شماره ۲۰۲۴ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
کتابخانه

 ‎ «مکاتبات و نامه‌های میرزا علی اصغرخان اتابک، امین السطان با مظفرالدین شاه» به کوشش سعاد پیرا و علیرضا نیک نژاد را نشر تاریخ ایران منتشر کرده است. این کتاب نخستین پژوهش جدی درباره این شخصیت است. کتاب دو بخش عمده دارد: بخش ‏نخست به قلم سعاد پیرا امین السلطان به روایت راویان معاصر است و بخش دوم شامل متن نامه‌ها و مقدمه‌ای موجز و درخشان بر ‏نامه‌ها که به قلم علیرضا نیک‌نژاد است. میرزا علی اصغرخان اتابک امین السلطان یکی از مهم‌ترین رجال عصر ناصری و ‏مظفری است و دوران حضور سیاسی او برابر بود با یکی از مهم‌ترین رخدادها در تاریخ تمدن ایران زمین یعنی انقلاب مشروطه. ‏او در زمان سه پادشاه مسئولیت داشت و درنهایت در دوران محمدعلی شاه قاجار و در بحبوحه مشروطه‌خواهی به ضرب گلوله ‏عباس آقا صراف تبریزی کشته شد‎.
 کتاب «هنر آرامش (ماجراجویی در سفر به ناکجا)» نوشته پیکو آیر با ترجمه رضا اسکندری آذر را نشر خزه منتشر و راهی ‏بازار نشر کرد. این‌کتاب درباره کسانی است که زندگی خود را وقف پیدا کردن آرامش می‌کنند؛ افرادی مثل لئونارد کوهن، خواننده‌ ‏سرشناس جهانی که لذت‌های ناشی از زندگی تجملاتی‌اش را فرو گذاشت و در صومعه‌ای واقع در کوهستان به تمرین ذن پرداخت ‏یا متیو ریکارد که با داشتن دکترای میکروبیولوژی، حرفه‌ آتیه‌دارش را رها کرد تا یک راهب تبتی شود‎.‎
 نشر افکار مجموعه داستان «دستفروش در دادگاه» اثر آناتول فرانس را با ترجمه سید حسام‌الدین سیداصفهانی منتشر کرد. این  ‏کتاب ترجمه‌ای از مجموعه داستان «کرنکبیی» از این نویسنده کلاسیک برنده نوبل ۱۹۲۱ است که حول موضوع عدالت و نظام ‏قضائی فرانسه در اواخر قرن نوزدهم است. 


تعداد بازدید :  516