ایست مونیتور در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: «اگر معاون سابق باراک اوباما، برنده انتخابات ریاست‌جهموری  ۲۰۲۰ آمریکا شود،  این موضوع تأثیر بسزایی بر آینده ایران خواهد داشت و تنش در روابط واشنگتن‌-‌تهران کمتر خواهد شد.» این تارنمای خبری می‌نویسد: «سیاست ریاست‌جمهوری بایدن در قبال ایران پیش‌بینی‌پذیرتر و منسجم‌تر از دولت کنونی خواهد بود.»
 خبرگزاری پرمخاطب آمریکایی «یونایتدپرس اینترنشنال» (UPI) نیز در این‌باره گزارش می‌دهد: «بایدن با انتشار برنامه‌های ۲۰۲۰ حزب دموکرات اعلام کرده‌است که نه ‌تنها مخالف ادعای دولت  کنونی مبنی بر تغییر رژیم در ایران است بلکه  به سمت بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵میلادی از طریق دیپلماسی حرکت خواهد‌کرد.» میدل ایست مونیتور می‌نویسد: «در صورتی که بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا شود، بعید به نظر می‌رسد در قیاس با دونالد ترامپ که روابط به‌شدت نزدیکی با ریاض به‌ویژه با محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان دارد، تحت نفوذ امارات و عربستان برای تحت فشار قراردادن هر چه بیشتر ایران قرار گیرد.»
 میدل ایست مونیتور در بخش دیگری می‌نویسد: «در حالی ‌که دشوار به نظر می‌رسد کمتر رئیس‌جمهوری در آمریکا همچون ترامپ فعالانه از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل (رژیم صهیونیستی) حمایت کند، اما تصور نمی‌شود دولت بایدن  فشار چندانی بر فعالیت‌های اسراییل همچون اقدامات پنهانی علیه ایران از قبیل حملات نیابتی و سایبری وارد کند.» این تارنمای خبری انگلیسی می‌افزاید: «در صورت پیروزی بایدن او بیشتر تمایل به نگاه‌داشتن قوای نظامی آمریکایی در ادلب، استان شمالی سوریه خواهد داشت، امری که به تقابل مستقیم با تهران، مسکو و حزب‌الله لبنان منتهی می‌شود.»
بایدن نیز همچون اوباما علاقه‌مند به «جهان‌گرایی لیبرال» در عرصه بین‌الملل است، این در حالی است که ترامپ منطق سیاست خارجی خود را مبتنی بر  اقدامات یکجانبه قرار داده بود؛ مانند خروج از توافق هسته‌ای ایران، خروج از سازمان جهانی بهداشت یا خروج از توافق آب‌وهوایی پاریس. در حالی ‌که موضوع ایران یکی از موضوعات مهم در سیاست خارجی بایدن در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا خواهد بود، اما به نوشته میدل ایست مونیتور بایدن درباره مسأله «پیمان آتلانتیک شمالی » (ناتو) حساس خواهد بود. بایدن به منافع  اعضای این پیمان همچون فرانسه، آلمان و ترکیه که از حامیان برجام هستند، حساس خواهد بود.
ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید علیه ناتو موضع گرفت و آن را یک پیمان «منسوخ»‌شده خواند. او اعضای این پیمان را به اختصاص اندک تولید ناخالص داخلی در زمینه نظامی متهم کرده و در روزهای اخیر نیز ضمن انتقاد از صدر اعظم آلمان که برلین میلیاردها دلار به روسیه برای دریافت انرژی پرداخت می‌کند که به‌ظاهر قوای نظامی آمریکایی مستقر در اروپا باید از چنین کشورهایی در مقابل مسکو محافظت کند، دستور خروج هزاران نظامی آمریکایی از آلمان را صادر کرد.


تعداد بازدید :  506