شماره ۲۰۴۰ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
پوتین نخستین واکسن کرونا در جهان را تأیید کرد

روسیه اعلام کرده که نخستین واکسن جهان را برای ویروس کووید-19 ساخته است. این در حالی است که نگرانی‌هایی در مورد این واکسن وجود دارد که شاید هنوز به ‌طور کامل و دقیق آزمایش نشده باشد.
به گزارش ایندیپندنت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با اعلام و تأیید این خبر در مورد تولید این واکسن به وسیله موسسه گامالیای مسکو گفته است، آزمایش‌ها نشان داده که این محصول بی‌خطر است و نتیجه موثری دارد و ایمنی طولانی‌مدت ایجاد می‌کند.
ولادیمیر پوتین پیش از جلسه کابینه در روز سه‌شنبه گفته بود:   «یکی از دختران من این واکسن را زده است و پس از نخستین تزریق دمای بدن او بالا رفت و به 38 درجه سانتیگراد رسید اما روز بعد، دمای بدن کمی بالاتر از 37 درجه بود.»
به گفته تاتیانا گلیکووا، معاون نخست‌وزیر روسیه، این کشور قصد دارد تا کادر پزشکی خود را در ماه آگوست واکسینه کند و واکسیناسیون گسترده در اوایل ‌سال جدید آغاز خواهد شد. میخاییل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه نیز گفته است که تزریق دو مرحله‌ای می‌تواند تا دو ‌سال بدن یک نفر را ایمن کند.
روسیه از ابتدای بحران کرونا در تلاش بود تا نخستین واکسن کرونا را بسازد؛ برخی از تحلیلگران معتقدند که این کار شبیه تلاش شوروی در ‌سال 1957 است که نخستین ماهواره را به فضا پرتاب کرد.
روسیه یکی از چند کشوری است که تلاش می‌کند واکسن کرونا را تولید کند. در ماه جولای بریتانیا روسیه را متهم به هک‌کردن اطلاعات پیشرفته آزمایشگاهی دانشگاه آکسفورد کرده بود.
واکسن روسی از گونه‌های سازگاری از آدنوویروس است؛ ویروسی که معمولا باعث سرماخوردگی می‌شود اما محققان هنوز موفق نشده‌اند به شواهدی دست پیدا کنند که ایمنی و تأثیرگذاری این اقدام را تضمین کند. انجام آزمایش‌ها بر روی سربازان و دانشجویان پزشکی در حالی صورت گرفته است که هنوز آزمایش‌های کلینیکی نتایج قطعی این واکسن را تأیید نکرده است.
این سرعت عمل و شفافیت‌نداشتن نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. برخی می‌گویند این اقدام بدان معناست که منافع سیاسی و ژئوپلتیکی با هزینه قربانی‌کردن علم و دانش اولویت پیدا کرده است.
میخاییل فاووروف یک اپیدمولوژیست در مرکز آمریکایی کنترل و پیشگیری از بیماری‌هاست. او که بین سال‌های 1989 تا 1990 در هیأت‌مدیره موسسه گامالیا یعنی موسسه‌ای که واکسن کرونا را تولید کرده است، حضور داشته، گفته است شاید همکاران او در تولید این واکسن به این شکل بد مقصر باشند.
او در یکی از حساب‌های کاربری خود در فضای مجازی نوشته است:  «از اعماق قلبم امیدوارم که این واکسن موثر و ایمن باشد. ما به‌زودی خواهیم فهمید که اگر واکسیناسیون با این واکسن صورت بگیرد، می‌تواند مانع از بیماری کووید-19 شود یا نه؛ که اگر این اتفاق بیفتد، بسیار عالی خواهد شد. اما اگر افراد پس از واکسیناسیون، مریض شوند، متوجه خواهیم شد که این ویروس موثر نبوده است که این موضوع بسیار بد خواهد بود. اما اگر افرادی که واکسن زده‌اند به تعداد یک‌درصد یا یک در ‌هزار هم شروع به مردن کنند، اوضاع بسیار بد خواهد بود؛ خصوصا برای سازندگان این واکسن که با زندان مواجه خواهند شد.»
ماه گذشته، آنتونی فائچی مردی که رئیس ستاد فرماندهی مبارزه با کرونا در آمریکاست، در جلسه استماع کنگره، در مورد خطرات یک واکسن تحت آزمایش هشدار داده بود.
فائچی گفته است: «من امیدوارم که چینی‌ها و روس‌ها حقیقتا پیش از آنکه این واکسن را به صورت گسترده تهیه کرده و به مردم بدهند، آن را آزمایش کنند. توزیع یک واکسن پیش از انجام تست‌های لازم در کمترین حالت می‌تواند بسیار دردسرساز شود.»


تعداد بازدید :  334