شماره ۲۰۳۹ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد
صفحه را ببند
اخبار روز

زلمای خلیلزاد: انتظار داریم مذاکرات بین افغان‌ها در روزهای آتی آغاز شود
نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفت، ایالات متحده انتظار دارد که مذاکرات بین افغان‌ها در روزهای آتی همزمان با تکمیل روند آزادی باقی زندانیان طالبان از سوی کابل آغاز شود. به گزارش ایسنا، زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در توییتی نوشت: «ما از بیانیه آخر لویه جرگه و تصمیم اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان درباره آزادی باقی زندانیان طالبان استقبال می‌کنیم. در روزهای آتی انتظار داریم که آزادی زندانیان تکمیل شده و مذاکرات بین افغان‌ها با آمدن گروه طالبان از دوحه آغاز شود.»او ادامه داد: «یک فرصت تاریخی برای صلح در این کشور جنگ‌زده خودش را نشان داده است. طرف‌های درگیر برای دستیابی به توافقی روی یک نقشه راه سیاسی و یک آتش‌بس دایمی و جامع به منظور پایان جنگ در افغانستان به‌ زودی تشکیل جلسه می‌دهند.» خلیلزاد افزود: «آمریکا به دنبال یک افغانستان دموکراتیک، متحد و یکپارچه است که تهدیدی برای جهان محسوب نشود و آزادی زندانیان طالبان همه را یک گام به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. روز یکشنبه، لویه جرگه قطعنامه‌ای را برای آزادی باقی زندانیان طالبان در بند دولت کابل منتشر کرد که هدفی جز آغاز سریع برای مذاکرات متوقف‌شده صلح ندارد.» آزادی زندانیان بخشی از توافق فوریه آمریکا و طالبان است.


دادگاه واشنگتن بن‌سلمان را احضار کرد
منابع خبری از صدور حکم احضار برای ولیعهد سعودی در پرونده افسر سابق سازمان اطلاعات سعودی خبر دادند. به گزارش ایسنا، پایگاه عربی۲۱ به نقل از رسانه‌های آمریکایی اعلام کرد که دادگاهی در واشنگتن دستور احضار محمد‌بن‌سلمان ولیعهد عربستان را در پرونده سعد الجبری، افسر سابق سازمان اطلاعات سعودی صادر کرد.طبق این گزارش، دستور احضار شامل ۱۳ مسئول و کارمند سعودی نیز می‌شود که دو تن از آنها مقیم آمریکا هستند. این احضار پس از شکایت الجبری از بن‌سلمان به اتهام تلاش برای ترور او مشابه ترور جمال خاشقجی‌، روزنامه‌نگار منتقد سعودی صورت گرفته است. الجبری اخیرا گفت که او پس از شکایت از بن‌سلمان بار دیگر تهدید به ترور در محل اقامتش شده است.سعد الجبری از محمد‌بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در دادگاهی در واشنگتن شکایت کرده است. این افسر سابق سعودی بن‌سلمان و دو دستیار او را متهم به تلاش برای قتل غیرقانونی و نقض قانون بین‌المللی متهم کرده است. الجبری پیش از این مشاور محمد‌بن‌ نایف، ولیعهد سابق و برکنارشده عربستان بود و به‌عنوان هماهنگ‌کننده اصلی عربستان با دستگاه‌های اطلاعاتی غرب فعالیت می‌کرد.چهاردهه کار الجبری در وزارت کشور عربستان باعث شده که او نسبت به بسیاری از موضوعات حساس در داخل و خارج از این کشور مطلع باشد و او می‌داند که اسرار پادشاهی عربستان کجا دفن شده است. علیرغم اینکه الجبری هیچگاه علنا منتقد محمد‌بن‌سلمان نبوده، اما مشکل بن‌سلمان با او به این دلیل است که او پیشتر هم‌پیمان محمد‌بن نایف، رقیب اصلی بن‌سلمان بوده است.سعد الجبری در ‌سال ۲۰۱۷ پیش از آنکه محمد‌بن نایف تحت اقامت اجباری قرار بگیرد و محمد‌بن‌سلمان جانشین او شود، از عربستان به آلمان فرار کرد. او پس از یک اقامت کوتاه در آلمان، تابستان ۲۰۱۷ به آمریکا رفت اما به این دلیل که در سایه ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در این کشور احساس امنیت نمی‌کرد، نوامبر همان‌سال به کانادا فرار کرد.


محورهای سفر الکاظمی به واشنگتن از زبان مشاور ترامپ
مشاور دونالد ترامپ از مهم‌ترین پرونده‌هایی که نخست‌وزیر عراق در سفر به آمریکا آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد، پرده برداشت. به گزارش ایسنا، گابریل سوما، مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شفق‌نیوز گفت: «مأموریت اصلی سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به واشنگتن تقویت روابط دوجانبه در تمام زمینه‌های امنیت، اقتصاد، انرژی و مقابله با کروناست. در این سفر درباره اعتراضات عراق نیز گفت‌وگو خواهد شد.» او افزود: «در دیدار الکاظمی و ترامپ درباره موضوع ربایش و ترورها در عراق ازجمله ترور هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی بحث و گفت‌وگو خواهد شد.»


تعداد بازدید :  499