شماره ۲۰۴۱ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۳ مرداد
صفحه را ببند
فیلتر هوشمند و پُرکار بدن

[شهروند] کلیه‌ها بیشترین شباهت را به اسمارت‌فون‌ها دارند؛ زیرا هر چند وقت یک‌ بار آپدیت می‌شوند. درواقع برای کارکردها و وظایف جدیدتر تنظیم می‌شوند! آنها خون را تمیز می‌کنند. یعنی سموم را از بدن تصفیه کرده و آن را از نظر شیمیایی متعادل نگه می‌دارند. برای زنده‌ماندن و زندگی‌کردن حتی یک کلیه هم کافی ا‌ست.
1- کلیه‌ها خون را به خود جذب، 99‌درصد از حجم آن را در بدن توزیع کرده و یک‌درصد را به ادرار تبدیل می‌کنند.
2- جریان خون در کلیه‌ها نسبت به مغز و کبد بیشتر است.
3- تقریبا 25‌درصد از کل خونی که قلب پمپاژ می‌کند به کلیه‌ها می‌رود.
4- اگر بخواهیم مقایسه کنیم در بدن کودکان، وزن کلیه‌ها از دیگر اعضا بیشتر است؛ به ‌طوری که اگر وزن یک کودک با اندام متوسط 3 کیلو و 400 گرم باشد وزن کلیه‌ او 28 گرم است.
5- وزن کلیه‌های یک فرد بزرگسال حدود 142 گرم است (تقریبا به اندازه‌ مشت یک دست).
6- شایع‌ترین علت ابتلا به سنگ کلیه تفریط در نوشیدن مایعات به‌خصوص آب است. پس تا می‌توانید از آب و دیگر مایعات بنوشید و کلیه‌هایتان را آبرسانی کنید.
7- بزرگ‌ترین سنگ کلیه‌ای که تا کنون به ثبت رسیده، به اندازه‌ یک نارگیل است با وزنی برابر یک کیلو و 100 گرم!
8- کلیه‌ راست معمولا کوچک‌تر و پایین‌تر از کلیه‌ چپ جاگذاری شده است. کلیه‌ راست دقیقا زیر کبد (یعنی بزرگ‌ترین عضو داخلی بدن) واقع شده، به همین دلیل هم حجم کمتری دارد، هم پایین‌تر است.
9- جان انسان بدون یک کلیه به خطر نمی‌افتد. حتی یکی از کلیه‌ها هم می‌تواند جور دیگری را بکشد و 75‌درصد از حیات را حفظ کند.
10- سیستم تصفیه خون در کلیه‌ها از طریق نفرون امکان‌پذیر است. نفرون‌ها باعث می‌شوند تا سموم مضر و مایعات اضافی از خون فیلتر شوند. حدود یک‌میلیون و 150‌هزار نفرون در بدن انسان وجود دارد که طول تمام آنها به 8 كیلومتر می‌رسد!
11- انسان می‌تواند بین 50 تا 500 میلی‌لیتر ادرار را در مثانه‌اش نگه دارد! مثانه‌ انسان قبل از رفتن به حمام نیمه‌پر می‌شود. بعد از ورود به حمام بدن سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کند و اعلام می‌کند که زمان تخلیه‌ ادرار فرارسیده است! انسان به ‌طور متوسط هر روز بین یک تا دو لیتر ادرار تولید می‌کند.
12- اگر سلول‌های پوست شما قادر به دریافت ویتامین D از خورشید نباشند، کلیه‌ها ویتامین D را جذب و در بدن فعال می‌کنند.
13- کلیه‌ها مرتبا خون بدن را به‌روز می‌کنند. تمام خون موجود در بدن از کلیه‌ها عبور می‌کند و هر 30 دقیقه یک‌بار فیلتر می‌شود (هر روز تقریبا پنجاه بار)! کلیه‌ها روزانه حدود 400 گالن خون پمپاژ می‌کنند.
14- نخستین پیوند کلیه انسان در‌ سال 1933 توسط یوری ورونوی در اوکراین انجام شد که متأسفانه موفقیت‌آمیز نبود. درواقع نخستین پیوند موفقیت‌آمیز کلیه در دنیا به وسیله جوزف اسمیت و تیمش در بوستون و در‌ سال 1954 اتفاق افتاد.  
برگردان از thefactsite – مترجم:   فاطمه کرمی


تعداد بازدید :  425