شماره ۲۰۴۵ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۸ مرداد
صفحه را ببند
رئیس کمیسیون انرژی در رابطه با برخی جزئیات طرح مجلس برای تغییر در سهمیه‌بندی بنزین:
فروش بنزین به قیمت ۹۰‌درصد فوب خلیج‌فارس مطرح نیست
متن طرح سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار منتشر شد

[شهروند]  مجلس یازدهم به نظر در تغییر نظام سهمیه‌بندی بنزین جدی است. متن این طرح پارلمان‌نشینان که چهارشنبه هفته گذشته اعلام وصول شد، روز گذشته منتشر شد و در رابطه با آن نیز رئیس کمیسیون انرژی مجلس سخن گفت، سخنی که حکایت از جدی‌بودن ساکنان ساختمان اهرامی‌شکل بهارستان در به نتیجه‌رساندن سهمیه بنزین برای تمامی افراد جامعه دارد.

می‌خواهیم بنزین را به کدملی افراد اختصاص دهیم
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه موضوع فروش بنزین به قیمت ۹۰‌درصد فوب خلیج‌فارس در مجلس مطرح نشده است، ‌گفت: «یکی از طرح‌ها برای تغییر در سهمیه‌بندی بنزین این است که بنزین را به کدملی افراد اختصاص دهیم.»
فریدون عباسی روز دوشنبه درحاشیه مراسم امضای ۱۳ قرارداد برای نگهداشت تولید نفت درجمع خبرنگاران، در رابطه با تلاش‌های نمایندگان برای تغییر در سهمیه‌بندی بنزین گفت: «مصرف سوخت در بنزین و گازوییل منطقی نیست و هر زمان که تصمیمی برای کنترل این مصرف گرفته می‌شود، ‌با افزایش قیمت ارز، ‌دوباره تصمیمات بی‌اثر خواهد شد. در کنار آن همواره میل به قاچاق وجود دارد زیرا به مناطق مرزی برای اشتغال توجه نشده و از تفاوت قیمت در سوخت استفاده می‌کنند.» به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس تا زمانی که نرخ ارز کنترل نشده، ارزش پول ملی حفظ نشود و قیمت بنزین را واقعی نکنیم، مصرف بی‌رویه خواهیم داشت و بهره‌وری هم ایجاد نمی‌شود. عباسی ادامه داد: «برای این منظور، ‌درباره طرح‌های مختلفی بحث می‌شود که یکی از آنها این است که بنزین را به کدملی اختصاص دهیم و این سهمیه قابل فروش باشد. طرح دیگر که جامع‌تر است، اینکه واحد جامع انرژی تعریف کنیم که این کار مدیریت را در مصرف انرژی ممکن خواهد کرد. سعی می‌کنیم با همفکری با وزارت نفت طرحی را ارایه کنیم که قابل اجرا باشد و دولت آن را قبول کند.» این عضو مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه از کارهای شتاب‌زده نتیجه نمی‌گیریم، گفت: «مجلس درک می‌کند که دولت مشکلات مالی دارد و می‌خواهد به هر نحوی نقدینگی جامعه را کنترل کند. در کنار آن کسری بودجه نیز وجود دارد.» به گفته عباسی،‌ موضوع فروش بنزین به قیمت ۹۰‌درصد فوب خلیج‌فارس در مجلس مطرح نشده و ممکن است تنها نظر شخصی یکی از نمایندگان باشد.

متن طرح منتشر شد
صحبت‌های رئیس کمیسیون انرژی مجلس درشرایطی مطرح شد که چندساعت پیش از آن خبرگزاری فارس که به بسیاری از نمایندگان پارلمان نیز نزدیک است، متن طرح مجلس برای تغییر در سهمیه‌بندی بنزین که «سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار» نام گرفته را منتشر کرد. نمایندگان در مقدمه این طرح نوشته‌اند: «یکی از مشکلات اساسی که درحال حاضر در سطح کشور مشاهده می‌شود، بحث مصرف بنزین است که حدود (90)‌میلیون لیتر در روز است که اگر این وضع ادامه پیدا کند، در ‌سال 1408 این عدد به (250)‌میلیون لیتر در روز خواهد رسید که باید روزانه بیش از (150)‌میلیون لیتر بنزین وارد کرد و درحال حاضر نیز اختصاص سهمیه‌بندی بنزین به خودرو برخلاف عدالت است؛ زیرا حداقل لیتری (40)‌هزار ریال یارانه پرداخت می‌شود که این برخلاف عدالت است، در این طرح سعی شده است هم موضوع صرفه‌جویی و هم پرداخت یارانه براساس عدالت و هم سهم استفاده هر ایرانی از بنزین درنظر گرفته شود و طرح آثار تورمی مخصوص در دهک‌های پایین نداشته باشد و حتی ضریب جینی این دهک‌ها را بهبود بخشد.» در این طرح یک‌ ماده‌ای آمده است: «دولت مؤظف است به هر ایرانی دارای کدملی به جز ساکنان خارج کشور معادل 30 لیتر بنزین به قیمت ‌سال 1397 برای استفاده به‌طور ماهانه به کارت ملی یا بانکی سرپرست خانوار اختصاص دهد.»


تعداد بازدید :  498