شماره ۲۰۲۳ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
کشوری با استانداردهای بالا، اما گران

[شهروند] طبق تحقیقی که دانشگاه لستر انگلستان انجام داده است، دانمارکی‌ها شادترین و بی‌سروصداترین مردم جهان‌ تشخیص داده شده‌اند! خیلی‌ها دانمارک را با «لگو» معروف‌ترین اسباب‌بازی خانه‌سازی می‌شناسند، اما این کشور نکات جالب دیگری را هم برای تبدیل‌شدن به یک سرزمین شاخص و به‌یادماندنی دارد که در ادامه به تعدادی از آنها می‌پردازیم.   
1- كتابخانه‌ سلطنتی كپنهاگ، قدیمی‌ترین کتابخانه در منطقه اسكاندیناوی است که‌ سال ساخت آن به 1673 میلادی برمی‌گردد. این مجموعه شامل 500‌هزار جلد کتاب و 20‌هزار نسخه‌ خطی است. در این کتابخانه چندین نسخه‌ خطی به زبان سانسکریت، پالی و سینهالی هم وجود دارد.
2- قدیمی‌ترین پرچم در جهان متعلق به کشور دانمارک است. قدمت این پرچم به ابتدای قرن سیزدهم برمی‌گردد و طراحی آن به این صورت است: یک پس‌زمینه‌ قرمز با یک صلیب سفید رنگ روی آن.
3- شهربازی تیوولی در کپنهاگ از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین مراکز تفریحی در اروپاست. علاوه بر این، تیوولی عنوان قدیمی‌ترین شهربازی دنیا را دارد. والت دیسنی بعد از اینکه تیوولی را دید، شیفته‌ ایده‌ نابش شد و تصمیم گرفت چیزی شبیه به آن را ایجاد کند که نتیجه‌اش شد «دیزنی‌لند».
4- در دانمارک «تلاش برای فرار از زندان» جرم به حساب نمی‌آید. اگر یک زندانی درحال فرار باشد و دستگیر شود، به زندان برگردانده می‌شود تا باقی دوران محکومیتش را بگذراند، بدون هیچ حبس اضافه‌ای!
5- پیش‌تر جزایر فارو متعلق به کشور نروژ بود، اما مدتی بعد هفت جزیره از کل این مجمع‌الجزایر به دانمارک واگذار شد، چراکه پادشاه نروژ در یک شرط‌‌بندی این جزایر را به پادشاه دانمارک باخته بود!
6- طویل‌ترین خیابان پیاده‌روی جهان در دانمارک و در قلب کپنهاگ است. خیابان استروگت -که دو طرف آن پر از مراکز خرید و فروشگاه است- نخستین خیابان پیاده‌روی دنیا به حساب می‌آید و طول کل آن به 8/1 کیلومتر می‌رسد.
7- سال 1902 دانمارک به نخستین کشوری در جهان تبدیل شد که از «اثر انگشت» به‌عنوان مدرکی دال بر اثبات بی‌گناهی یا گناهکاری مظنون‌ها در جنایات استفاده می‌کند.
8- بسیاری از دانمارکی‌ها به دلیل مالیات هنگفتی که بر مالکیت وسایل نقلیه‌ خصوصی وضع می‌شود، قادر نیستند خودرو بخرند. مالیات خودرو در دانمارک گاهی از هزینه‌ خود خودرو هم بیشتر می‌شود!
9- در دانمارک اتوبوس‌ها امکانات و تجهیزات جالبی دارند، برای مثال در طرف راست این اتوبوس‌ها پایه‌ای وجود دارد برای تسهیل در سوار و پیاده شدن کسانی که با ویلچر حرکت می‌کنند. در تمام اتوبوس‌ها وای‌فای رایگان وجود دارد و هر کدام از مسافران برای وصل‌شدن، شناسه‌ای (CPR) را که بعد از خرید بلیت به او داده می‌شود، وارد می‌کند.
10- به‌طور معمول روز کاری در دانمارک از ساعت 8 صبح آغاز و در ساعت 4 بعدازظهر تمام می‌شود. البته بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها تا ساعت 5 یا 6 بعدازظهر باز هستند، اما دانمارکی‌ها معمولا وسایل مربوط به خانه (خواروبار) را در پایان هر هفته خریداری می‌کنند. این برنامه‌ریزی به این دلیل است که فروشگاه‌ها هر قدر بیشتر باز باشند، ‌باید مالیات بیشتری به دولت پرداخت کنند.
11- در دانمارک قیمت املاک و مستغلات بسیار گران است، اما در عوض آن کیفیت و امکانات خوبی نیز ارایه می‌شود.
12- آب‌وهوای این کشور با نقاط دیگر دنیا متفاوت است. دمای هوا در تمام فصول سال از 10 تا 20 درجه‌ سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود! در دانمارک هوای بیشتر روزهای ‌سال بارانی و ابری‌ است. خود مردم دانمارک به شوخی می‌گویند: «تنها تفاوت تابستان و زمستان در این است که در تابستان چند قطره کمتر باران می‌بارد!»
برگردان از thefactsite


تعداد بازدید :  308