شماره ۲۰۲۱ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۰ تير
صفحه را ببند
جزیره‌ای حاصلخیز در دل کارائیب

[شهروند] «کوبا» با 1250 کیلومتر طول، 191 کیلومتر عرض و مساحتی برابر با 11‌هزار کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین جزیره‌ کارائیب و هفدهمین جزیره‌ بزرگ جهان است. این جزیره در قرن پانزدهم میلادی تحت استعمار اسپانیایی‌ها درآمد و آنها همان زمان تصمیم گرفتند نامش را «کوبا» بگذارند. خود این کلمه در اسپانیایی معنی دقیقی ندارد اما از پیوند دو واژه با معانی «زمین حاصلخیز» و «مکان خوب» گرفته شده است.
1- کلکسیون خودروهای کلاسیک: کوبا پر از خودروهای قدیمی ا‌ست؛ مثل یک موزه! این خودروها از اوایل دهه‌ 1900 تا‌ سال 1950 از آمریکا به کوبا وارد می‌شدند، اما این واردات از سال‌های 1953 به دلیل انقلاب کوبا متوقف شد. بعد از انقلاب، به دستور فیدل کاسترو واردات خودرو از آمریکا تحریم و ممنوع شد. بدین معنا که هیچ‌گونه ابزارآلات مکانیکی به خاک کوبا وارد نشده و تجهیزات ساخت خودرو باید درون مرزها ساخته و پرداخته می‌شد! اما در‌ سال 1960 مجوز واردات خودرو و قطعات آن از روسیه صادر شد.
2- سیگار کوبایی، ساخت اسپانیا: اسم سیگار که می‌آید، ناخودآگاه فکرمان به سمت کوبا و سیگار برگ می‌رود! حتی حالا که صدها کشور دیگر هم سیگار تولید می‌کنند. تولید سیگار و تنباکو به صدها‌ سال پیش و در برخی موارد به تمدن‌های باستانی آمریکای جنوبی برمی‌گردد؛ نظیر نیکاراگوئه، گواتمالا و البته کوبا! اسپانیایی‌ها با اینکه انواع دخانیات ازجمله تنباکو را به اروپا صادر می‌کردند اما از نحوه‌ تولید سیگارهای کوبایی (پیچیدگی و خاص‌بودن آن) خوش‌شان می‌آمد و همین علاقه‌مندی باعث شد تا نخستین کارخانه‌ تولید سیگار برگ ‌سال 1676 در اسپانیا تأسیس شود.
3- حیات وحش زیبا، اما در خطر: کوبا از مواهب طبیعی و حیات وحش بی‌نظیری برخوردار است. چیزی حدود 900 گونه آبزی و ماهی در کوبا وجود دارد. انواع ماهی‌، خرچنگ، خروس‌ماهی، عروس دریایی، کوسه و دلفین. اما متأسفانه بسیاری از این جزایر و صخره‌ها به دلایل طبیعی و انسانی در حال از بین رفتن هستند، و از ابتدای امسال (2020) 46‌درصد از جزیره‌های کوبا در وضع قرمز قرار گرفته‌اند.
4- «روپا ویجا» غذای ملی کوبا: اسم غذای ملی و سنتی کوبایی‌ها «روپا ویجا» است که در اسپانیایی «لباس‌ کهنه» معنی می‌دهد! علت این نام‌گذاری این است که موقع طبخ غذا، گوشت پخته‌شده در کنار سبزیجات رنگارنگ دیگر تغییر رنگ می‌دهد و شبیه یک پارچه‌ کثیف و قدیمی می‌شود! مواد لازم برای خورش روپا ویجا شامل گوشت خردشده‌ گاو و سبزیجات فصل است. سبک آشپزی این خورش برگرفته از فرهنگ غذایی اسپانیای مرکزی و جنوبی‌ است.
5- خانه کوچک‌ترین پرنده‌ جهان: مرغ مگس‌خوار، کوچک‌ترین پرنده و حیوان جهان، فقط در کوبا پیدا می‌شود. متوسط اندازه‌ این پرنده 57 میلیمتر و وزن آن 6/1 گرم است که البته ماده‌ها به ‌طور طبیعی از نرها بزرگ‌تر هستند. مرغ‌ مگس‌خوار کوچک‌ترین حیوان خونگرم کره‌ زمین است. این پرنده در هر ثانیه تا 80 مرتبه بال‌ می‌زند و می‌تواند به صورت عمودی پرواز کند یا حتی برعکس شود و به حرکت دربیاید!
6- طبیعت متنوع و همه‌چیز تمام: کوبا یک جزیره‌ ساده با سواحل شنی معمولی در دریای کارائیب نیست و درواقع این کشور مناظر متنوعی دارد. سواحل شنی و تپه‌ها کوهستانی فقط یک‌سوم مساحت آن را تشکیل داده و دو سوم باقیمانده را مراتع کشاورزی در بر می‌گیرند. علاوه بر تمام اینها، کوبا اکوسیستم‌های دیگری مثل بیابان، باتلاق و جنگل هم دارد. به دلیل تنوع در آب‌وهوا حدودا 3‌هزار گونه گیاه در این کشور وجود دارد.
7- پارک ملی و مرتفع‌ترین نقطه‌: کوبا کوه‌های بلند کم ندارد. رشته‌کوهی طولانی از غرب به شرق این کشور کشیده شده و «پیکو تورکوینو» که در جنوب شرقی رشته‌کوه سیرا ماستراست، با ارتفاع 1974 متر بلندترین نقطه‌ کوباست.
8- پرچم نشان استقلال و آزادی: پرچم کوبا از سه خط افقی آبی‌رنگ، دو خط سفید و یک مثلث قرمز با ستاره‌ای بر روی آن در سمت چپ تشکیل شده است. این پرچم در ‌سال 1849 طراحی شد اما دولت کوبا آن را در بیستم می ‌سال 1902 تصویب کرد. خطوط آبی‌رنگ به جزایر کوبا و خطوط سفید به استقلال این کشور اشاره دارد. مثلث نشان‌دهنده برابری و وابستگی‌نداشتن و ستاره‌ سفید نماد آزادی کامل مردم کوباست.
برگردان از thefactsite – مترجم: فاطمه کرمی


تعداد بازدید :  330