شماره ۲۰۱۹ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۸ تير
صفحه را ببند
امدادگران هلال‌ احمر در 9 استان برای یافتن 19 ناپدیدشده راهی کوه، جنگل و رودخانه‌ها شدند
جست‌وجوی گمشدگان از شمال تا جنوب
تیم‌های عملیاتی 8 نفر را از خطر مرگ نجات دادند تلاش‌ها برای یافتن 4 مفقودی دیگر همچنان ادامه دارد

[شهروند] 19 نفر در یک هفته ناپدید شدند. نیروهای هلال‌ احمر هم در جست‌وجوی این افراد روزهای و شب‌های شلوغ و پراسترسی را سپری کردند. ۴ پسر، یک دختربچه، 10 مرد و ۴ زن امدادگران استان‌های اردبیل، گلستان، لرستان، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، تهران و خوزستان را به کوه، جنگل، رودخانه‌ و سیلاب‌ها کشاندند. از تیم‌های واکنش سریع و غواصی گرفته تا اکیپ‌های آنست هلال‌ احمر به دل حادثه زدند تا ردی از گمشدگان پیدا کنند. آنها هفته سختی را گذراندند تا اثری از این گمشدگان پیدا کنند. با تلاش‌های گروهای امدادی هلال ‌احمر 8  نفر از مرگ نجات یافتند. اما کشف 5 پیکر بی‌جان این گمشده‌ها  وجه تلخ این عملیات‌ بود. با این همه کار برای نجاتگران هلال ‌احمر به پایان نرسیده؛ چون که سرنوشت 4 مفقودی این روزها هنوز نامعلوم است. این افراد در حوادث جداگانه‌ای در استان‌های اردبیل، خوزستان، لرستان و گلستان ناپدید شده‌اند و با وجود تلاش شبانه‌روزی امدادگران هلال ‌احمر  تا این لحظه ردی از آنها به دست نیامده است.

‏۴‏‎ ‎گردشگر در دریاچه ارومیه  دو بار گم شدند
امدادگران هلال‌احمر اسکو چهار گردشگر دریاچه ارومیه را در دو عملیات چهار ساعته پیدا کردند و آنها را نجات دادند‎.
عصر روز پنجشنبه نوزدهم تیرماه، دو زوج جوان به منطقه ممنوعه جزیره واقع در داخل دریاچه ارومیه ‏رفتند. هیچ‌کس از آنها خبر نداشت. ساعت‌ها گذشت و قایق کرایه‌ای هم  به سراغ‌ آنها نرفت. برای همین از هلال‌احمر درخواست کمک کردند. بلافاصله تیم عملیاتی امدادونجات دریایی پایگاه ‏امدادونجات شهدای «گمیچی» جمعیت هلال‌احمر اسکو به محل جزیره اعزام شد و پس از دو ساعت ‏جست‌وجو گردشگران را پیدا کرد. برای انتقال این دو زوج از اهالی روستای آق گنبد ‏درخواست کمک شد و قایق موتوری با دو قایقران نیز به منطقه اعزام شد اما زمان برگشت قایق ‏از تیم عملیاتی جدا و در امواج پرتلاطم دریاچه گم شد‎.
این بار هم بعد از دو ساعت عملیات جست‌وجو و نجات قایق حامل چهار گردشگر و دو قایقران که در باتلاق‌‏های دریاچه ارومیه گیر کرده بودند، به وسیله نجاتگران تیم امداد دریایی پایگاه امدادونجات شهدای ‏‏«گمیچی» و کمک اهالی روستا، رهاسازی و به ساحل هدایت شد‎.

نجات    در  سر   بیشه
نیروهای امدادی توانستند بعد از هشت ساعت عملیات جست‌وجو، زن گمشده در شهرستان سربیشه  را ‏پیدا کنند‎.با اعلام نیروی انتظامی مبنی بر مفقودی زن سی‌وپنج‌ ساله‌ای در محدوده روستای ماخونیک شهرستان ‏سربیشه خراسان جنوبی سه‌تیم امدادی برای جست‌وجو به منطقه اعزام شدند‎.نیروهای امدادی با همکاری نیروی انتظامی و اهالی منطقه پیش‌ازظهر جمعه بیستم تیرماه پس از هشت ‏ساعت عملیات جست‌وجو گمشده را در سه کیلومتری شرق روستا پیدا کردند. حادثه‌دیده پس از ‏بررسی سطح هوشیاری، سالم تحویل خانواده و مراجع مربوطه شد.

