شماره ۲۰۲۰ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۹ تير
صفحه را ببند
اخبار روز

درخواست پارلمان اروپا برای ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان و امارات
پارلمان اروپا خواهان توقف صادرات تکنولوژی‌های نظارتی به کشورهای سرکوبگر و اعمال محدودیت تسلیحاتی بر امارات و عربستان شد.
به گزارش ایسنا، پارلمان اروپا در تازه‌ترین گزارش خود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است تا نظارت بر صادرات سلاح به امارات و عربستان را به علت اقدامات ناقض حقوق بشری این دو کشور در جنگ یمن تشدید کنند. همچنین در این گزارش ممنوعیت صادرات و تجهیزات نظارتی به کشورهایی چون مصر، بحرین، عربستان، امارات و ویتنام که پارلمان اروپا آنها را «سرکوبگر» خوانده، خواسته شده است.
در گزارش‌ سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ درباره صادرات سلاح آمده که اتحادیه اروپا منبع صادرات سلاح به عربستان و امارات است، درحالی‌که طبق اعلام کارشناسان برجسته منطقه‌ای و بین‌المللی طرفین درگیری در جنگ یمن مرتکب جرایمی در یمن شده و می‌شوند. پارلمان اروپا از همه کشورهای اروپایی خواست تا از فروش سلاح و تجهیزات نظارتی و کنترل به عربستان و امارات و هر کشوری در ائتلاف عربی متجاوز به یمن خودداری کنند.
پارلمان اروپا همچنین از تصمیم بلژیک، دانمارک، آلمان، یونان، فنلاند، ایتالیا و هلند در تشدید نظارت بر صادرات سلاح به کشورهای عضو ائتلاف تحت امر عربستان تقدیر کرد. این پارلمان از ادامه صادرات سلاح به ریاض و ابوظبی توسط برخی کشورها باوجود گزارش‌هایی از استفاده این سلاح‌ها در جنگ یمن؛ جایی که ۲۲‌میلیون نفر نیازمند کمک انسانی فوری هستند، ابراز تاسف کرد.
پارلمان اروپا در گزارش خود به لزوم پایبندی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به توقف اختیاری صادرات سلاح به کشورهای دخیل در بحران یمن و ایجاد محدودیت‌های کامل که به ممنوعیت ارسال سلاح از سوی اروپا بینجامد، تأکید کرد.
یک منبع در اتحادیه اروپا از کشورهای عضو خواست تا اقدامات مشابه آلمان، فنلاند و دانمارک را در محدودکردن صادرات سلاح به عربستان پس از ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اتخاذ کنند. همچنین در این گزارش از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته شده است در صادرات هرگونه کالایی که احتمال استفاده از آن برای اغراض نظامی وجود دارد، محدودیت و سخت‌گیری ایجاد کنند.
در این گزارش که به رهبران اتحادیه اروپا ارسال شده، آمده است که اعضای این اتحادیه سیاست مشترکی درباره ارسال سلاح به کشورهای مختلف ندارند و باید تضمین شود هرگونه صادرات سلاح به این سه کشور از سوی کشورهای اروپایی با سیاست‌های بروکسل هماهنگی داشته باشد.


انتخابات پارلمانی سوریه امروز برگزار می‌شود
سومین دور انتخابات پارلمانی سوریه امروز برگزارمی‌شود. به گزارش ایسنا، مردم سوریه یکشنبه برای انتخاب اعضای جدید پارلمان کشورشان پای صندوق‌های رأی می‌روند. این سومین دور انتخابات پارلمانی سوریه از زمان آغاز بحران این کشور است و پیش از این سه بار به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده بود.
ناظران معتقدند که به دلیل اوضاع اقتصادی و به‌ویژه پس از اجرای قانون تحریم‌های آمریکا موسوم به «سزار» (قیصر) این دور از انتخابات پارلمانی سوریه متفاوت با دورهای گذشته است. استان‌های دمشق و حلب از مجموع ۲۵۰ نماینده، ۱۰۰ کرسی را به خود اختصاص داده‌اند و استان حلب و حومه آن بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی را با ۵۲ عضو در اختیار دارد. در همین راستا، احمد الشیخ از بزرگان قبیله «النعیم» در استان حلب گفت: «تعداد نامزدهای مستقل در استان حلب ۱۲۵ کاندیداست، اما افرادی که شانس بیشتری دارند، اسامی شناخته‌شده‌ای هستند.»  او افزود: «بارزترین لیست انتخاباتی، لیست‌های «الاصاله» و «الشهباء» هستند و بیشتر از ۹۰‌درصد نمایندگان مستقل حلب از این دو لیست انتخاب خواهند شد.»


تعداد بازدید :  439