شماره ۲۰۳۹ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد
صفحه را ببند
کشورهای جهان در حوادث و بلایا برای کمک‌رسانی به همدیگر مسئولند

دکتر سعید مهرزادی عضو هیأت علمی دانشگاه و رئیس حوزه ریاست جمعیت هلال‌احمر

با وقوع حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی در اقصی نقاط جهان، مردمان زیادی نیازمند کمک‌های فوری و ضروری برای زنده‌ماندن و تداوم حیات هستند. حوادثی که گاهی ظرف چند ثانیه به وقوع می‌پیوندد و ممکن است میلیون‌ها نفر آواره و هزاران نفر قربانی شوند.
واضح است در چنین شرایطی هیچ کشور و نهادی به تنهایی قادر به کمک‌رسانی کافی و سریع در حداقل بازه زمانی نیست. حتی جمعیت‌های صلیب‌سرخ جهانی و هلال‌احمر که برای مداخله در چنین پدیده‌هایی شکل گرفته‌اند، تنها می‌توانند بخشی از نیازهای جامعه و کشور خود را پاسخ دهند.  در این وضع و براساس اصول پذیرفته‌شده بشردوستی و کمک به همنوع است که مردم در بسیاری از نقاط جهان فارغ از دین، مذهب، رنگ و نژاد به کمک هم می‌شتابند و با هر آنچه در اختیار دارند، سعی در کاهش آلام مردم حادثه‌دیده دارند. هر ساله شاهد چندین نمونه از این دست حوادث و متعاقب آن کمک دیگر کشورها به مردم بلادیده هستیم. این موضوع به درازای تاریخ بشری وجود داشته و یکی از آینه‌های ناب فطرت پاک بشری بوده است.
طی یک‌صد‌سال اخیر و با تأسیس سازمان‌های بشردوستانه امدادی همچون صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و تخصصی‌شدن امر امدادرسانی، این موضوع رنگ‌وبوی جهانشمول بیشتری داشته است تا جایی که با وقوع حادثه در دورترین نقاط جهان هم شاهد انواع کمک و همدردی از سوی مردم هستیم.
کشور ما هم از این قضیه مستثنی نبوده است. از آنجا که ایران ما با وجود همه توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و ثروت‌های خدادادی یکی از بلاخیزترین کشورهای جهان است و همواره با فجایع بزرگی چون سیل و زلزله درگیر بوده، در مواقع بحران علاوه بر همدردی و همراهی هم‌میهنان شرافتمندمان، از سوی بسیاری از کشورهای جهان مورد حمایت قرار گرفته است که ازجمله آنها می‌توان به حادثه تلخ زلزله رودبار و منجیل، زلزله بم، زلزله کرمانشاه، سیل لرستان و ... اشاره کرد. در کنار این موضوع می‌توان به دست‌های سخاوتمند مردمان نوعدوست، عزتمند و پرغرور کشورم ایران اشاره کنم که هر جا حادثه و رویدادی در این کره‌خاکی به وقوع می‌پیوندد، بزرگوارانه و کریمانه قدم در صحنه‌های کمک و یاری‌رسانی گذاشته‌اند و به تأسی از مولای متقیان، امام خوبی‌ها امیرالمومنین علی(ع) دست‌های یاریگرشان را به سوی دردمندان دراز کرده‌اند و می‌توانم با اطمینان بگویم بخش عظیمی از عزت، غرور و نام نیک ایرانیان در طول تاریخ محصول و مرهون همین رفتار و منش انسانی بوده است.
در چند روز گذشته متاسفانه حادثه تلخ انفجار در بیروت پایتخت لبنان به وقوع پیوست که علاوه بر فوت حدود 200 نفر از همنوعان‌مان در این کشور هزاران نفر زخمی شدند که نیازمند کمک و امدادرسانی فوری و تخصصی هستند. بسیاری از کشورهای جهان در همان ساعات اولیه حادثه با درک شرایط و موقعیت مردم به کمک آنها شتافتند. مجموعه‌ای از اقدامات که از حمایت‌های پزشکی و دارویی تا اسکان و تغذیه را دربرمی‌گرفت. جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران هم همانند سایر کشورها بدون فوت وقت با استفاده از ظرفیت و توان خود اقدام به کمک‌رسانی به مردم بلادیده بیروت کرد. در این بین بسیاری کمک‌ها و حمایت‌های نقدی و غیرنقدی از سوی مردم سخاوتمند کشور دریافت شد تا به دست مردم لبنان برسد. خوشبختانه ایران با داشتن پشتوانه عظیم نیروی انسانی متخصص، پزشکان مجرب و با داشتن قلب‌هایی پاک همواره محل رجوع و وثوق کشورهای نزدیک و دور برای مرهم گذاشتن بر دردها و رنج‌ها بوده است. حادثه بیروت هم یکی از میدان‌های حضور شایسته هم‌وطنان‌مان طی این چند روز بوده است.
متاسفانه تعدادی از رسانه‌های معاند و شبکه‌های اجتماعی بدون درک وضع موجود و در نظر گرفتن حادثه‌ای که برای مردم به وقوع پیوسته است، اقدام به نشر اکاذیب و تشویش فضایی ناسالم علیه جمعیت هلال‌احمر و مردم نوعدوست کشور کرده‌اند، با این استدلال که هلال‌احمر چرا به کمک یک کشور دیگر شتافته و چه نیازی به این کار است؟؟!! پاسخ بسیار روشن است؛ آنچه امروز برای همسایه روی داده است، لاجرم روزی برای ما هم روی خواهد داد، کما اینکه تاکنون شاهد نمونه‌های فراوان آن بوده‌ایم. پس ما هم به کمک نیاز خواهیم داشت. آنچه هم امروز هلال‌احمر کشور در قالب کمک‌های انسانی به مردم کشورهای دیگر ارایه کرده، طیف وسیعی از محصولات، داروها، چادر‌ها و تولیداتی است که خوشبختانه تولید داخل است و خدا این عزت را به کشور ما عطا کرده است که در بسیاری از زمینه‌های تولیدی و دارویی به خودکفایی رسیده‌ایم، به‌طوری که می‌توانیم در مواقع بحران به یاری حادثه‌دیدگان بشتابیم.
از سویی دیگر باید تأکید کرد در موقع بحران و در ساعات ابتدایی آن در بسیاری مواقع نیاز به وسایل درمانی و امدادی پیچیده‌ای نیست، فقط باید در صحنه حضور داشت و کمک‌هایی را که گاهی هم ابتدایی و اولیه است، ارایه داد. در بیشتر موارد همین کمک‌ها و فوریت‌های اولیه باعث نجات جان صدها، بلکه هزارها نفر می‌شود. بنده ایمان دارم قلب‌های مهربان و دست‌های سخاوتمند هم‌میهنان عزتمندم از سوی خدای متعال بی‌جواب نخواهد ماند و همان‌طور که آرزو می‌کنم بلا و مصیبت از کشور و مردمان عزیزتر از جانم به دور باشد، دعا می‌کنم خدای بزرگ در مسیر خدمت‌رسانی و کمک به همنوع در هر جای این کره خاکی همواره پشتیبان و یاری‌رسان ما باشد.


تعداد بازدید :  539