شماره ۲۰۴۷ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ مرداد
صفحه را ببند
رویداد

تعداد قربانیان کرونا از 20‌هزار نفر گذشت
بستری بیماران مبتلا به کرونا 25 تا 30‌درصد کاهش پیدا کرد

[شهروند] حال استان مازندران وخیم گزارش شده است. این استان هفته‌هاست که در وضع قرمز قرار دارد و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت وضع در شهرستان‌های قائمشهر، رامسر، آمل و ساری نگران‌کننده است: «مسافرت‌ها به این موضوع دامن زده است، به محض تغییر رفتار، آمار دچار نوسان می‌شود.» به گفته لاری، استان مازندران در اسفند ‌سال گذشته در بیشتر شهرستان‌ها با خیز بیماری مواجه بود و با وجود توصیه‌های بهداشتی از تیرماه افزایش ابتلا و بستری در تمام شهرستان‌ها را تجربه کرد. براساس اعلام سیما لاری، هم‌اکنون کشور در موج دوم کرونا قرار دارد و برخی استان‌ها موج دوم را شدیدتر تجربه‌کرده‌اند و برخی ملایم‌تر. او مثال استان خوزستان را زد که حدود 10 هفته در پیک قرار داشت و دوران سختی را گذراند. به گفته لاری بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار بستری با کاهش 25 تا 30‌درصدی مواجه است، وقتی میزان بستری کاهش پیدا می‌کند، معمولا تا دو هفته بعدش آمار فوتی‌ها هم کم می‌شود. البته بخشی از آمارها به میزان تست و بیماریابی وابسته است، به همین دلیل در ارتباط با گروهی از استان‌ها نگرانی وجود دارد، یکی از آنها استان فارس است که هنوز پیک شدیدی از بیماری را تجربه‌نکرده‌است.
درحال حاضر بیماری روند نزولی ملایمی به خود گرفته است. او همچنین گفت که در حال حاضر دو استان گیلان و قم قبلا موج جدیدی از بیماری را تجربه کرده بودند و حالا روندشان صعودی است. به گزارش ایسنا، او که در نشست خبری مجازی صحبت می‌کرد، در ادامه درباره برخورد با متخلفان پروتکل‌های کرونا گفت که اگر در اداره‌ها کسانی پروتکل را رعایت‌نکنند، بدون اینکه این افراد به هیأت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات ارجاع شوند، بندهای مجازات توبیخ کتبی و حتی تا کسر حقوق برایشان اعمال می‌شود. این موضوع به بالاترین مقام دستگاه‌ و مدیرکل‌ها اطلاع داده شده است. در واحدهای صنفی هم افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، ابتدا اخطار می‌گیرند و بعد از 10 روز تعطیل می‌شوند. هزینه بیماران کرونایی، سوال دیگری بود که از سخنگوی وزارت بهداشت پرسیده شد که پاسخ‌داد: «اگر بیمار نیاز به آی‌سی‌یو نداشته باشد، هزینه‌اش در بیمارستان دولتی حدود دو‌میلیون و 500‌هزار تومان و اگر نیاز به آی‌سی‌یو داشته باشد، بدون داروی خاصی حدود پنج‌میلیون و 500‌هزار تومان می‌شود.» به گفته او این هزینه برای افرادی است که پوشش بیمه‌ای ندارند، در صورت بیمه‌بودن 10‌درصد از این مبالغ گرفته می‌شود و اگر کسی بضاعت مالی نداشته باشد، می‌تواند از مددکاری بیمارستان کمک بگیرد. در بیمارستان‌های خصوصی این هزینه بین 2 تا 2.5 برابر است. او درباره برگزاری مراسم محرم هم گفت که براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به هیچ وجه نباید مراسم در فضای سربسته برگزار شود. فضای باز با فاصله‌گذاری اجتماعی باید در برپایی مراسم در نظر گرفته شود.  براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت با فوت 153نفر دیگر تعداد قربانیان کووید-19 در ایران به 20‌هزار و 125 نفر رسید و با ابتلای دو‌هزار و 444 نفر مجموع مبتلایان 350‌هزار و 279 نفر اعلام شد. هم‌اکنون استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضع قرمز و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان،
زنجان، قزوین، آذربایجان‌غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویر احمد هم در وضع هشدار قرار دارند.


طرح حفاظت از دلفین گوژپشت خلیج‌فارس تدوین شد
[شهروند] طرح اقدام و عمل حفاظت از دلفین گوژپشت خلیج‌فارس تدوین شده و قرار است با مشارکت سه استان ساحلی خلیج‌فارس اجرا شود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با اعلام این خبر گفت: «این طرح حاصل سال‌ها تلاش و پایش دلفین به دست انجمن طرح سرزمین در اکوسیستم خلیج‌فارس است و این برنامه حفاظتی از سوی بوشهر، خوزستان و هرمزگان اجرایی می‌شود.»به گفته او نشت نفت از خطوط فرسوده انتقال در خلیج‌فارس و سایر آلاینده‌هایی که به خلیج‌فارس ریخته می‌شود، مانند فاضلاب شهری و صنعتی و تردد گردشگران از عوامل اصلی تخریب زیستگاه این گونه ارزشمند محسوب می‌شود.


تعداد بازدید :  478