شماره ۲۰۳۵ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
رویداد

وزارت بهداشت آخرین وضع شیوع کرونا در کشور را اعلام کرد: 271‏‎ ‎شهرستان در وضع قرمز و هشدار
وزارت بهداشت موافق گرفتن جریمه مالی از افرادی است که ماسک نمی‌زنند

[شهروند] تعداد شهرستان‌های با وضع قرمز به 170 و شهرستان‌های با وضع هشدار به 101 ‏رسید. براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت درحال حاضر 271 شهرستان کشور در وضع ‏قرمز و هشدار قرار دارند. دیروز برای چهارمین روز متوالی تعداد فوتی‌های کرونا بالاتر از عدد ‏‏200 قرار گرفت. در یک شبانه روز 212 نفر جان‌شان را از دست دادند و آمار قربانیان کرونا از ‏سی‌ام بهمن‌سال گذشته تاکنون به 17‌هزار و 617 نفر رسید.
 تعداد مبتلایان قطعی هم تا روز ‏گذشته 314‌هزار و 786 نفر اعلام شد. وضع شیوع کرونا در کشور هر روز وخیم‌تر می‌شود. بر ‏اساس اعلام وزارت بهداشت، درحال حاضر استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، ‏اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در ‏وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، ‏آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویر احمد هم در وضع ‏هشدار هستند. به گفته سیما لاری، سخنگوی این وزارتخانه، شیوع کرونا در بعضی استان‌ها ‏خیز دوباره پیدا کرده که یکی از آنها استان گیلان است. با اینکه این استان در خردادماه روند نزولی داشت، در تیرماه بار دیگر با افزایش موارد بیماری و بستری در اغلب شهرهایش مواجه شد. به ‏طوری‌که هم‌اکنون پنج شهرستان آن در وضع قرمز و چهار شهرستان دیگر در شرایط هشدار قرار ‏دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد شیب موارد بستری و ابتلا در شهرستان‌های ورودی و مسافرخیز استان ‏گیلان مانند رشت، رودبار، آستارا، رودسر، لنگرود و لاهیجان روند تندتری دارد. بنا بر اعلام لاری، ‏گزارش‌ها مشخص کرده که 20 تا 30‌درصد موارد ابتلا و بستری مربوط به مسافرانی است که به ‏شهرهای گیلان سفر کرده‌اند. استان قزوین هم شرایط مشابهی دارد تا جایی که روند ابتلا و بستری ‏صعودی است و در 6 هفته گذشته 20‌درصد افزایش داشته. دو شهرستان این استان در ‏وضعیت قرمز و سه شهرستان هم در وضع هشدار قرار دارند. موارد بستری در قزوین، بویین‌‏زهرا و تاکستان شیب تندی دارد.
 مسئولان وزارت بهداشت برای کاهش موارد ابتلا بر «ماسک بزنیم» ‏تأکید می‌کنند. پویش ماسک بزنیم از پانزدهم تیر آغاز شده و به گفته معاونان این وزارتخانه نتیجه ‏استفاده عمومی از آن، اواخر مرداد یا اوایل شهریور مشخص می‌شود. مسئولان می‌گویند درحال ‏حاضر میزان استفاده از ماسک در کشور بالای 70‌درصد و در برخی مناطق به 80‌درصد هم رسیده ‏است. حالا در این شرایط برای کاهش موارد ابتلا، معاون کل وزارت بهداشت از موافقت این ‏وزارتخانه برای گرفتن جریمه از افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، خبر داده است.
 به گفته ایرج ‏حریرچی، افرادی که برای تهیه ماسک محدودیت مالی دارند از قاعده اخذ جریمه مستثنی می‌شوند. او در ‏توضیح بیشتر به ایسنا گفته: «با همکاری مردم استفاده از ماسک نسبت به گذشته تا حد زیادی افزایش ‏یافته و حتی چند برابر شده است اما همچنان این میزان کافی نیست. قاعدتا باید از روش‌های ‏بازدارنده استفاده کرد که یکی از این روش‌ها گرفتن جریمه است.»‏

روادید الکترونیکی گردشگری و زیارتی  غیرفعال شد
[شهروند] رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه از غیرفعال‌شدن گزینه‌های روادید گردشگری و زیارتی تا عادی‌شدن شرایط خبر داد . به گزارش ایسنا، حسن نوریان در صفحه توییتر خود در این زمینه نوشت: «‏با توجه به شیوع بیماری کووید-19 و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت مبنی بر پرهیز از سفرهای غیرضروری؛ گزینه‌های روادید گردشگری و زیارتی تا عادی‌شدن شرایط در فهرست روادیدهای سامانه روادید الکترونیکی کشور غیرفعال شد. ان‌شاءالله بعد از عادی‌شدن شرایط گزینه‌های مذکور مجددا فعال خواهد شد.»

 


تعداد بازدید :  379