شماره ۲۰۲۴ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از مردان محکوم به قصاص که از سوی اولیای‌دم بخشیده شدند
آزادی برای سه اعدامی
سه قاتل در قائمشهر، رشت و سنندج با رضایت اولیای دم از مرگ نجات یافتند. این مردان اعدامی همگی پای چوبه دار رفته و در لحظات آخر با تلاش پلیس و اعضای شورای حل اختلاف توانستند به زندگی برگردند. یکی به جرم قتل پدرزن و دیگری به جرم قتل همسرش و سومی نفر نیز به جرم کشتن دختری جوان قرار بود مرگ را در آغوش بگیرند که درنهایت با یک بخشش توانستند از مرگ رهایی یابند

[شهروند] پای چوبه دار بود. بعد از چهار ‌سال قرار بود نفس‌هایش قطع شود. پسر جوانی که ‌سال 95 دختری هجده ساله را کشته بود. سال‌ها در زندان ماند و خانواده اولیای‌دم به هیچ عنوان راضی به بخشش نمی‌شدند. از خون دختر جوان‌شان نگذشتند. قاتل به اعدام محکوم و درست پای چوبه دار با صحبت‌های فرمانده انتظامی شهرستان قائم‌شهر توانست به زندگی بازگردد. سرهنگ خادمی توانست خانواده مقتول را به یک بخشش بزرگ راضی کند و درنهایت پسر جوان نجات یافت. این درحالی است که همزمان از کردستان و گیلان نیز خبر بخشش و بازگشت به زندگی دو اعدامی رسید. یکی به جرم قتل پدرزن و دیگری به جرم قتل همسرش قرار بود مرگ را در آغوش بگیرند که درنهایت با یک بخشش توانستند از مرگ رهایی یابند.
اوایل‌ سال 95 بود که در یکی از خیابان‌های شهر «زیرآب» شهرستان «سوادکوه»، دختر هجده ساله‌ای به قتل رسید. درگیری در خیابان بود. پسر بیست‌وپنج ساله‌ای دست به این جنایت زد و با چاقو دختر جوان را به قتل رساند. بلافاصله بعد از این قتل موضوع در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت و درنهایت نیز کارآگاهان با سرنخ‌های موجود موفق شدند قاتل را دستگیرکنند. پسر جوان قتل را پذیرفت و در بازجویی‌ها انگیزه‌اش را اختلافات خانوادگی بیان کرد. در ادامه پرونده به دادگاه فرستاده شد و درنهایت با صدور حکم از سوی مرجع قضائی، متهم به قصاص محکوم شد. قاتل پای چوبه دار رفته بود. دو روز پیش بود که زمان اجرای حکم فرا رسید. پسر جوان طناب دار را دید. مرگ را هم به سوی خود کشید. او را بردند تا زندگی‌اش برای همیشه به پایان برسد. اما در این میان صحبت با خانواده مقتول آغاز شد. تلاش برای جلب رضایت‌شان ادامه داشت، تا اینکه سرهنگ مهدی خادمی، فرمانده انتظامی شهرستان قائم‌شهر در محل اجرای حکم حاضر شد و با خانواده مقتول گفت‌وگو کرد. گفت‌وگویی که توانست یک زندگی را نجات دهد. صحبت‌های سرهنگ خادمی موجب بخشش و گذشت خانواده مقتول از قاتل فرزندشان شد. خانواده مقتول رضایت خود را اعلام کردند و تنها خواسته‌شان رفتن قاتل از شهرش بود. آنها خواستند پسر جوان پس از آزادی شهرستان‌شان را ترک کند تا دیگر هیچ‌وقت همدیگر را نبینند. این تنها شرط خانواده مقتول بود. سرهنگ سیدجعفر ساداتی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران دراین‌باره گفت: «خانواده مقتول انگیزه خود از گذشت و عفو قاتل را محبوبیت و مقبولیت سرهنگ «خادمی» در بین خانواده‌ها و اهالی منطقه اعلام کردند. امیدوارم این کار خداپسندانه موجب صمیمیت و برادری بین مردم شود.»

