شماره ۲۰۳۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد
صفحه را ببند
خوراک لوبیا چیتی

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه‌ای که مهجور مانده «خوراک لوبیا چیتی» است. به نظرم یکی از دلایل بسیار مهم نادیده گرفتن این غذا در فهرست خوراکی‌های خانواده‌ها نحوه پخت آن است، البته نفخ حاصل از مصرف لوبیا هم در انتخاب‌نشدن آن بی‌تأثیر نیست. اما آبگوشت چه دارد که خوراک لوبیا ندارد! خوراک لوبیا هم می‌تواند یکی از گزینه‌های تیلیت ناهار روز جمعه خانواده‌ها باشد. البته خوراک لوبیا جای خود را در سفره افطار بسیاری از خانواده‌ها پیدا کرده، ولی نه به‌عنوان غذای اصلی که به‌عنوان پیش‌غذا. در ادامه روشی برای پختن خوراک لوبیا معرفی می‌کنم که توصیه می‌شود حتما امتحان کنید. مقدار مواد اولیه به ذائقه شما بستگی دارد. خیلی درگیر گِرم و پیمانه نباشید. در مورد دسر و شیرینی‌ معمولا باید مقادیر رعایت شود، ولی در پخت غذا چه اهمیتی دارد دو حبه سیر استفاده ‌کنید یا پنج حبه؛ به اندازه‌ای سیر استفاده کنید که دوست دارید.
خوراک لوبیا چیتی با گوشت چرخ‌کرده
مواد لازم:  
- لوبیا چیتی
- پیاز
- سیر
- گوشت چرخ‌کرده
- نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آویشن
- آرد
- رب گوجه‌فرنگی
- سیب‌زمینی
- قارچ
- روغن
-  آب
ابتدا لوبیا را  که از شب قبل خیسانده‌اید، در قابلمه به همراه کمی آب بپزید. بهتر است لوبیا را جدا بپزید چون لوبیا در مناطق مختلف زمان پخت متفاوتی دارد. بهتر است لوبیا نیم‌پز شود که بعد از پخته‌شدن با بقیه مواد له نشود. اگر دسترسی به حبوبات خشک ندارید، می‌توانید از کنسرو لوبیا نیز استفاده کنید. یک پیاز را نگینی خُرد کنید و به همراه کمی سیر له‌شده به مدت دو دقیقه در روغن تفت دهید. سپس فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید. گوشت‌ چرخ‌کرده را، که به اندازه پسته گرد کرده‌اید، به مخلوط اضافه کنید. درِ قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت بپزد. این غذا را می‌توانید با گوشت گوسفند و گاو چرخ‌نشده نیز تهیه کنید. در این‌صورت مدت‌زمان پخت گوشت تغییر می‌کند.
سپس سیب‌زمینی‌ را نگینی خُرد و در مقداری روغن با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه کمی سرخ کنید. سیب‌زمینی را زیاد سرخ نکنید. در انتها کمی آویشن به مخلوط اضافه کنید. سیب‌زمینی‌ را به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید و با قارچی که از قبل خُرد کرده‌اید به مدت دو تا سه دقیقه تفت دهید.
حالا لوبیا را به همراه کمی آب اضافه کنید. مقدار آب این غذا بسته به ذائقه شما متفاوت است. می‌توانید خوراک آبکی‌تر یا غلیظ‌تری داشته باشید. مقداری رب گوجه‌فرنگی را در کمی روغن به مدت دو تا سه دقیقه تفت دهید و به قابلمه اضافه کنید. پس از به‌جوش آمدن غذا، یک پیاز و چند حبه سیر را خرد کنید و در مقداری روغن به همراه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دو قاشق آرد تفت دهید و به غذا اضافه کنید. با این روش، آردی که برای لعاب به غذا اضافه می‌کنیم، گلوله نخواهد شد. اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقدار کمی آبغوره یا آبلیمو هم به خوراک لوبیا اضافه کنید. در انتها غذا را بچشید و نمک آن را تنظیم کنید.


تعداد بازدید :  478