شماره ۲۰۳۳ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
بازتاب رسانه‌ای بازداشت سرکرده گروهک تندر

وزارت اطلاعات روز شنبه در اطلاعیه‌ای از شناسایی و دستگیری فردی به نام جمشید شارمهد خبر داد که طبق اعلام این وزارتخانه، سرکرده گروهک تروریستی تندر است که گویا در عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران مشارکت داشته است.
وزیر اطلاعات، یازدهم مرداد ۹۹ در پی دستگیری جمشید شارمهد اعلام کرد که این فرد به‌قدری از تدابیر حفاظتی خود مطمئن بود که اظهار می‌داشت جایش در طبقه ششم FBI آمریکاست و اکنون در داخل کشور بازداشت است. علوی اعلام کرد جزئیات بیشتری از مراحل دستگیری و بازداشت این چهره سلطنت‌طلب در آینده نزدیک رسانه‌ای خواهد کرد. نخستین اعترافات جمشید شارمهد پس از دستگیری منتشر شد.
جمشید شارمهد در ‌سال ۱۳۷۸ در انفجار حسینیه سیدالشهدای شیراز نقش طراحی عملیات تروریستی را داشت که به شهادت ۱۴ تن از هم‌وطنان و مجروح شدن بیش از ۲۰۰ تن از عزاداران منجر شد. او در سال‌های اخیر، طراحی عملیات انفجار سد سیوند شیراز و طراحی عملیات انفجار در نمایشگاه کتاب تهران با بمب‌های سیانوری را نیز بر عهده داشته است.
جمشید شارمهد یک‌بار نیز در عملیاتی که سرکردگی آن را برعهده داشت، قصد داشت از طریق عواملش، حرم امام خمینی(ره) را در زمان برگزاری یکی از مراسم عمومی، منفجر کند که عوامل اجرای عملیات، با اِشراف اطلاعاتی پیچیده مأموران وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شدند.
خبرگزاری ایرنا در گزارشی با اشاره به بازتاب‌های جهانی این بازداشت به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: «ایران به دشمن خود یعنی ایالات متحده آمریکا به دلیل حمایت از جمشید شارمهد در ارتکاب عملیات تروریستی متعدد در داخل کشور به‌شدت معترض است.»بنا بر این گزارش، وزارت امور خارجه ایران نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا باید پاسخگوی حمایت‌های خود از این گروه تروریستی (تندر) و سایر گروه‌های تروریستی باشد که عملیات مسلحانه و خرابکارانه را علیه مردم ایران از آمریکا هدایت می‌کنند و خون این مردم را می‌ریزند.خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت اطلاعات ایران بیان کرد:   «جمشید شارمهد در ‌سال ۲۰۰۸ در مسجدی در شیراز دست به عملیات تروریستی زد که در آن ۱۴ نفر کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر مجروح شدند.» این رسانه فرانسوی در ادامه افزود: «هدف گروه تروریستی تندر که به‌عنوان انجمن سلطنت‌طلب ایران نیز شناخته می‌شود، سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران، دفاع از اعمال خشونت‌آمیز و اهانت علنی به کتاب مقدس قرآن است.»
خبرگزاری فرانسه در پایان گزارش خود با اشاره به بازداشت یا اعدام دیگر مخالفان سرسخت نظام جمهوری اسلامی ایران ازجمله روح‌الله زم و عبدالمالک ریگی نوشت: «روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا، که از ‌سال ۱۹۸۰ قطع شد، با تنش‌های روزافزون و پیایی آنها به‌خصوص با خروج یک‌جانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق هسته ایران (برجام) در ‌سال ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم‌های ضدایرانی افزایش یافت.»
همچنین در رسانه‌های فرانسوی «لاپرس»، «لوریان لوژور»، «لالیبر»، «نیوز ۲۴» فرانسوی، «لاکسپرس»، «لادپش»، «اوست فرانس» و .... خبر بازداشت جمشید شارمهد، سرکرده گروهک تروریستی تندر بازتاب گسترده‌ای داشته است.
سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، شنبه‌شب در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره دستگیری جمشید شارمهد، سرکرده گروه تروریستی تندر به دست سربازان گمنام امام زمان(عج) یادآور شد:   «این نخستین عملیات پیچیده وزارت اطلاعات در ضربه به معاندین نیست؛ قبلا از این اقدامات زیاد داشته‌ایم که قابل ذکر نیست.»
وزیر اطلاعات توضیح داد: «آمریکا و رژیم صهیونیستی اشتباه کردند که فکر می‌کردند سرکرده گروه تندر منشأ اقدام علیه ایران است و اِشراف سربازان گمنام موجب شد به‌موقع به این گروه ضربه نهایی وارد شود. حدود ۲۷ اقدام تروریستی توسط جمشید شارمهد و مجموعه‌اش انجام شده که با همت و هوشیاری و اِشراف سربازان گمنام امام زمان(عج) همه آنها خنثی شد. درواقع تروریست‌ترین جریان سلطنت‌طلبی جریان انجمن پادشاهی ایران شارمهد مربوط به تندر بود.»
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با قدردانی از اقدام مقتدرانه سربازان گمنام امام زمان(عج) در دستگیری سرکرده گروهک تروریستی و خرابکار گفت: «رژیم آمریکا در حالی خود را در کنار مردم ایران معرفی می‌کند که تروریست‌های شناسنامه‌دار و کسانی را که مسئولیت چندین عملیات تروریستی را در داخل ایران برعهده گرفته و دست‌شان به خون مردم و شهروندان بی‌گناه ایرانی آلوده است ، در خاک خود جای داده و از آنها در ابعاد و اشکال مختلف حمایت و پشتیبانی می‌کند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: «رژیم آمریکا باید پاسخگوی حمایت از گروهک‌های تروریستی و جانیانی که از داخل آمریکا هدایت عملیات خرابکارانه، مسلحانه و تروریستی علیه مردم ایران را برعهده دارند و خون شهروندان ایرانی را بر زمین می‌ریزند، باشد.»


تعداد بازدید :  464