‏۶‏‎ ‎روز سخت در سفید کوه
‎‎از اوایل روز جمعه بیستم تیرماه، تیم واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر لرستان به همراه فرمانده ‏این تیم، دو تیم کوهستان و تیم آنست، عملیات جست‌وجوی کوهنورد هشتادویک‌ساله را در ارتفاعات سفید ‏کوه خرم آباد شروع کرد. پس از گذشت چند روز جست‌وجو، فرد گمشده هنوز پیدا نشده و عملیات ادامه ‏دارد. همچنین تیم واکنش سریع مسیر ارتفاعات پاسنگر و پشت بازار را به‌صورت دشتبان جست‌وجو ‏کردند که نتیجه‌ای در بر نداشت‎.

همه به دنبال سها
 هفت روز از مفقودشدن دختر بیست‌وهفت ساله‌ای در ارتفاعات جهان‌نمای شهرستان کردکوی می‌گذرد. از ساعت 11 صبح جمعه، بیستم تیر 99 که کشیک امداد هلال احمر استان گلستان مفقودشدن یک زن بیست‌وهفت ساله را در منطقه «جهان‌نما»  اعلام کرد، بلافاصله تیم‌های جست‌وجو و نجات هلال ‌احمر در منطقه جهان‌نما که بسیار سخت‌گذر است و دره‌ها و پرتگاه‌های عمیق و خطرناکی دارد، مستقر شدند. در این روزهای بارانی جهان‌نما، روزانه 125 نفر از سازمان امدادونجات هلال‌ احمر به غیر از نیروهای محلی، نیروهای انتظامی و کوهنوردان در این منطقه به جست‌وجو پرداخته‌اند و  بیشتر مناطق بررسی شده و هیچ سرنخی از سها رضانژاد به دست نیامده است. مدیر روابط عمومی سازمان امدادونجات هلال ‌احمر استان گلستان درباره  گمشدن دختر جوان در منطقه کردکوی می‌گوید: «شایعات زیادی در خصوص ربوده‌شدن سها رضانژاد در منطقه مطرح  شد اما وظیفه ما پیداکردن این دختر  است. این در حالی است که  ماجرای گم‌شدن سها  مشکوک به نظر می‌رسد. عملیات جست‌وجو تا روز شنبه بیست‌وهشتم تیر ادامه دارد و قرار است در روز شنبه جلسه‌ای برای ادامه روند جست‌وجو یا توقف آن صورت گیرد که نتیجه آن اعلام خواهد شد.»

‏۴‏‎ ‎ساعت جست‌وجو در «آب بندان»‏
با تلاش چهار ساعته نجاتگران هلال‌احمر، پیکر مرد چهل‌وپنج‌ساله در «آب بندان» گنبدکاووس پیدا شد. ‏ساعت ۱۲و۳۰دقیقه دوشنبه بیست‌وسوم تیرماه، گزارشی مبنی بر غرق شدن یک مرد چهل‌وپنج ساله در آب بندان ‏روستای کوچک خرطوم از طریق نیروهای مردمی و اورژانس به جمعیت هلال‌احمر اعلام ‏شد. بلافاصله یک‌ تیم هفت نفره جست‌وجو و نجات در سیلاب از پایگاه امدادونجات ایمر با ‏تجهیزات مورد نیاز و‌ دو خودروی امدادی همراه با یک غواص داوطلب به محل حادثه اعزام شدند. ‏پس از چهار ساعت جست‌وجو، پیکر این مرد با همکاری نیروهای مردمی پیدا و تحویل اورژانس ‏شد‎.

مرگ پدربزرگ و نوه در سد خاکی
پیرمرد برای نجات نوه خود وارد بند خاکی حاجی‌آباد مود شهرستان سربیشه شد اما همراه ‏دختربچه هشت ساله غرق شد. با اعلام گزارش مردمی مبنی بر غرق شدن دو نفر در سد خاکی حاجی‌‏آباد به سرعت دو تیم غواصی و امدادونجات جمعیت هلال‌احمر عصر دوشنبه بیست‌وسوم تیرماه به محل ‏حادثه اعزام شدند. در عملیات جست‌وجو در بند خاکی که حدود یک‌ونیم ساعت طول کشید پیکر ‏مرد شصت ساله و دختر بچه‌ای هشت ساله از آب بیرون کشیده شد. این مرد به همراه سه نوه‌اش در ‏پالیززار کنار سد خاکی مشغول کشاورزی بودند که یکی از کودکان حین بازی در کنار بند با افتادن ‏کفشش در بند خاکی گرفتار آب می‌شود‎.
پس از افتادن پدربزرگ، دو دختر بچه دو کیلومتر می‌دوند تا به روستاییان خبر بدهند اما تا ‏رسیدن مردم هر دو نفر غرق شده بودند‎.

