شماره ۲۰۲۵ | ۱۳۹۹ شنبه ۴ مرداد
صفحه را ببند
ترامپ تنش‌ها با چین را افزایش می‌دهد

[پایگاه خبری هیل] گام برداشتن پرزیدنت ترامپ به سمت بستن کنسولگری چین در هیوستون، جدیدترین نزاع میان واشنگتن و پکن است.
در حالی که این اقدام به‌طور قطع باعث افزایش بیش از پیش تنش‌ها می‌شود، کارشناسان می‌گویند نزاع تمام‌وکمال بعید است روی دهد، چراکه چین به‌طور سنتی نشان داده که همواره به دنبال اقدامات تلافی‌جویانه است.
آخرین اقدام دولت چند ساعت پس از آن صورت گرفت که دیوان عدالت روز سه‌شنبه دو شهروند چینی را به خاطر دست داشتن در کمپین هک اطلاعات آمریکا و ارتباط با سازمان‌های اطلاعاتی چینی متهم کرده است.
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که چنین اقداماتی نشان می‌دهد آمریکا برای «حفاظت از مردم آمریکایی» تلاش می‌کند، درحالی‌که مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که بستن کنسولگری به معنای «حفاظت از دارایی‌های معنوی و اطلاعات شخصی آمریکایی‌ها»ست.
مقامات چینی این اقدام را «تشدید بی‌سابقه» اقدامات اخیر آمریکا علیه چین نامیده و گفته‌اند که پکن «با اقدامات محکم متقابل» پاسخ خواهد داد.
آمریکا دارای پنج مرکز دیپلماتیک در چین ازجمله در هنگ‌کنگ است؛ دین چنگ از اعضای ارشد تحقیقاتی در بیانیه‌ای گفته است که احتمالا پکن با بستن یکی از این کنسولگری‌ها تلافی خواهد کرد.
او همچنین افزوده است که نزاع رودررو احتمالا یکی از گزینه‌ها نخواهد بود، اگرچه چینی‌ها یکسری اسناد و مدارک را در گودال‌های مخصوص در کنسولگری خود در هیوستون سوزانده‌اند.
او گفته است: «چنین دستورهای فوری برای تخلیه کنسولگری زمان کمی برای چینی‌ها باقی می‌گذارد که اسناد و تجهیزات مهم خود را نیز خارج کنند، بنابراین سوزاندن این اسناد به معنای از بین بردن فایل‌های حساس است تا اینکه سیگنالی برای درگیری قریب‌الوقوع باشد.»
سناتور مارکو روبیو، رئیس کمیته اطلاعات سنا در چند توییت گفته است که کنسولگری هیوستون «یک خانه جاسوسی» بود و برای بسته‌شدن آن هم خیلی دیر شده بود.
بونی گلاسر، مدیر پروژه «قدرت چین» در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفته است که دولت درحال حرکت به سمت رقابت با چین به شکل ایجاد یک جنگ سرد جدید است.
گلاسر گفته است: «من فکر می‌کنم پومپئو مصمم است تا روابط آمریکا و چین را به پایین‌ترین سطح برساند، به‌طوری که دیگر نتوان آن را به راحتی بازسازی کرد. او می‌خواهد این را به‌عنوان میراث خود باقی بگذارد. کمپین ترامپ هم بدون‌شک از روابط سخت با چین سود خواهد برد.»
ترامپ چین را به خاطر گسترش ویروس کرونا مقصر می‌داند و بارها این ویروس را «ویروس چینی» یا «ویروس ووهان» یا «طاعونی از چین» نامیده و مقابله با چین را به یک مسأله مهم انتخاباتی تبدیل کرده است.
ترامپ حتی هفته پیش در رُز گاردن کاخ سفید گفت که جو بایدن، نامزد احتمالی دموکرات‌ها برای انتخابات «تمام حرفه خود را صرف هدیه‌دادن به حزب کونیست چین کرده است.»
ترامپ روز چهارشنبه نیز بستن تعداد بیشتری از کنسولگری‌های چین را رد نکرد و در پاسخ به خبرنگاران گفت: «همیشه این احتمال وجود دارد.»
مقامات دولتی با تشدید نزاع‌ها با چین –به دلیل اتهام تهدید مالکیت معنوی و دخالت در انتخابات تا اتهام نفوذ در سازمان‌های چندملیتی و نقض حقوق بشر علیه اویغورها و از بین بردن آزادی‌ها در هنگ‌کنگ- مقابله با چین را به‌عنوان مقابله با یک چالش بزرگ که نظم جهانی را به هم ریخته است، نشان داده‌اند.ویلیام بار، دادستان کل آمریکا هفته گذشته در یک سخنرانی گفت که «هدف بلندپروازانه حاکمان چین ‌معامله و تجارت با آمریکا نیست؛ آنها به دنبال یورش به ایالات متحده آمریکا هستند.»هم نمایندگان دموکرات و هم نمایندگان جمهوریخواه،‌ چین را تهدیدی بزرگ برای امنیت ملی آمریکا می‌دانند، اما احزاب هنوز بر سر اینکه چطور و چگونه باید با پکن مقابله کنند و چه استراتژی‌ داشته باشند، با یکدیگر متفاوتند.
پومپئو در هفته‌های اخیر استدلال کرده است که فشارهای بیشتر علیه چین باعث می‌شود آنها رفتار خود را اصلاح کنند: «ما باید آن‌طور که چینی‌ها هستند، با آنها رفتار کنیم، نه آن‌طور که دوست داریم باشند.»


تعداد بازدید :  212