شماره ۲۰۲۳ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ مرداد
صفحه را ببند
نقدی بر فیلم جوکر (2019)
کپی دست دهمِ آقوی همساده

محمدعلی محمدپور
جوکر حداکثر یک جوک است. اما نه بامزه و خنده‌دار که لوس و لج‌درآر. این شخصیت آرتور فلک که می‌بینیم، می‌توانست یک شوهرعمه تیپیکال باشد که توی میهمانی‌ها نمک می‌ریزد و همه به خاطر رودربایستی به رویش می‌خندند اما پشت‌سرش آرزو می‌کنند طرف به خودش بیاید و بفهمد اصلا آدم بانمکی نیست. البته به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، هم ربط دارد. همین شخصیت دریک جامعه دیگر می‌توانست 14‌میلیون فالوور اینستاگرام داشته باشد و در کنسرت خنده‌هایش که بلیت 300‌هزار تومانی دارد، همراه با افکت صدا، بی‌مزه‌ترین جوک‌ها را درباره باجناق و مادرزن تعریف کند و ته آن هم به او بگویند طناز و کمدین.
تاد فیلیپس خواسته به‌زور شخصیت جوکر را از دنیای مارول درآورد که معلوم است درنمی‌آید. از قدیم گفته‌اند هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. اصلا جوکرهای قبلی چی شدند که این بشود. هیچ بازیگری از بازی‌کردن در نقش جوکر دیگر آن آدم سابق نشد. همه بعد از بازی‌کردنش یا دیوانه شدند، یا افسرده یا جک نیکلسون. ظاهرا خواکین فینیکس برای ایفای این نقش 24کیلو کم کرده است. مثلا می‌خواهند بگویند خیلی هنر کرده؟ ما بازیگرانی می‌شناسیم که برای 40-30‌سال پیرتر به نظررسیدن، یک فریم سنگین عینک را تا پایان یک سریال
 تحمل کردند.
می‌گویند جوکر تأثیر خاصی هم بر نسل امروز گذاشته. یعنی از هر چهارنفر، سه‌نفر ادعا می‌کنند جوکر قصه زندگی خودش است که جامعه به او ظلم کرده. آن یک‌نفر که ادعای جوکری ندارد، هم حس بتمن‌بودن دارد. از فیلم، دیالوگ‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که خود تاد فیلیپس شک می‌کند می‌رود فیلمنامه را دوباره می‌‌خواند ببیند همچین چیزی کجا بوده. از وقتی جوکر آمده، بازار قصارهای مارک تواین و فامیل دور کساد شده و همه دیالوگ خوب‌ها را به جوکر نسبت می‌دهند.
بسیاری هم بیمار خنده‌های خواکین فینیکس در این فیلم شده‌اند و معتقدند اوج هنر بازیگری اوست. به اعتقاد من، نه‌تنها این خنده‌ها اصلا درنیامده‌اند که کپی دست دهم از شخصیت آقوی همساده کلاه قرمزی است.
در کل به نظرم این فیلم بیشتر از اینکه برای سینما ساخته شده باشد، برای اینستاگرام ساخته شده. یعنی به شکلی ساخته‌اند که استوری‌خورش خوب باشد. وقتی فیلم آمد، جوری همه جوکر را استوری کردند که انگار گفته بودند کسی استوری نکند، اینستاگرامش فیلتر می‌شود. در پایان این را هم بگویم که شنیده شده نقش جوکر بعدی را قرار است جانی‌دپ بازی کند که به او حق می‌دهیم از دست امبر هرد به چنین عاقبتی رسیده باشد.

 


تعداد بازدید :  348