شماره ۲۰۳۳ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
بازی‌هایی که سرنوشت بالا و پایین جدول لیگ را رقم می‌زنند
جنگ صعود و سقوط در سه هفته پایانی

[شهروند] پرسپولیس چند سالی می‌شود که با قهرمانی‌های متوالی جذابیت کورس قهرمانی را در لیگ برتر فوتبال ایران از بین برده است. به همین ترتیب تنها جذابیتی که برای لیگ برتر در  هفته‌های پایانی باقی می‌ماند رقابت تیم‌ها برای کسب سهمیه آسیایی و جنگ سقوط در قعر جدول است. پرسپولیسی‌ها ممکن است فقط دغدغه شکستن رکوردها برای تاریخی‌تر کردن قهرمانی را داشته باشند. البته  صنعت نفت آبادان، نفت مسجد سلیمان و نساجی مازندران سه تیمی هستند که در هفته‌های آخر که بازی‌ها هم قرار است به صورت همزمان برگزار شود،‌ نه رقابتی برای کسب سهمیه دارند و نه خطر سقوط آنها را تهدید می‌کند. منتها بازی آنها مقابل سایر حریفان روی جنگ سهمیه و سقوط قطعا تأثیرگذار خواهد بود. اما وضع مسابقات باقیمانده تیم‌های مدعی کسب سهمیه و سقوط به لیگ یک به چه شکل است.

استقلال(48)، تراکتور(46)، سپاهان(45)، شهرخودرو(44) و فولاد(43) پنج تیمی هستند که در سه هفته پایانی لیگ برای کسب سهمیه آسیایی تلاش خواهند کرد. این نکته را نباید فراموش کرد که استقلال، سپاهان و تراکتور این شانس را دارند که با قهرمانی در جام حذفی هم سهمیه آسیایی را کسب کنند اما آبی‌پوشان و زرد‌پوشان یک بازی عقب افتاده در مرحله یک‌چهارم نهایی این بازی‌ها را باید برگزار کنند تا برنده آنها در نیمه نهایی به تراکتور، پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان ملحق شود. با این وجود مسابقات سه هفته نهایی لیگ برتر اما به معنای واقعی برای این ‌5 تیم مهم و سرنوشت‌ساز است.

استقلال با فرهاد مجیدی با پیروزی سرنوشت‌ساز و تاریخی مقابل سپاهان در هفته بیست‌وهفتم شرایط خوبی کسب کرد و حالا دیگر برای سهمیه‌گرفتن همه چیز دست خودش است. سخت‌ترین بازی آنها در هفته بیست‌وهشتم مقابل شهرخودرو در مشهد است. در دو هفته پایانی ولی باید به مصاف پیکان و شاهین بوشهر قعر جدولی بروند. سپاهان در بازی‌های باقیمانده باید به مصاف  نساجی‌ مازندران، شهر‌ خودرو و پیکان برود که قطعا بازی با شهرخودرو هم حیثیتی خواهد بود. شاهین بوشهر،‌ ماشین‌سازی و فولاد سه بازی سخت پیش روی تراکتور برای کسب سهمیه است که مسابقه هفته آخر با فولاد قطعا تأثیرگذار است. شهرخودرو دو بازی بسیار سخت با استقلال و سپاهان باید انجام بدهد و در هفته آخر هم باید با نساجی بازی کند. فولاد خوزستان 43 امتیازی یک بازی عقب افتاده با نفت مسجد سلیمان دارد و در صورت پیروزی می‌تواند به رتبه دوم جدول صعود کند. اگر با بیش از دو گل برنده شوند تیم سوم جدول خواهند شد. آنها با سه تیم قعر جدولی یعنی گل‌گهر، ‌پارس جنوبی و سایپا هم باید در هفته‌های پایانی پیکار کنند. پس طبق این شرایط و برنامه،‌ رقابت برای کسب سهمیه در بالای جدول هم با چند مسابقه تاریخی و مهم بین مدعیان همراه خواهد بود و قطعا حاشیه‌های زیادی هم به دنبال خواهد داشت.

رقابت در پایین جدول  اگر داغ‌تر از بالای جدول نباشد قطعا سردتر هم نیست. مسابقاتی که از جنگ برای بقا در لیگ از آن یاد می‌شود و کوچک‌ترین لغزش حکم سقوط تیم‌ها به دسته یک را خواهد داشت. طبق جدول تا پایان هفته بیست‌وهفتم لیگ روی کاغذ احتمال سقوط هفت تیم سایپا(27)، ماشین‌سازی(27)، ذوب‌آهن(26)، گل‌گهرسیرجان (26)، ‌پارس جنوبی جم(25)، پیکان (24) و شاهین بوشهر(21) وجود دارد. سایپا باید با فولاد، نفت مسجد سلیمان و پرسپولیس بازی کند. ماشین‌سازی به مصاف پارس جنوبی جم، تراکتور و صنعت نفت آبادان خواهد رفت. بازی این تیم مقابل پارس حیثیتی است و اتفاق جالب اینجاست که اگر تراکتور این تیم را شکست بدهد،‌ یک تیم محمدرضا زنوزی عملا تیم دیگرش را در لیگ به سمت سقوط  هدایت خواهد کرد. ‌ذوب‌آهن هم با پرسپولیس،‌ نساجی و گل‌گهر باید بازی کند. گل‌گهر با نفت مسجد سلیمان،‌ پرسپولیس و ذوب‌آهن بازی می‌کند که بازی هفته آخر آنها با ذوب‌آهن در معادلات سقوط ممکن است تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. پارس‌ جنوبی جم در هفته بیست‌وهشتم بازی سرنوشت‌سازی با ماشین‌سازی برگزار می‌کند و در دو هفته آخر به مصاف فولاد خوزستان و نفت مسجد سلیمان می‌رود. پیکان سه بازی بسیار سخت با صنعت نفت آبادان،‌ استقلال و سپاهان دارد که دو بازی آخرش با تیم‌های بالای جدولی است که برای کسب سهمیه آسیایی تلاش می‌کنند. سه بازی آینده شاهین بوشهر قعرنشین جدول هم با تراکتور، صنعت نفت و استقلال به هیچ عنوان راحت نیست. بدون تردید طبق برنامه مسابقات  و شرایط جدول پیکان و شاهین بوشهر احتمال سقوط‌شان خیلی زیادتر از بقیه تیم‌هاست و باید دید نتیجه مسابقات تیم‌های ته جدولی چه خواهد شد.

 


تعداد بازدید :  397