شماره ۲۰۴۵ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۸ مرداد
صفحه را ببند
خبر سیاسی

آیت‌الله جنتی: شورای نگهبان از رد صلاحیت هیچ یک از نمایندگان خرسند نمی‌شود
دبیر شورای نگهبان گفت: «شورای نگهبان از رد صلاحیت هیچ یک از نمایندگان خرسند نمی‌شود، لکن چه کنیم که به دلیل بی‌توجهی و بی‌دقتی، فسادها و انحرافات گوناگون سراغ برخی نمایندگان می‌آید؛ از این رو همه باید مراقب انحرافات باشیم و از سرگذشت گذشتگان خود درس بگیریم.»
به گزارش ایسنا، سومین نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در راستای هم‌افزایی هر چه بیشتر و افزایش تعامل و همکاری این دو نهاد صبح بیست‌وهفتم مرداد در محل مجلس قدیم برگزار شد. جنتی در ابتدای این دیدار، روسای کمیسیون‌های مجلس و سایر نمایندگان را به خدمت هرچه بیشتر به مردم در چهار ‌سال دوره نمایندگی فراخواند و تأکید کرد: «هرچه می‎توانید به مردم خدمت و مشکلات آنها را حل کنید که خیر دنیا و آخرت در همین است.» او در توصیه دیگر خود خطاب به همه نمایندگان مجلس متذکر شد: «بعضی افراد در ایام انتخابات در کنارتان بوده‌اند و در ستادها برایتان کار و تبلیغات کرده‌اند که پس از انتخاب‌تان به‌عنوان نماینده از شما انتظارات و توقعات بیجایی دارند؛ خدای نکرده خواسته‌های غیرقانونی و نامشروع آنها را انجام ندهید و کاری هم به عزل و نصب‌های اجرایی نداشته باشید.»

دستور وزیر کشور برای جلوگیری از تخلف احتمالی در انتخابات ۱۴۰۰
سخنگوی وزارت کشور از دستور وزیر کشور برای تشدید نظارت بر عملکرد شوراها و شهرداری‌ها تا انتخابات١٤٠٠ خبر داد. به گزارش ایسنا، سید سلمان سامانی، معاون هماهنگی و سخنگوی وزارت کشور اظهار کرد: «با توجه به نزدیک‌ شدن برگزاری انتخابات شوراها، وزیر کشور دستور داد با تشکیل کمیته‌ای در وزارت کشور با استفاده از ابزارهای قانونی نظارت جدی‌تر و با حساسیت بیشتری بر عملکرد شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با هدف رعایت قانون در تصمیم‌گیری‌ها صورت پذیرد.» او در ادامه یادآور شد: «گزارش نظارتی این وزارتخانه به‌صورت نوبه‌ای به وزیر کشور ارایه و با تخلفات احتمالی بدون اغماض برخورد قانونی و جدی می‌شود.» سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: «صیانت از خدمات و زحمات خیل عظیمی از شوراییان کشور در گرو برخورد قاطع با تخلفات معدودی است که پیشگیری از وقوع آنها همواره اولویت وزارت کشور بوده است.»

طرح دو فوریتی نمایندگان برای خروج خودکار از برجام در صورت فعال‌سازی مکانیزم ماشه
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی دو فوریتی با عنوان خروج خودکار از برجام، در صورت فعال‌سازی مکانیزم ماشه، تدوین کردند. به گزارش ایسنا، طرح خروج خودکار از برجام در صورت فعال‌سازی مکانیزم ماشه، با امضای ۴۹ نفر از نمایندگان و به صورت دو فوریتی تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شد. در  مقدمه این طرح آمده است: «یکی از بحث‌برانگیزترین مفاد توافق بین‌المللی برجام مکانیزم حل‌وفصل اختلافات معروف به مکانیزم ماشه است که در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام گنجانده شده است. چنین مکانیزمی این اختیار را به اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل می‌دهد تا در یک بازه زمانی دو ماهه و با استفاده از حق وتو تمام قطعنامه‌های پیشین را که براساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به حالت تعلیق درآمده بودند، مجددا فعال سازد. با گذشت پنج سال از برجام و حتی پس از خروج آمریکا از این توافق، این کشور همچنان در تلاش است تا با فعال‌سازی مکانیزم ماشه فشارها را بر ایران تشدید کند. در همین خصوص و در آستانه لغو تحریم تسلیحاتی ایران شاهدیم که فشار سیاسی بسیار شدیدی از سوی آمریکا که خود از ناقضان اصلی برجام است، علیه ایران وارد شده است که صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران در همین راستا قابل تحلیل است. همچنین تلاش برای صدور قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که با شکست آمریکا همراه بود، در همین جهت است که در صورت عدم واکنش مقتضی از سوی ایران و بنا به اعلام رسمی دولت آمریکا شاهد اقدام بعدی آمریکا برای فعال‌سازی مکانیزم ماشه خواهیم  بود.»

 


تعداد بازدید :  370