شماره ۲۰۳۳ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
خبر سیاسی

گزارش گاردین از تقلای «ناامیدکننده» برایان هوک علیه ایران
 روزنامه انگلیسی تلاش برایان هوک را علیه ایران، برای نشست آتی شورای امنیت، تقلای بیهوده خواند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وب‌سایت روزنامه گاردین در گزارشی از سفر برایان هوک به اروپا، این سفر را بیهوده خواند و نوشت که روسیه و چین این تلاش را وتو خواهند کرد، ضمن اینکه کشورهای اروپایی پاسخ مطلوبی به نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نداده‌اند و او پس از دیدار با رهبران اروپا، ادعای نخ‌نمای خود را علیه ایران بار دیگر تکرار کرد.ایالات متحده تلاش می‌کند اعضای اروپایی را به گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران در سازمان ملل تشویق کند. با این حال، اعضای اروپایی نگرانند که تصویب چنین تحریمی به خروج ایران از توافق هسته‌ای منجر شود. از سوی دیگر، آنها امیدوارند که ایالات متحده با روی کارآمدن دموکرات‌ها در ماه نوامبر به برجام بازگردد و روابط ایران با غرب از سر گرفته شود.برایان هوک که چهارشنبه برای متقاعد کردن اعضای اروپایی در لندن بود، گفت ایالات متحده به‌زودی پیش‌نویس قطعنامه خود را برای ارایه به شورای امنیت سازمان ملل منتشر می‌کند. احتمال دارد روسیه یا چین این قطعنامه را وتو کنند و کار به مصالحه بکشد. چین در حال مذاکره با ایران برای افزایش روابط است.برایان هوک پیشنهاد اروپا را برای تحریم تسلیحاتی رد کرد، چرا که طرح اروپایی‌ها باز هم به ایران اجازه خرید سلاح از خارج از اروپا و ایالات متحده می‌دهد. هوک گفت: «آنچه ما احتیاج داریم یک تحریم جهانی است، در غیر این‌صورت ایران اجازه خرید سلاح خواهد داشت. مسأله پیش روی جامعه بین‌الملل، تمدید تحریم تسلیحاتی نیست، بلکه اینکه چگونه و چه‌موقع این تحریم‌ها باید اعمال شود، مهم‌تر است.» او همچنین پیشنهاد سازوکار حل اختلاف را رد و تحمیل گسترش تحریم تسلیحاتی را موضوعی غیرقابل مذاکره عنوان کرد.
برایان هوک بار دیگر با ادعای خلاف واقع خود درباره فعالیت‌های ایران در یمن و حمله به تأسیسات نفت عربستان مدعی شد:   «تصور کنید منطقه چه وضعی خواهد داشت اگر تحریم تسلیحاتی منقضی شود. در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ایران آنچه مخفیانه انجام می‌دهد، در روز روشن از سر خواهد گرفت.» هوک با دفاع از خروج از برجام، این توافق را توافقی موقتی در جلوگیری از گسترش سلاح هسته‌ای دانست که هیچ جایگاه قانونی در سازمان ملل یا ایالات متحده ندارد.


تأکید دوباره رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بر درستی فرآیند انتخاب رئیس دیوان محاسبات
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس مجلس اعلام کرد پس از برگزاری مجدد دو جلسه اعضای کمیسیون و بررسی برخی انتقادات، بار دیگر درستی فرآیند انتخاب رئیس دیوان محاسبات مورد تأیید اعضا قرار گرفت. به گزارش ایسنا، در نامه حمیدرضا حاجی‌بابایی به محمدباقر قالیباف با اشاره به برگزاری جلسات مجدد اعضای کمیسیون و نیز بررسی برخی انتقادات، اعتراضات و نامه‌های ارسالی به ایشان، تأکید شده است که بر اساس اتفاق نظر اعضای حاضر در این کمیسیون، تمامی شرایط مندرج در قانون دیوان محاسبات، قانون آیین‌نامه داخلی و نیز شرایط مندرج در تبصره‌های آن در فرآیند معرفی رئیس و دادستان دیوان به صحن مجلس و انتخاب آنها لحاظ شده است.

 


تعداد بازدید :  425