شماره ۲۰۲۴ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
کارکنان بعضی ایرلاین‌ها از رعایت نشدن پروتکل‌های مقابله با کرونا در پروازها خبر ‌ دادند
تستی که گرفته نمی‌شود
سخنگوی سازمان هواپیمای کشوری در گفت‌وگو با «شهروند»: اطلاعیه یکی از شرکت‌های هواپیمایی را ندیده‌ام اما ‏اگر مشکلی وجود دارد از طریق سایت سازمان اطلاع دهند تا رسیدگی شود

[فروغ فکری] «اگر بازرس در مورد چک پزشکی پرسید، مهمانداران هر دو هفته تست ‏PCR‏ می‌شوند ‏و مدارک آن در مرکز پزشکی موجود است.» این بخشی از اطلاعیه‌ای است که چند روز پیش ‏به دست کارکنان یکی از شرکت‌های هواپیمایی رسیده. کسانی‎ ‎که حالا متعجب از تست‌هایی‌اند که هرگز از آنها گرفته ‏نشده و در این اطلاعیه به آنها گفته شده اگر از آنها درباره تست کرونا پرسیدند بگویند انجام شده و ‏مدارکش هم موجود است. مریم از کسانی است که بعد از دیدن این اطلاعیه از دوستان دیگرش ‏وضعیت را جویا شده و همه آنها هم اعلام کرده‌اند که تاکنون از هیچکدام‌شان تست گرفته نشده است: ‏‏«عجیب‌ترین بند این است که گفته شده مدارک موجود است. چطور وقتی تستی انجام نشده مدارکش ‏را دارند؟» در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است:   «دستورالعمل دوبی برای انجام پرواز در این ایام ‏با نام ‏SD2020 ‎‏و همچنین دستورالعمل هواپیمایی کشور به نام ‏CAD1900‏ ارایه شده که ترکیب اینها ‏در ‏OM‏ موجود است. درضمن اگر سوال شد برای مسافران چه اقداماتی انجام شده، قبل از ورود با ‏SMS‏ یک لینک برایشان فرستاده شده که راهنمایی می‌کند. دمای بدن‌شان قبل از ورود چک می‌شود و ‏فیلم توجیهی ۴۰۱ برایشان پخش می‌شود.» مریم می‌گوید در پروازهای داخلی پیش از سوار شدن به ‏هواپیما چک دمای بدن انجام نمی‌گیرد و نمی‌داند دمای بدن در لحظه ورود به فرودگاه چک می‌شود یا ‏نه. او حدس می‌زند این سختگیری‌ها و اطلاعیه‌ها که هیچکدام‌شان عملیاتی نمی‌شود به این دلیل است ‏که پروازها به دوبی با سختگیری‌هایی همراه است، هواپیمایی امارات پرسش‌هایی دراین‌باره دارد و ‏اعلام شده بازرس می‌فرستند: «ما همه حرف‌مان این است که چرا برای پرواز خارجی باید این صحبت‌ها ‏مطرح شود اما برای پروازهای داخلی نه چنین پروتکلی باشد و نه عملیاتی شود. من هم در پروازهای ‏خارجی حاضر می‌شوم و هم داخلی و آنچه در پروازهای خارجی دیده‌ام این است که مسافر یک صندلی در ‏میان می‌نشیند اما پروازهای داخلی ما این‌طور نیست و تمام صندلی‌ها پر می‌شوند. این تست‌ها ‏از خدمه پرواز خارجی هم گرفته نشده است. در این مدت بسیاری از مسافران پروازهای داخلی ‏معترض بودند که چرا فاصله نشستن در ایرباس‌ها هم رعایت نمی‌شود و همه بلیت‌ها به فروش می‌رسد.» ‏به گفته او در پروازها، بسته‌های بهداشتی به مسافران می‌دهند و این درحالی است که بسیاری از ‏شرکت‌های دیگر حتی همین بسته بهداشتی را هم ندارند. مشکل مریم و دیگر همکارانش این است که ‏چرا از کادر درمان و رانندگان حمل و نقل‌کننده این تست گرفته نشده اما از آنها خواسته شده در ‏صورت نیاز بگویند تست داده‌اند. زهره دیگر مهمانداری است که می‌گوید حتی نمی‌دانسته این تست ‏چیست و این درحالی است که خودش و پدر و مادرش هر سه به کرونا به صورت خفیف مبتلا شدند و ‏پس از مراجعه به بیمارستان تست داده است. ‏

