شماره ۲۰۲۵ | ۱۳۹۹ شنبه ۴ مرداد
صفحه را ببند
دیپلماسی

معاون ظریف: برای جزئیات توافق ایران و چین باید صبر کنیم
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه شیوع کرونا مذاکرات حضوری را درباره توافق همکاری‌های بلندمدت سیاسی و اقتصادی با چین به تعویق انداخته است، گفت: «درباره جزئیات توافق ایران و چین باید صبر کنیم.»
به گزارش ایسنا، غلامرضا انصاری درباره آخرین خبرهای مذاکره بین ایران و چین برای اجرای سند همکاری‌های راهبردی بلندمدت گفت: «برای اینکه سندی مسیر خود را (تا زمان اجرا) طی کند، مدت طولانی زمان می‌برد و ممکن است چندین‌بار سند نهایی شود، اما دوباره کم و زیاد و (تغییراتی در آن داده) شود. امیدواریم سند همکاری‌های ایران و چین هر چه سریع‌تر به مرحله نهایی خود برسد و برای مذاکرات اجرایی آماده شود.» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: «یکی از موضوعاتی که الان با چین داریم بحث رفت‌وآمدهاست. الان سفر از ایران به چین یا از چین به ایران، به‌ویژه سفرهای رسمی، متوقف است، بنابراین در اولین زمانی که موفق شویم به چین سفر داشته باشیم یا سفرهایی از چین به ایران انجام شود، می‌توانیم مذاکرات‌مان را با چینی‌ها آغاز کنیم.»انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما اضافه کرد: «اینکه «روی چه موضوعاتی توافق شود» و تصمیم بگیرند توافقات «به چه صورتی منتشر شود»، اینکه «در کجاها تصویب شود» و «آیا به‌صورت یک سند همکاری باقی بماند» یا «به‌صورت موافقت‌نامه»، همه به محتوای مذاکرات برمی‌گردد.» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: «باید صبر کنیم مذاکرات آغاز، محتوای مذاکرات مشخص و توافقات روشن شود؛ آن‌وقت می‌توانیم بگوییم این سندها به چه صورت باید منتشر شود.»

کاظم جلالی: بسیار زود است درباره خروج کامل ایران از برجام صحبت کنیم
سفیر ایران در مسکو در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی مواضع ایران را درباره موضوعاتی از جمله وضع فعلی توافق هسته‌ای و پایان یافتن تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران بیان کرد.به گزارش ایسنا، کاظم جلالی، سفیر کشورمان در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس در پاسخ به این سوال که با گذشت پنج سال از توافق هسته‌ای، امروز این توافق چقدر قدرتمند است، گفت: «برجام (توافق هسته‌ای) در پنج سال گذشته ضربه‌های متعددی از آمریکا خورده است، اگرچه وضعیت آن‌طور که واشنگتن انتظارش را داشت نشد و این توافق هنوز پابرجاست. کشورهای باقی‌مانده در برجام مصمم هستند وضع پیرامون این توافق را حل و فصل و آن را حفظ کنند. اگرچه فشار غیرقانونی مضاعف از جانب آمریکا
تأثیر غیرسازنده‌ای بر اجرای توافق هسته‌ای داشته است. در حال حاضر، کشورهای عضو در تلاش و امیدوارند مشکلات موجود را از بین ببرند. باید منتظر بود و دید تغییرات در آینده چه تأثیری خواهد داشت.»سفیر کشورمان در مسکو توضیح داد: «بسیار زود است که درباره این صحبت کنیم. اگرچه به باور من اگر این روند در اجرای برجام پیش برود، به از بین رفتن آن منجر خواهد شد.»

 


تعداد بازدید :  430