شماره ۲۰۳۵ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
اخبار روز

ادعای ترامپ: در بحث آمار کرونا پایین‌تر از سطح جهانی هستیم
رئیس‌جمهوری آمریکا با طرح این ادعا که کشورش در بحث آمار ویروس کرونا «پایین‌تر از جهان» است، گفت آمارهای کره‌جنوبی بسیار پایین است، چون آنها آمارها را دستکاری می‌کنند!
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ دوشنبه در مصاحبه با جاناتان سوآن، از پایگاه خبری آکسیوس، یک‌سری نمودار و گراف به این خبرنگار نشان داد تا بگوید میزان کووید-۱۹ در آمریکا پایین‌تر از جهان است. این خبرنگار متحیر به‌طور شفاف گفت که او درباره مرگ به نسبت جمعیت سوال می‌پرسد، نه مرگ به نسبت موارد شناسایی‌شده. جاناتان سوآن درباره مرگ به نسبت موارد گفت:   «این مسأله‌ای است که آمریکا واقعا در آن بد است. بسیار بدتر از کره‌جنوبی، آلمان و غیره.»
ترامپ اما پاسخ داد: «نه شما نمی‌توانید این‌طوری بگویید.» این بحث تا جایی پیش رفت که خبرنگار آکسیوس متوجه شد آنها درباره یک‌سری آمارهای متفاوت صحبت‌می‌کنند. در ادامه رئیس‌جمهوری آمریکا این سوال را مطرح کرد که آیا کره‌جنوبی کاملا تعداد مرگ‌های مرتبط با ویروس کرونا را درست گزارش‌می‌کند یا خیر.
خبرنگار آکسیوس از این پرسش متحیرشد، اما ترامپ گفت نمی‌خواهد وارد این مسأله شود، چون «روابط بسیار خوبی» با این کشور دارد. سپس آنها بر سر این ادعاها بحث کردند که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا پایین‌تر است. این جنجال بعدا به سمت این مسأله کشیده شد که اکنون آمریکا بیشترین نمونه‌گیری را در میان دیگر کشورها دارد و دونالد ترامپ گفت که این بخشی از دلیلی است که آمریکا میزان مبتلایان بیشتری را گزارش‌می‌کند. ترامپ گفت: «ما هیچ اعتباری بابت آن نمی‌گیریم. میزان مرگ‌ومیر از آنجایی که بود، رو به کاهش است و آنجایی که بود، بسیار بالاتر از میزان کنونی است.»

معترضان عراقی در تدارک ازسرگیری تظاهرات‌ در هفته آتی
فعالان عراقی از استان‌های مختلف در تدارک برای ازسرگیری اعتراضات و برپایی تظاهرات گسترده در دهم ماه جاری میلادی هستند. به گزارش ایسنا، فعالان تأکید کرده‌اند که نشست‌هایشان برای ازسرگیری تظاهرات به منظور تأکید بر خواسته‌هایشان است که به خاطر آن به میادین اعتراضات در استان‌های مختلف آمده‌اند. این رویکرد فعالان گزینه‌ای برای تشدید موضع‌گیری‌های آنها از دهم ماه جاری میلادی و اعمال فشار بر دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق است.
ده‌ها فعال عراقی از شهرهای مختلف روز یکشنبه در نشستی گسترده در استان بابل حضور یافتند که عنوان این نشست «دیدار ملی استان‌های انقلابی» بود که برجسته‌ترین رهبران تظاهرکنندگان در آن حضور یافتند تا دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در مورد گام‌های اعتراضی آتی و چگونگی تشدید مسالمت‌آمیز اعتراضات اعلام کنند. معترضان از استان‌های بابل، واسط، ذی‌قار، میسان، بغداد و نجف در این دیدار حضور داشتند. طبق گفته فعالان توافق شد که تظاهرات مجددا به صورت چشمگیر برگزار شود.

گزارش سازمان ملل از تحرکات هسته‌ای کره‌شمالی روی موشک‌های بالستیک
بر اساس یک گزارش محرمانه سازمان ملل، کره‌شمالی پیگیر برنامه تسلیحات هسته‌ای خود است و بسیاری از کشورها باور دارند که پیونگ‌یانگ «احتمالا تجهیزات هسته‌ای کوچک‌شده برای سوارشدن روی کلاهک‌های بالستیک خود تولید کرده است.» به گزارش ایسنا، این گزارش از سوی هیأت مستقلی از کارشناسان ناظر بر تحریم‌های سازمان ملل می‌گوید این کشورها که نامی از آنها نبرده است، باور دارند که 6 آزمایش هسته‌ای قبلی کره‌شمالی برای تولید تجهیزات هسته‌ای کوچک‌شده کمک کرده است. پیونگ‌یانگ از سپتامبر ۲۰۱۷ هیچ‌گونه آزمایش هسته‌ای نداشته است. این گزارش داخلی که به دست رویترز رسیده است، روز دوشنبه به کمیته تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت ۱۵ عضوی سازمان ملل ارایه شد.


تعداد بازدید :  359