گذشت از خون داماد قاتل
در پرونده‌ای دیگر نیز یک داماد از پای چوبه دار رهایی یافت. او پنج‌سال پیش بود که دست به این قتل زد. با تلاش شبانه‌روزی شعبه زندان شورا‌های حل اختلاف شهرستان سنندج پس از پنج‌سال خانواده اولیای‌دم داماد خود را بخشیدند. شهریور ماه ‌سال ۱۳۹۴ بود که در شهرستان مریوان در پی یک نزاع خانوادگی داماد، پدرزن خود را به قتل رساند که پس از طی مراحل دادرسی، در‌ سال ۱۳۹۷ حکم قصاص نفس صادر و آماده اجرای حکم می‌شود. درنهایت با دستور دادستان پرونده به شعبه ویژه زندان شورا‌های حل اختلاف شهرستان سنندج برای گرفتن رضایت از خانواده اولیای‌دم ارجاع شد. آنجا بود که تلاش‌های اعضای شعبه و برگزاری جلسات متعدد با خانواده اولیای‌دم آغازشد. درنهایت این تلاش‌ها نیز کارساز بود. با انجام شروط مدنظر، خانواده مقتول حاضر به رضایت و گذشت شدند.برجعلی برهان، رئیس شورا‌های حل اختلاف کردستان پناه درباره این پرونده گفت: «با کمک خداوند متعال این پرونده ششمین پرونده قتل عمدی بود که در ‌سال‌جاری با تلاش اعضای شورا‌های حل اختلاف ختم به خیر شد.»برهان‌پناه با بیان اینکه شورا‌های حل اختلاف یک فرصت کم‌نظیر برای ترویج و توسعه فرهنگ صلح و سازش و حل‌وفصل اختلافات مردم است، گفت: «باید از ظرفیت این نهاد مردمی نهایت استفاده و بهره‌وری به عمل آید.»او با بیان اینکه حل‌وفصل دعاوی و ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا از وظایف اصلی شورا‌های حل اختلاف است، بیان کرد: «از اقدام انسان‌دوستانه خانواده آن مرحوم که با گذشت خود ضمن اعطای حیات انسانی به قاتل نادم زمینه توسعه و گسترش صلح و سازش در جامعه را فراهم کردند، تقدیر می‌کنیم.»

بخشش پس از ۱۵ سال
از رشت نیز خبر خوش دیگری رسید. این بار مرد اعدامی پس از 15‌سال بخشیده شد. او ۱۵‌سال پیش همسر خود را به قتل رسانده بود. متهم چهل‌وهشت ساله سال ۸۴ در یکی از مناطق بخش سنگر رشت در نزاع خانوادگی بر سر مسائل مالی همسر سی‌ساله خود را با چاقو به قتل رسانده بود. او پس از دستگیری و در مراحل قانونی به قصاص محکوم شد.
در دوران تحمل حدود ۱۵‌سال حبس، بزرگان خانواده و بستگان بار‌ها برای گرفتن رضایت اولیای‌دم به خانه مقتول مراجعه کردند، ولی نتیجه‌ای نگرفتند تا اینکه پرونده برای سازش و گرفتن رضایت به واحد مصالحه شورای حل اختلاف رشت ارجاع داده شد. اعضای این واحد پس از بررسی پرونده و اظهار ندامت قاتل با پیگیری‌ها و تلاش‌های مضاعف پس از برگزاری چندین جلسه و مذاکرات فراوان با اولیا‌ی‌دم و خانواده طرفین موفق شدند رضایت اولیا‌ی‌دم مقتول را جلب کنند.حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد میرمحمدی، معاون قضائی رئیس دادگستری گیلان در امور شورا‌های حل اختلاف استان دراین‌باره گفت: «اعضای واحد مصالحه قصاص، پنجمین پرونده قتل را به سازش ختم کردند. اسلام دینی مبتنی بر صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها با یکدیگر است، بنابراین می‌طلبد مدیران و متولیان، بزرگان و ائمه جمعه و جماعات، استادان حوزه و دانشگاه، فرهنگیان و … فرهنگ ارتباطات اجتماعی و آگاهی‌بخشی عمومی و فرهنگ صلح و سازش را در جامعه نهادینه‌کنند.»


تعداد بازدید :  525