شماره ۲۰۴۱ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۳ مرداد
صفحه را ببند
دیپلماسی

 واکنش ظریف به شایعه‌ پیشنهاد کاهش تحریم‌های آمریکا از سوی آلمان
وزیر امور خارجه طرح ادعای پیشنهاد آلمان مبنی بر لغو تحریم‌های ایالات متحده آمریکا را شایعه‌ای غیرتخصصی عنوان کرد که از سوی افرادی غیر سیاسی مطرح شده است.
محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتشار اظهار نظری در مورد پیشنهاد آلمان مبنی بر لغو تحریم‌های غیرهدفمند از سوی آمریکا با تأکید بر اینکه این موضوع شایعه‌ است، اظهار کرد:   «کل این شایعه غیرتخصصی و معلوم است که برای اهداف غیرسیاسی مطرح شده است؛ چراکه آدم سیاسی چنین شایعه‌ای نمی‌سازد.» او تصریح کرد: «معلوم است که این شایعه دارای هدفی اقتصادی یا اهدافی از این دست است. من در این‌باره نمی‌دانم اما تا جایی که به من مرتبط است، این موضوع کاملا غیرتخصصی و غیرکارشناسی است.»
 روز گذشته یکی از رسانه‌های داخلی به نقل از فردی مطلع مدعی شد که آلمان با همفکری و حمایت انگلستان پیشنهادی ارایه کرده مبنی بر اینکه در گام نخست، آمریکا تحریم‌های غیرهدفمند را -که بیشترین تأثیر اقتصادی را بر زندگی مردم ایران دارد- موقتا لغو کند.


انتقاد روسیه به تهدید آمریکا برای به‌کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از تهدید آمریکا درباره به‌کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها در توافق هسته‌ای در صورت تمدید نشدن تحریم تسلیحاتی ایران، انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین  در انتقاد از تهدید دولت آمریکا برای به‌کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها در توافق هسته‌ای علیه ایران در صورت تمدید نشدن تحریم تسلیحاتی، در پیامی توییتری نوشت: «امیدواریم افرادی منطقی در دولت آمریکا وجود داشته باشند که نخواهند در عرصه بین‌المللی با ماجراجویی‌هایی مانند به‌کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها (علیه ایران) که خلاف عقل سلیم است، کشورشان را بی‌اعتبار کنند.»


چرا سفر جهانگیری به بیروت لغو شد؟
 پایگاه خبری لبنانی به دلایل لغو سفر معاون اول رئیس‌جمهوری کشورمان به بیروت که قرار بود روز دوشنبه گذشته انجام شود، پرداخت. به گزارش ایسنا، پایگاه خبری لبنان ۲۴ اعلام کرد که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران قرار بود روز دوشنبه گذشته به بیروت سفر کند، اما تهران اطلاع یافت که دولت حسان دیاب قرار است استعفا کند و این مسأله باعث شد جهانگیری سفر خود را به لبنان لغو کند. این پایگاه خبری اعلام کرد که ایران درباره تحولات لبنان سیاست «صبر و پیگیری» در پیش گرفته است و سیاست حزب‌الله لبنان نیز در این‌باره همین است.


تعداد بازدید :  475