اصول بهداشتی و پروتکل‌ها چندان رعایت نمی‌شود
بهزاد از کارمندان شرکت هواپیمایی دیگری است که نمی‌خواهد نام آن در این گزارش بیاید. او مدت‌ها ‏در کترینگ پروازها هم حضور داشته و حالا معتقد است اصول بهداشتی و پروتکل‌ها آنچنان که باید و ‏شاید در پروازها رعایت نمی‌شود: «این اصول بسیار مهم و اساسی است و حالا اینکه یک شرکت از ‏کارکنانش خواسته در صورت پرسش از آنها بگویند تست داده‌اند هم ازجمله موارد نادر است.»‏به گفته او، بیشتر ایرلاین‌ها ماسک‌هایی که به مسافران می‌دهند به صورت فله‌ای خریداری و ‏خودشان آنها را بسته‌بندی می‌کنند که اگر خود این ماسک‌های فله‌ای هم استاندارد و بهداشتی باشد، هنگام ‏بسته‌بندی موارد بهداشتی به درستی رعایت نمی‌شود:   «در دستورالعمل کترینگ‌ها چیزی درباره بسته‌‏بندی ماسک نیامده، پس طوری انجامش می‌دهند که فکر می‌کنند درست است. ماسک فله را نمی‌توان با ‏دستکش جدا و بسته‌بندی کرد پس طبعا از پوشیدن دستکش هنگام بسته‌بندی خبری نیست. اما ‏خداروشکر پدهای الکلی که بعضی ایرلاین‌ها می‌دهند حداقل با دستگاه بسته‌بندی شده است.» او از ‏استاندارد و بهداشتی نبودن خدمات کترینگ هم گلایه دارد و می‌گوید بیشتر آنها ایرادهای بسیاری در این ‏باره دارند. «سازمان هواپیمایی کشوری متولی این امر است اما در حالت کلی، کترینگ‌های شرکتی مثل ‏ماهان (آرمان) و قشم (صنایع غذایی فراز نمونه قشم) وضع بهتری دارند چون برای کترینگ شرکتی ‏شدن حتما باید مجوزها و پروانه‌های وزارت بهداشت و گواهینامه‌های کنترل کیفیت ایزو ۲۲۰۰۰ و‎ ‎HACCP‏ را دریافت کنند و این گواهی‌ها باید هر‌سال بازرسی و تمدید شود. اما واحدهای کترینگ که ‏زیر مجموعه خود هواپیمایی‌اند هیچ الزامی ندارند، خود سازمان به آنها مجوز کترینگ می‌دهد و این ‏مجوز سالی یک بار و درصورت بازدید مجدد تمدید می‌شود.» او ایراد این وضع را در این می‌بیند ‏که وزارت بهداشت اگر هم بخواهد نمی‌تواند کنترلی بر ایرلاین‌هایی داشته باشد که کترینگ‌شان ‏زیرمجموعه خودشان است، نه شرکتی و محلش هم در ایرساید فرودگاه است: «تست‌های وزارت ‏بهداشت هم به دقت انجام نمی‌گیرد. برای نمونه تست آلودگی محیط‌های تمیز که اصلی‌ترین تست است ‏انجام نمی‌شود و نهایتا تاریخ گواهی سلامت پرسنل چک می‌شود و ظرف‌های مواد ضدعفونی دست، ‏همین.» بهزاد می‌گوید اصل قضیه این است که تمیز بودن با استریل بودن متفاوت است و در زمان شیوع ‏بیماری‌های واگیردار، پروتکل‌های بهداشتی حداقل باید یک پله بالاتر از قبل باشد، یعنی جایی که قبلا ‏تمیز بودنش کافی بوده الان باید استریل و ضدعفونی شود: «شما میوه را با آب بشویید تمیز است اما ‏ضدعفونی شده نیست. در شرایط عادی در برخی نقاط آشپزخانه‌های صنعتی همین که دست‌ها هر دو ‏ساعت شسته شود کافی است و عموما ماسک زدن الزامی نیست، اما در شرایط اپیدمی باید رعایت شود ‏که دوستان می‌گویند لزومی ندارد و به دستورالعمل‌های شرایط عادی استناد می‌کنند.»‏

اطلاعی نداریم
رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری این اطلاعیه را ندیده و به «شهروند» می‌گوید ‏بهتر است این‌طور قاطع قضاوت نکنید که همه تست نشده‌اند و در پاسخ به بسیاری از اعضای کادر ‏پرواز که می‌گویند آزمایشی از آنها گرفته نشده، می‌گوید: «اگر مشکلی وجود دارد از طریق سایت ‏سازمان اطلاع دهند تا رسیدگی شود.» به گفته او شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌هایی هم به فرودگاه‌ها هم به ‏ناوبری هوایی و هم شرکت‌های هلدینگ ارسال شده که باید آن را رعایت کنند. از حضور مسافر بدون ‏ماسک خودداری کنند و ضدعفونی انجام گیرد و البته در پروتکل‌های ارایه شده گویا صحبتی از تست ‏هم نیست. ‏
جعفرزاده در پاسخ به این پرسش که چرا تمام صندلی‌های پرواز به فروش می‌رسد و این در کنار هم ‏قرار گرفتن مسافران می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند هم می‌گوید: «بر اساس پروتکل ابلاغی از سوی ‏سازمان دو ردیف آخر هر هواپیما غیرقابل فروش است چرا که اگر مسافر مشکوکی شناسایی یا ‏حین پرواز حالش بد شد به آن بخش منتقل شود اما باقی صندلی‌ها مشکلی ندارند چون تهویه در ‏هواپیماها انجام می‌گیرد و مشکلی نیست. فقط افراد نباید ماسک‌هایشان را بردارند.» ‏هرچند این صحبت‌ها ناقض فاصله‌گذاری اجتماعی آن هم در محیط بسته است اما به گفته سخنگوی ‏سازمان هواپیمایی کشوری این فاصله‌گذاری در فرودگاه‌ها و... باید رعایت شود. جعفرزاده می‌گوید ‏مسافران خارجی برای ورود به کشور باید تعهدنامه‌ای پر کنند و وقتی به کشور رسیدند مأموران وزارت بهداشت هم از آنها تست‌های ‏کرونا می‌گیرند. این تعهدنامه درواقع به این دلیل است که ‏افراد از همکاری سر باز نزنند و همراهی کنند: «درباره کترینگ و غذادهی در پرواز هم باید بگویم ‏بسیاری از ایرلاین‌ها به علت سلامت مسافران و اینکه این کار‌ می‌تواند درصد ابتلا را بالا ببرد؛ در ‏مسافت‌های کوتاه این خدمات را ارایه نمی‌دهند و البته تعجبی هم نیست که بسیاری از مسافران از این ‏بابت ناراحت و ناراضی باشند اما در شرایط فعلی باید این موارد رعایت شود.»‏


تعداد بازدید :  618