شماره ۲۰۳۹ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد
صفحه را ببند
وزیر بهداشت لبنان خبر داد:
دولت لبنان استعفا کرد

پس از خشونت‌های چند روز گذشته در لبنان، دولت حسان دیاب تصمیم به استعفا گرفته است. خبرگزاری میزان به نقل از شبکه المنار اعلام کرده است که حمد حسن، وزیر بهداشت دولت لبنان، پس از این که از جلسه کابینه لبنان خارج شد اعلام کرد که دولت حسان دیاب استعفا کرده است. او همچنین گفته است که حسان دیاب، نخست وزیر لبنان در یک سخنرانی، استعفای خود را اعلام خواهد کرد.
این خبر ساعاتی پس از آن منتشر شد که ماری کلود نجم وزیر دادگستری که متعلق به اقلیت مسیحی این کشور است، از سمت خود کناره‌گیری کرد. به گزارش خبرگزاری یورونیوز، خانم کلود نجم سومین وزیر لبنانی است که از زمان انفجار بیروت از پست خود استعفا می‌دهد. بنابر گزارش‌ها، او علت استعفای خود را انفجار سه‌شنبه گذشته و اعتراضات خیابانی روز‌های اخیر لبنان خوانده است.
پیش از این، وزیر محیط‌زیست و وزیر اطلاع‌رسانی لبنان نیز از سمت خود کنار رفته بودند. منال عبدالصمد، وزیر اطلاع‌رسانی دولت لبنان روز یکشنبه در یک نطق تلویزیونی خطاب به مردم لبنان، از آنها عذرخواهی کرده و گفته بود: «پس از فاجعه‌ای که در بیروت رخ داد، استعفایم را ارایه کرده‌ام.»استعفای سه عضو کابینه پس از آن روی می‌دهد که مردم خشمگین از ناکارآمدیِ دولت لبنان و آسیب‌دیده از انفجار مهیب روز سه‌شنبه، به خیابان‌های بیروت آمده و شماری از ساختمان‌های دولتی ازجمله وزارت خارجه را برای مدتی تسخیر کردند؛ ازجمله خواسته‌های تظاهرکنندگان، استعفای نخست‌وزیر حسان دیاب است.دولت لبنان بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی در ژانویه ۲۰۲۰ به نخست‌وزیری حسان دیاب تشکیل شد. در ماه‌های گذشته بحران اقتصادی در لبنان شدت گرفته و افزایش بیکاری و تورم و کاهش ارزش پول ملی، بر حجم نارضایتی‌ها و اعتراضات خیابانی در سراسر این کشور به‌شدت افزوده است.صلیب‌سرخ لبنان در آخرین گزارش خود اعلام کرد که در جریان درگیری‌های روز گذشته، دست‌کم ۶۵نفر زخمی و روانه بیمارستان شده و ۱۸۵نفر نیز در محل مداوا شده‌اند. این اعتراضات یک کشته نیز برجای گذاشت که گفته می‌شود از نیروهای پلیس بوده است.
در همین حال، تازه‌ترین آمار‌ها نشان‌ می‌دهد تلفات جانی انفجار بزرگ روز سه‌شنبه گذشته بیروت به دست‌کم ۲۰۰ کشته و ۶‌هزار زخمی رسیده است.خبرگزاری آلمان نیز در گزارشی از تلاش تظاهرکنندگان خشمگین برای ورود به پارلمان خبر داده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، تظاهرات و تجمع مردم در آخرهفته گذشته در مرکز بیروت با خشونت پلیس به آشوب کشیده شد. تظاهرکنندگان خشمگین قصد داشتند از موانع جلوی ساختمان پارلمان عبور کنند که نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور جلوی آنها را گرفتند.
حسان دیاب تازه در ماه ژانویه پس از ماه‌ها بلاتکلیفی در ریاست دولت، به سمت نخست‌وزیری رسید. او این پست را از سعد حریری تحویل گرفت که پس از تظاهرات و اعتراضات سراسری در اواخر ماه اکتبر ‌سال گذشته از سمتش استعفا کرده بود.
انتخابات بعدی لبنان قاعدتا می‌بایست در ‌سال ۲۰۲۲ برگزار شود. ناظران سیاسی معتقدند تا زمانی که اصلاحات سیاسی انجام نشود، حتی برگزاری زودهنگام انتخابات نیز نمی‌تواند فضای لبنان را آرام کند.
وقایع در لبنان در حالی به سرعت اتفاق می‌افتد که وزیر جنگ اسراییل نیز اعلام کرده، آماده شروع جنگ تازه در لبنان است. شب گذشته خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت، بنی گانتس، وزیر جنگ اسراییل طی سخنانی در نشست کمیته امنیت و امور خارجه پارلمان اسراییل ضمن اشاره به حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله مدعی شد: «نصرالله بزرگترین دشمن ما و بزرگترین معضل لبنان است.» او تهدید کرده است: «اگر لبنان جنگ دیگری به ما تحمیل کند ما نیز بدون هیچ‌گونه مانعی وارد جنگ می‌شویم. ولی چنین جنگی برای لبنان نتایج و بازتاب‌های خطرناکی در پی خواهد داشت.»
همچنین گانتس، اعلام کرده که ایران «خطری بزرگ» را بوجود آورده است: «ما به تحت فشار قرار دادن ایران ادامه خواهیم داد و برای ممانعت از نفوذ ایران در کشورهای منطقه و در رأس آن سوریه تلاش خواهیم کرد.»


تعداد بازدید :  607