شماره ۲۰۲۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ مرداد
صفحه را ببند
ذره‌بین

مرگ 312نفر بر اثر غرق‌شدگی در 3ماهه  اخیر
 تلفات غرق‌شدگی درکشور در سه‌ماهه نخست امسال با کاهش ۱۵درصدی روبه‌رو بود که محدودشدن سفرها در پی شیوع بیماری کرونا یکی از علت‌های آن است، این درحالی است که در ماه خرداد آمار غرق‌شدگی 13.6درصد افزایش داشت.رشد آمار غرق‌شدگی در خردادماه با وجود کاهش قابل توجه آن در ماه‌های فروردین و اردیبهشت، نشان‌دهنده افزایش سفرها به مناطق تفریحی و شهرهای ساحلی و شنا در رودخانه‌ها، ‌دریاچه‌های طبیعی و مصنوعی و دریا با آغاز فصل گرم سال است که علاوه بر افزایش تلفات غرق‌شدگی، در شرایط شیوع کرونا اقدامی خطرآفرین محسوب می‌شود.
در بهار امسال 312نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 367نفر بود، 15درصد کمتر شده است.از کل تلفات غرق‌شدگی در سه‌ماهه نخست امسال، 255نفر مرد و 57نفر زن بودند. در این مدت استان‌های فارس با 34، خوزستان و مازندران هرکدام با 28 و گیلان با 22 فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق‌شدگی را داشتند.بر اساس آمارهای سه‌ماهه نخست امسال، بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی مربوط به رودخانه‌هاست. در این مدت 125نفر در رودخانه‌ها جان باخته‌اند. آمار غرق‌شدگی در دریا نیز در این مدت 29نفر (23نفر خارج طرح و 6 نفر در محدوده طرح) گزارش شده است.مطابق آمارها بعد از رودخانه‌ها بیشترین تلفات غرق‌شدگی به ترتیب مربوط به کانال‌ها، دریاچه‌های مصنوعی و سدها هرکدام با 33، استخر کشاورزی با 32، دریا با 29، استخر شنا با 18، دریاچه طبیعی با 14، حوض و حوضچه با 6 و چاه با 4 فوتی بوده است. 18نفر نیز در سایر مکان‌های آبی جان باخته‌اند.

رشد تلفات در خردادماه
در خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل آمار تلفات غرق‌شدگی با رشد 13.6درصدی مواجه بود. در این ماه 159نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که 19نفر بیشتر از خرداد‌ماه سال گذشته است.سازمان پزشکی قانونی کشور ضمن هشدار درخصوص رعایت نکات ایمنی برای شناکردن در رودخانه‌ها، کانال‌ها، دریاچه‌های طبیعی و مصنوعی و دریا، به هموطنان عزیز توصیه می‌کند با توجه به اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا درکشور، از انجام هرگونه سفر غیرضروری خودداری کنند تا با رعایت همگانی پروتکل‌های بهداشتی، از میزان مبتلایان و نیز تلفات ناشی از بیماری کاسته شده و سریع‌تر به شرایط کنترل و مهار بیماری دست یابیم.


باند سارقان سریالی طلا در دام پلیس بندرعباس
[شهروند] سارقان طلا با تلاش همه‌جانبه کارآگاهان پلیس آگاهی استان هرمزگان دستگیر شدند.در پی وقوع چند سرقت سریالی طلا از زنان در پوشش خودروهای مسافرکش در سطح شهر بندرعباس و متواری‌شدن سارقان، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی استان قرار گرفت.در بررسی‌های اولیه و با توجه به نبودن دلیل و مدرکی مبنی بر وقوع جرم، کارآگاهان پس از چندین روز تعقیب و گشت‌زنی‌ پنهان، متهمان را، که دارای سوابق متعدد سرقت مسلحانه، تجاوز و فرار از زندان بودند، شناسایی کردند. مأموران با تشکیل اکیپی به خانه و مخفیگاه آنان اعزام شدند و در عملیاتی ضربتی و غافلگیرانه متهمان را دستگیر کردند. تیم تحقیق در بازرسی از مخفیگاه سارقان، اموال و وسایل سرقتی کشف کرد. متهمان به پلیس آگاهی منتقل شدند و پس از مواجهه با اسناد و مدارک جرم به‌ناچار لب به اعتراف گشودند و به آدم‌ربایی و سه سرقت طلا در استان هرمزگان و دو سرقت در یکی از استان‌های هم‌جوار اعتراف کردند. سپس متهمان با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و با قرار وثیقه روانه زندان شدند. سرقت و آثار مخرب آن سلامت روانی شهروندان را مستقیم و غیرمستقیم تهدید می‌کند. لازم است شهروندان در تردد‌های خود، به‌ویژه در ساعات پایانی شب، بیشتر دقت و تا جایی که ممکن است از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و با سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی خود را به مخاطره نیندازند.

 


تعداد بازدید :  350