شماره ۲۰۴۱ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۳ مرداد
صفحه را ببند
رویداد

برداشت غیرمجاز آب ماهی‌های سد مرند را کشت
[شهروند] مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‌شرقی دلیل تلف‌شدن هزاران ماهی سد شهید کلانتری را برداشت غیرمجاز آب دانست. قاسم جعفروند درباره این اتفاق در روستای انامق شهرستان مرند به ایلنا توضیح داد: «از دلایل کاهش آب سد تبخیر و نفوذ برداشت‌های غیرمجازی است که توسط تانکرها و پمپاژهای غیرمجاز انجام می‌شود و باعث‌شده آب پایین برود و ماهی‌ها تلف بشوند.» به گفته او تعداد این تلفات بسیار ناچیز بوده و حتی نباید رسانه‌ای می‌شد.  جعفروند درباره این سد گفت: «این سد در ‌سال 1375 با هدف تأمین 8‌میلیون متر مکعب آب کشاورزی اراضی پایین‌دست در حومه شهر مرند به بهره‌برداری رسید؛ یعنی کاربرد سد از اول کشاورزی بوده و نه پرورش ماهی. اما شرکت تعاونی «میشو»برای نخستین‌بار در ‌سال 1383 حدود 7‌هزار قطعه بچه ماهی را در مساحت مفید 10 هکتار رهاسازی کرد.»
مدیر شیلات و امور آبزیان آذربایجان ‌شرقی ادامه داد: «از ‌سال ۸۵ تا ۹۵ هم خشکسالی به وجود آمد و آبگیری در سد مزبور به درستی انجام نشد. نهایتا در نبود آب مطمئن برای پرورش ماهی، شرکت تعاونی از ادامه فعالیت خودداری کرد و سد طی سالیان متواری بدون بهره‌برداری شیلاتی بوده است. بعد از بارش‌ در سال‌های اخیر و آبگیری مجدد در ‌سال 1395، سد پر آب شده بود و همان زمان حدود ۱۵۰۰ قطعه بچه ماهی با هدف حفظ ذخایر ماهی‌ برای سال‌های آتی رها شد، اما در ادامه به دلیل سطح کم سد و تمایل‌نداشتن بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری به دلیل نبود توجیه اقتصادی این سد عملا از برنامه‌های حوزه آبزی‌پروری استان خارج شد.»
او همچنین گفت: «تعداد محدودی از ماهی‌ها از قبل در سد موجود بود؛ یعنی همان ۱۵۰۰ تا به دلیل کمبود آب دچار تلفات شدند، اما با توجه به تعداد کم رهاسازی، از ‌سال ۹۵ تلفات بسیار ناچیز بوده است. وقتی دیدیم که آب کم شده جهاد کشاورزی با همکاری ادارات شهرستانی چند تانکر آب آوردند و در سد ریختند و ماهی‌هایی که زنده مانده بودند را به جای دیگر منتقل کردند.»
به گفته جعفروند یکی از دلایل کاهش آب سد برداشت‌های غیرمجاز بود برای همین تمام جاده‌های منتهی به سد را برای نیامدن تانکرها با لودر مسدود کردند ولی وقتی تانکرها نتوانستند وارد جاده شوند ظاهرا از پمپاژهای غیرمجاز استفاده شده و ماهی‌ها تلف شدند.


رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی خبر داد:  صدور مجوز فعالیت مهدها در مناطق قرمز با تدوین پروتکل‌های سختگیرانه
[شهروند] رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هزینه‌های مراکز شبانه‌روزی در بهزیستی افزایش پیدا کرده است، می‌گوید که مراکز بهزیستی اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. محمد نفریه در پاسخ به این سوال که آیا این ممنوعیت پذیرش باعث ایجاد تشکیل مراکز غیرقانونی و به‌اصطلاح زیرزمینی نمی‌شود، گفت: «در مراکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان و سالمندان و مراکز توانبخشی ما با چنین مشکلی مواجه نیستیم، اما در خصوص مهدهای کودک گزارشاتی در این زمینه داشتیم و ما با تدوین پروتکل‌های بسیار سخت اجازه فعالیت به مهدها در مناطق قرمز  را داده‌ایم، اما همان‌طور که گفتم در پیک دوم کرونا تصمیم به صورت استانی درباره مراکز اتخاذ می‌شود. در بسیاری از استان‌‌های قرمز فعالیت مهدهای کودک ممنوع است، اما در برخی از استان‌های قرمز نیز پذیرش در مهدهای کودک با محدودیت انجام می‌شود و کودکانی پذیرش می‌شوند که پدر و مادر شاغل دارند. درمجموع مدیریت ملی درباره این مراکز اعمال نمی‌شود و استان‌ها تصمیم ‌گیرنده‌اند.»

 


تعداد بازدید :  448