شماره ۲۰۳۹ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد
صفحه را ببند
رویداد

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران خبر داد: سند بحران مطبوعات تدوین می‌شود
[شهروند] انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران روز دوشنبه بیستم مرداد میزبان تعدادی از خبرنگاران بود؛ در این نشست که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، رئیس هیأت‌مدیره و دبیر انجمن به برخی از سوالات پاسخ دادند.  
عباس عبدی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در این نشست گفت: «از‌ سال گذشته در نظر داشتیم همان‌طور که دولت برای مسائلی همچون سیل و زلزله سند ملی تهیه کرده بود، در زمینه بحران مطبوعات نیز وارد عمل شود، اما به دلایلی دولت این كار را نكرد. در نتیجه تصمیم گرفتیم با تشکیل کارگروهی هفت نفره از معتبرترین فعالان رسانه‌ای، پیش‌نویس این سند را تدوین کنیم. تاکنون مقدمات انجام سه پژوهش دراین‌باره صورت گرفته است و پس از جمع‌بندی، نتایج آن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.»
در ادامه این نشست، شهریار شمس مستوفی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران گفت: «بر اساس این طرح کانون‌های سراسری شکل خواهد گرفت و انجمن‌های صنفی می‌توانند به صورت سراسری تشكیل شوند. در همین راستا روند تبدیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران از استانی به سراسری کلید خورده و درخواست به نهادهای ذی‌ربط ارسال شده است تا انجمن پس از تغییر اساسنامه بتواند به صورت سراسری ذیل كانون فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه  به فعالیت بپردازد.»
در ادامه این جلسه دبیر و رئیس هیأت‌مدیره انجمن به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند؛ فعالیت‌های انجمن در جهت حمایت از اعضا محور یکی از سوالات بود؛ عباس عبدی در پاسخ به این سوال گفت: «خلاف نهادهای دولتی که قدرت خود را از قانون می‌گیرند، نهادهای صنفی همچون این انجمن متکی به اعضای خود هستند. همچون یک حزب که با 20 نفر عضو هیچ تأثیری ندارد، اما حزبی با یک‌میلیون عضو ملتزم، اثرگذاری بالایی خواهد داشت.»
افزایش هزینه‌های صنف و مشکلات بی‌‌سابقه برای مطبوعات و فعالان آن از دیگر بحث‌های مطرح‌شده در این جلسه بود؛ دبیر انجمن درباره اقدامات رفاهی صورت گرفته گفت:  «انجمن، وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با دستمزد روزنامه‌نگاران وارد مذاکراتی سه‌جانبه شده‌اند. هم‌اکنون دستمزد روزنامه‌نگاران حداقلی است، اما در تلاشیم تا با در نظر گرفتن سطح روزنامه‌نگار دستمزد مقطوع تعیین شود. همچنین مذاکراتی نیز برای قرارگرفتن خبرنگاری آزاد در رده مشاغل سخت و زیان‌آور در جریان است.»


کمپین فعالان میراث و محیط‌ زیست برای نجات یک کوه
جلوی تخریب شیوشگان را بگیرید

[شهروند] فعالان میراث فرهنگی و محیط ‌زیست از دادستان عمومی و انقلاب کرمان درخواست کردند که از تخریب کوه‌های صاحب‌الزمان(عج) (شیوشگان تاریخی) جلوگیری شود. این نقطه از کرمان نخستین سکونتگاه انسان شناخته شده و تلاش فعالان میراث فرهنگی و محیط‌ زیست در چهار ‌سال گذشته، سرانجام به ثبت ملی آن انجامید. با این همه هنوز نشانه‌هایی از فعالیت لودرها و تلاش‌ها برای ایجاد هتل و تله‌کابین وجود دارد.
به گزارش ایسنا، فعالان میراث فرهنگی کرمان با ایجاد کمپینی که نام آن را «مطالبه عمومی مردم کرمان برای نجات شیوشگان» گذاشته‌اند، جلوگیری از تخریب ادامه‌دار کوه‌های صاحب‌الزمان(عج) را خواستار شده‌اند و گروه‌های مردمی به آن پیوسته‌اند. در متن این کمپین آمده است: «کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان (منطقه شیوشگان) با قدمت چندهزارساله که جزو اراضی عمومی هستند در قراردادی یک‌طرفه، غیرشفاف و با موارد متعدد تخلف به یک موسسه خصوصی واگذار شده و در حال تخریب است. از شما تقاضا دارم با توجه به قانون رعایت حریم آثار تاریخی، ضمن ورود به نحوه واگذاری پروژه بام کرمان، از تخریب میراث فرهنگی و محیط ‌زیست منطقه جلوگیری و از بیت‌المال و حق مردم کرمان دفاع کنید.»


تعداد بازدید :  422