شماره ۲۰۴۰ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد
دورترین جرم در منظومه خورشیدی

[شهروند] سیاره نپتون سال 1846 کشف شد و همان زمان لقب دورترین سیاره منظومه خورشیدی را از آنِ خود کرد. 84سال بعد از این واقعه پلوتون کشف شد و عنوان دورترین سیاره را از نپتون تحویل گرفت. مدار چرخش پلوتون به دور خورشید بیضوی و تخم‌مرغی‌شکل است، آن هم درحالی که تمام سیارات دیگر منظومه در مدارهایی دایره‌ای به دور خورشید می‌چرخند. در سال 2006 میلادی تصمیم گرفته شد پلوتون دیگر عضو منظومه‌ خورشیدی به حساب نیاید و به این ترتیب نپتون مجدداً عنوان «دورترین سیاره منظومه» را از آنِ خود کرد.
1- نپتون یا «لو وریه»: اخترشناسی فرانسوی به نام «اوربن لو وریه»، نپتون را کشف کرد. ایده‌های بسیاری برای نام‌گذاری سیاره جدید وجود داشت و حتی برخی پیشنهاد دادند ستاره‌شناس فرانسوی نام خود را روی این کشف تازه بگذارد. اما در آخر، خود لو وریه، نام «نپتون» را برایش انتخاب کرد. «نپتون» از نام خدای دریاهای رومی گرفته شده است.
2- سیاره‌ای با 14 قمر: «تریتون» نام بزرگ‌ترین قمر سیاره‌ نپتون است و درعین حال، یکی از سردترین مکان‌های شناخته‌شده در منظومه خورشیدی است. دمای سطح این قمر تا 235- درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد! وقتی کاوشگر «وویجر 2» از کنار تریتون عبور می‌کرد، تصاویری را ثبت ‌کرد که نشان می‌داد مواد مذاب آتشفشان‌های فعال این قمر، همه از جنس نیتروژن مایع هستند! وویجر همچنین 6 قمر دیگر نپتون را که از سمت زمین قابل مشاهده نبودند، کشف کرد.
3- 165 سالِ زمینی: به دلیل فاصله‌ای که نپتون با خورشید دارد، هرسال در این سیاره، معادل ۱۶۵ سال زمینی طول می‌کشد، ولی یک دور گردش وضعی این سیاره، در مدت ۱۶ساعت و ۷دقیقه انجام می‌گیرد. نپتون از زمان کشف این سیاره در سال 1864 تاکنون، تنها یک‌بار به دور خورشید چرخیده ‌است! محور نپتون نیز مثل زمین دارای شیب است. فصول در این سیاره مشابه با زمین است، فقط هرکدام از آنها بسیار طولانی هستند. به‌طور مثال فصل تابستان در نپتون 41سال زمان می‌برد.
4- بزرگ‌ترین قمر: تریتون در سال 1846، توسط «ویلیام لاسل» ستاره‌شناس انگلیسی کشف شد. این قمر تنها قمر در منظومه‌ خورشیدی است که مدار پس‌رونده دارد، یعنی مدار تریتون مخالف مدار سیاره‌ نپتون است و برعکس می‌چرخد!
5-58 برابر زمین: نپتون از نظر حجم 58 برابر از زمین بزرگ‌تر و فقط 17 برابر سنگین‌تر است. دلیل این تفاوت، به خاطر تراکم کمتر و چگالی بیشتر زمین است و نه چیز دیگری!
6- سیاره بادخیز: قوی‌ترین باد‌هایی که تاکنون در منظومه خورشیدی ثبت شده، در نپتون اتفاق افتاده‌اند. سرعت شدیدترین باد ثبت‌شده‎ در این سیاره 2هزار کیلومتر در ساعت تخمین زده شده است!
7- باکمربند مثل زحل: نپتون سه کمربند به دور خودش دارد. دوتا از آنها نسبتا ضخیم‌اند و یکی از آنها، نازک‌تر و کمرنگ‌تر از بقیه! این سه کمربند، از مدارهای زحل کوچک‌ترند و جنس آنها از گردوغبار است.
8- پلوتون، قمر نپتون: بعضی از اخترشناسان معتقدند پلوتون بر اثر کشش گرانشی از نپتون جدا شده اما در واقع شواهد کافی برای دفاع از این تئوری وجود ندارد.
برگردان از thefactsite