شماره ۲۰۳۳ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
ایران به دنبال دور زدن تحریم‌های آمریکا‎ ‎

  [ ‎ ‎کاوه افراسیابی ] اوایل ماه جاری میلادی، مقامات در دهلی نو با شوک گزارش‌های مربوط به اخراج هند از پروژه سرمایه‌گذاری کلیدی در ایران ‏به نفع چین، مواجه شدند.
چشم‌انداز از دست رفتن نقش هند در پروژه خط ریلی  ایران (که بندر چابهار در حاشیه اقیانوس هند را ‏به شهر زاهدان در مرز افغانستان متصل می‌کند) در نتیجه ناتوانی در سرمایه‌گذاری، سوالاتی درباره اولویت‌های سیاست ‏خارجی در هند پیش آورده است. دیپلمات‌های این کشور که ظاهرا به اقدام تحریک شده‌اند، بلافاصله برای محافظت از منافع ‏هند در بندر چابهار ایران که در جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای هند نقش مهمی دارد، گام برداشتند‎.
با توجه به اینکه هند در همکاری کامل با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، واردات انرژی از این کشور را تعلیق کرد و سطح ‏فعالیت‌ها در پروژه‌های چابهار را کاهش داد، جای تعجب ندارد که ایران به کاهش امتیازات هند در پروژه‌ها در این بندر ‏بیندیشد. دولت در تهران خبرها را «شایعه» توصیف کرده، اما بیشتر به نظر می‌رسد آنها اخطاری ضمنی به دهلی نو ‏بوده است.
همزمانی این تحولات با افزایش تنش‌های مرزی هند و چین از یک سو و اخبار مربوط به توافق استراتژیک بیست‌وپنج ساله بالقوه بین ‏تهران و پکن از سوی دیگر بسیار اهمیت دارد. اگر تهران به این نتیجه برسد که پکن شریک بهتری در قیاس با دهلی نو است، ‏هند احتمالا شکست سختی از سوی چین متقبل می‌شود.
چین احتمالا به محض پایان توافق 10 ساله ایران و هند در چابهار در ‏سال 2026، خیلی سریع این بندر را وارد ابتکارعمل راهبردی کمربند و جاده خواهد کرد. سفیر ایران در پاکستان پیشتر مسأله ‏ایجاد ارتباط بین دو بندر «خواهر» گوادر (ساخت چین) و چابهار را مطرح کرده و این درحالی است که دهلی نو به چابهار به ‏چشم نقطه نفوذ مقابل در برابر نفوذ منطقه‌ای پکن می‌نگرد. اما ایران برداشتی جامع‌تر را ترجیح می‌دهد که طبق آن، چین و ‏هند بتوانند به‌طور همزمان از پروژه بندر چابهار بهرمند شوند. به هر حال، با نزدیک شدن ایران به چین از طریق توافق ‏بلندمدت احتمالی، بررسی آینده چابهار ناگزیر برای همه طرفین فوریت پیدا کرده است‎.
مسأله این است که آیا ایران حقیقتا می‌تواند هر دو طرف را بازی دهد و به نوعی، منافع چین و هند را به‌طور همزمان حفظ ‏کند؟ یک استاد علوم سیاسی در تهران که خواست نامش فاش نشود، اقدام ایران در تحریک هند را دارای «تأثیر مطلوب» دانسته و ‏دولت این کشور را به رسیدگی به شکایات ایران واداشته است. سفیر هند در ایران اخیرا برای بازنگری همکاری‌ها در پروژه ‏خط ریلی چابهار-زاهدان با مقامات ایران دیدار کرده است.
با این حال، اقدامات از اظهارات اهمیت بیشتری دارند و آنچه ایران را راضی می‌کند، مشاهده توانایی هند در نشان دادن استقلال ‏و محافظت از سیاست‌گذاری در قبال ایران از نفوذ رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن است. ایران به دنبال مشاهده شواهد قطعی ‏مبنی بر تعهد هند به پروژه چابهار است. از دیدگاه ایران، معافیت تحریمی که دولت دونالد ترامپ برای هند برای فعالیت در ‏چابهار قائل شده، فرصتی منحصربه‌فرد برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران فراهم کرده که تحت فشار مضاعف تحریم‌ها ‏و همه‌گیری کووید- 19 است‎.
در همین حال، برای ایران، حفظ روابط سالم با هند در میانه افزایش و وابستگی متقابل در روابطش با چین در زمینه انرژی و ‏تجارت، همچنین به دولت ایران در مقابله با تبلیغات منفی علیه توافق استراتژیک با چین کمک می‌کند. به علاوه، هند منبع ‏بالقوه‌ای برای سخت‌افزارهای نظامی مهم برای ایران به شمار می‌رود. می‌توان انتظار داشت که دولت هند در نتیجه تحریکات ‏اخیر ایران، برای تکرار و تقویت تعهدات خود در چابهار گام بردارد؛ اما می‌توان گفت که از بین رفتن تدریجی منافع هند در ‏داخل ایران به نفع چین، اتفاقی نسبتا قطعی است‎.
منبع: ‏irdiplomacy


تعداد بازدید :  383