شماره ۲۰۲۴ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
اخبار روز

افشای اطلاعات تازه از سرکرده جدید داعش
خبرگزاری فرانسه اطلاعات تازه‌ای درباره جانشین ابوبکر بغدادی، سرکرده جدید داعش، منتشر کرده است. این خبرگزاری تأکید کرد: «سرکرده جدید داعش محمد سعید عبد‌الرحمان المولی نام دارد و به لقب‌های مختلفی ازجمله «پروفسور» و «ویرانگر» مشهور است، اما در سطح گسترده شناخته‌شده نیست.»
خبرگزاری فرانسه با افشای این مسأله که المولی اصالتا عرب نیست بلکه از ترکمن‌های عراق است، تأکید کرد: «او در دوره‌ای که مسئول کشتار وحشیانه اقلیت ایزدی در شمال عراق بود، این القاب را به دست آورده است. المولی اسامی مستعار متعددی دارد، گروه تروریستی داعش او را «فرمانده» ابو ابراهیم الهاشمی القرشی می‌خواند. او تلاش می‌کند با بازسازی تشکیلات داعش که با وجود از دست‌دادن مناطقی که در دست داشت، هنوز هم قادر به اجرای عملیات است که قدرت و نفوذ خود را تقویت کند.
المولی اواخر اکتبر ۲۰۱۹ به جای ابوبکر بغدادی که در یک حمله آمریکا کشته شد، به‌ عنوان سرکرده داعش منصوب شد. به نظر می‌رسد مسیری که این مرد را -احتمالا متولد ‌سال ۱۹۶۷ است- به سرکردگی داعش رساند، نامشخص است. همین مسأله باعث شد سازمان ملل در گزارشی که در ژانویه ۲۰۲۰ منتشر کرد، به این نکته اشاره کند که المولی یک گزینه موقت است تا زمانی که داعش به فرماندهی برخوردار از مشروعیت بیشتر برسد. وزارت خارجه آمریکا بیست‌وچهارم مارس گذشته به صورت رسمی المولی ملقب به القرشی را به‌ عنوان سرکرده جدید داعش در لیست تحت تعقیب‌ترین تروریست‌های جهان قرار داد.
بر اساس گزارش مرکز پژوهشی «طرح مبارزه با افراط‌گرایی» این افسر سابق ارتش صدام که فارغ‌التحصیل علوم اسلامی از دانشگاه موصل است، کمی بعد از حمله آمریکا به عراق در ‌سال ۲۰۰۳ به تشکیلات القاعده پیوست. المولی ‌سال ۲۰۰۴ در زندان بوکا آمریکا که محیطی مناسب برای پرورش تفکرات افراطی است، حبس شده و در آنجا با البغدادی دیدار کرده بود. المولی بعد از آنکه به دلایلی نامعلوم آزاد شد، به البغدادی که ‌در سال ۲۰۱۰ کنترل شاخه القاعده عراق را بر عهده داشت و در ادامه داعش را در عراق و شام ایجاد کرد، پیوست.طبق گزارش مرکز پژوهشی یادشده، المولی خیلی سریع در سلسله مراتب فرماندهی داعش ارتقا پیدا کرده و لقب‌های پروفسور و ویرانگر به او داده شد، او به‌ویژه با حذف دشمنان داخلی فرمانده در تشکیلات آوازه «مرد وحشی» را به دست آورد.

آزادی 13 گروگان در پی پخش یک مستند
پس از آنکه رئیس‌جمهوری اوکراین به درخواست یک گروگانگیر از مردم خواست تا مستندی به روایت «واکین فینیکس» را تماشا کنند، ۱۳ گروگان آزاد شدند.
به گزارش گاردین، فردی مسلح در اوکراین در کشمکشی دوازده ساعته با پلیس این کشور ۱۳ نفر حاضر در یک اتوبوس را به گروگان گرفت و از ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، خواست تا در ازای آزادی این افراد تماشای مستندی با محوریت دفاع از حقوق حیوانات و روایت «واکین فینیکس» هنرپیشه مشهور را به تمام مردم اوکراین توصیه کند.
این مستند با عنوان «ساکنان زمین» در ‌سال ۲۰۰۵ و با نگاهی انتقادی به نحوه استفاده انسان از حیوانات به‌ عنوان حیوانات خانگی، غذا، لباس، سرگرمی و تحقیقات علمی ساخته شد. عملیات گروگانگیری این فرد صبح روز سه‌شنبه آغاز شد و فرد گروگانگیر علاوه بر درخواست تماشای مستند از بسیاری از مقامات کشور خواسته بود تا خود را به‌ عنوان «تروریست» معرفی کنند. در نتیجه درخواست این گروگانگیر، رئیس‌جمهوری اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود از همه مردم خواست تا این مستند را تماشا کنند.
پس از این اتفاق، گروگانگیر تمامی گروگان‌ها را آزاد   و خود را تسلیم پلیس کرد. پیام رئیس‌جمهوری اوکراین نیز پس از آزادی گروگان‌ها از صفحه‌اش پاک شد. بنابر گزارشات محلی، پلیس اوکراین مرد گروگانگیر چهل‌وچهار ساله را به ‌عنوان مدافع حقوق حیوانات شناسایی کرده است.


تعداد بازدید :  456