شماره ۲۰۳۷ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
از شرق تا غرب عالم با خوشبوترین ادویه جهان

[شهروند] اندونزی با تولید 60‌هزار تن دارچین در سال بزرگ‌ترین تولیدکننده این ادویه در جهان است. شاید باور نکنید اما براساس برخی تحقیقات انجام‌شده، سابقه مصرف و شناسایی اولیه این ادویه خوش‌طعم و خوشبو به مصر باستان و دو هزار ‌سال قبل از میلاد برمی‌گردد.
1- ارتفاع درخت دارچین در برخی موارد به 18 متر هم می‌رسد و چوب آن به علت ظاهر صاف و نازکی که دارد به قلم خوش‌نویسی تشبیه می‌شود.
2- دارچین یکی از قدیمی‌ترین ادویه‌های شناخته‌شده در جهان است. حتی بارها نام آن در کتب مقدس ادیان مختلف هم آمده است.
3- در مصر باستان دارچین کالای بسیار باارزشی بود و حتی در بعضی مواقع بیشتر از طلا ارزش داشت (مثل جایگاه امروز زعفران در دنیا)! این ادویه مصارف مختلفی هم داشت و در پخت غذا، درست‌کردن انواع نوشیدنی‌ها، خوراکی‌ها و معجون‌های تقویتی به کار می‌رفت.
4- دارچین از معدود ادویه‌هایی ا‌ست که در حالت خام هم قابل مصرف است.
5- در طب سنتی چین از دارچین به‌عنوان دارویی برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها ازجمله حالت تهوع و سرماخوردگی یاد می‌شود.
6- «چالش دارچین» کمپینی عجیب در شبکه‌های اجتماعی بود که برای عمل به آن هر فرد باید یک قاشق چایخوری پر از دارچین را می‌خورد. این چالش فوق‌العاده سخت و خطرناک است چون دارچین بعد از اینکه وارد دهان می‌شود، سطح دهان و گلو را می‌پوشاند، آن را خشک می‌کند و در نتیجه فرد دچار رفلکس حلقی می‌شود سپس شخص شروع به سرفه یا استفراغ می‌کند که در این میان ممکن است دارچین وارد شش‌ها شده و مشکلات تنفسی برای فرد ایجاد کند.
7- دارچین یک ضد التهاب طبیعی است؛ زیرا این ماده از آزاد‌شدن اسید آراشیدونیک (یک اسید چرب اشباع‌نشده و التهاب‌آور که حتی گاهی باعث لخته‌شدن خون می‌شود) جلوگیری می‌کند.
8- دارچین به‌ طور بالقوه امکان کُشنده‌بودن دارد و باید کنترل‌شده مصرف شود. مصرف بیش از حد آن (خصوصا دارچین کاسیا) باعث به وجود آمدن سم کومارین در بدن می‌شود.
9- خاستگاه «شیرینی رول دارچین» کشور سوئد و مربوط به دهه 1920 است. دستور پخت این شیرینی از ‌سال 1950 در آمریکا و سپس در بسیاری از کشورها استفاده شد.
10- بزرگ‌ترین رول دارچینی که تاکنون پخته شده 120 کیلوگرم وزن داشت و در دهم فوریه 2006 در واشنگتن درست شد.
11- دارچین در مبارزه با اختلالات مغزی‌ چون آلزایمر بسیار مفید است؛ زیرا پروتیین‌هایی را فعال می‌کند که مانع از آسیب‌دیدن سلول‌ها می‌شود.
12- ماندگاری عطر و طعم دارچین از وجود ترکیب آلی «آلدئید» در این گیاه ناشی می‎شود.
13- «اوژنول» ماده‌ای‌ روغنی ا‌ست که از دارچین استخراج می‌شود و دندانپزشکان از آن به‌عنوان یک بی‌حس‌کننده‌ موضعی و ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کنند.
14- در اسپانیا بعضی از تولیدکنندگان كاغذی می‌سازند که آغشته به روغن دارچین است و نان را برای مدت زمان بیشتری سالم و تازه نگه می‌دارد. روغن دارچین در طولانی‌شدن این فرآیند به‌شدت تأثیرگذار است.
15- در تقویم سوئدی‌ها چهارم اکتبر «روز ملی چوب دارچین» است!
16- «اشریشیا کُلی» نام یک باکتری‌ است که برخی مواقع در روده‌ جانوران خونگرم زندگی می‌کند و صددرصد با مصرف دارچین از بین می‌رود. در یک بررسی در آمریکا مشخص شد 99‌درصد از این باکتری با یک قاشق چایخوری دارچین طی سه روز در دمای اتاق کشته می‌شود.
برگردان از thefactsite – مترجم:   فاطمه کرمی


تعداد بازدید :  397