30 ساعت عملیات  برای گمشده کوهستان
عملیات سخت امدادگران مشهد در کوهستان مغان پایان غم‌انگیزی داشت. نیروهای هلال ‌احمر  بیش از یک شبانه‌روز به دنبال کوهنورد  گمشده گشتند اما پیکر بی‌جانش را  در روستای خان‌رود پیدا کردند. ساعت ۲۰ روز سه‌شنبه مرکز کنترل عملیات و‌ هماهنگی  هلال ‌احمر  مغان در جریان  گم‌شدن یک کوهنورد  در منطقه کوهستانی قرار گرفت. این در حالی بود که سه همراه این کوهنورد هم در منطقه دچار صدمه شده بودند. همین شد تا تیم امدادونجات کوهستان به محل حادثه رفت. پس از جست‌وجوی فراوان بود که  سه آسیب‌دیده  به پایین کوه منتقل شدند. در حالی ‌که خانواده‌هایشان پای کوه انتظارشان را می‌کشیدند اما اثری از گمشده کوهستان وجود نداشت. مأموریت نیروهای امدادونجات کوهستان جمعیت هلال ‌احمر مشهد در کوهستان مغان پس از 30 ساعت جست‌وجو در حالی ‌که پیکر بی‌جان این کوهنورد را در حوالی روستای خان‌رود و مغان پیدا کردند به پایان رسید.

ساعت‌ها جست‌وجوی امدادگران در رودخانه کارون
‏دو ‎جوان شانزده و هجده ساله در رودخانه کارون شاخه شطیط غرق شدند. ساعت دو بامداد بیست‌وچهارم تیرماه، پیکر ‏بی‌جان پسری هجده ساله با تلاش نجاتگران پایگاه امدادونجات ساحلی شهید احمد شنگل زاده ‏جمعیت هلال‌احمر، از رودخانه بیرون کشیده و تحویل عوامل اورژانس شد‎.‎
اما امدادگران هنوز به دنبال پسر شانزده‌ساله‌ای هستند که او هم در پل آزادگان رودخانه کارون شاخه ‏شطیط غرق شده بود. عملیات جست‌وجو و نجات از سوی تیم مستقر درپایگاه ساحلی این جمعیت ‏برای پیدا کردن او ادامه دارد‎.

مرگ دردناک ۲ نوجوان در سیل
در منطقه‌ای مابین روستاهای چات‌قیه و تقی‌دیزج شهرستان اردبیل سه نوجوان هنگام بازی در کنار ‏رودخانه گرفتار سیلاب شدند که در این حادثه دو نوجوان دوازده‌ساله جان خود را از دست دادند‎.
وقوع طوفان‌های تندری تابستانه و سیلاب‌های موقت عصر سه‌شنبه موجب جان باختن دو نوجوان و ‏بروز خساراتی در مناطق مختلف استان اردبیل شد.چهار تیم امدادی متشکل از ۱۲ نفر و با استفاده از چهار دستگاه خودروی امدادی از شهرستان ‏اردبیل و سه تیم واکنش سریع و یک تیم آنست متشکل از ۱۵ امدادگر از معاونت امدادونجات ‏جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل برای جست‌وجو به منطقه اعزام شدند‎.بعد از ساعت‌ها تلاش برای یافتن گمشدگان، پیکر یکی از نوجوانان غرق شده را صبح چهارشنبه پیدا کردند و تحویل نیروی‌های انتظامی دادند‎. این در حالی است که از سرنوشت گمشده دیگر این حادثه  خبری نیست.فرد سوم گرفتار در سیلاب را  نیز  اهالی حاضر در محل نجات دادند.‏

16 ساعت در جست‌وجوی پیرمردی زیر آوار
پیکر پیرمرد هشتاد ساله‌ای  با کمک سگ‌ زنده‌یاب هلال ‌احمر از زیر آوار یک ساختمان قدیمی پیدا شد. شاهین فتحی، مدیرعامل هلال ‌احمر استان تهران، گفت: «در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد  جمعه، گزارش ریزش ساختمانی چهارطبقه در منطقه ۱۱ تهران، میدان قزوین از سوی آتش‌نشانی به هلال ‌احمر استان تهران اعلام شد. با توجه به درخواست آتش‌نشانی مبنی بر حضور سگ زنده‌یاب، تیم آنست «سگ‌های زنده‌یاب» هلال ‌احمر استان تهران از شعبه رباط کریم به محل حادثه اعزام شد. محل حادثه یک ساختمان چهار طبقه قدیمی بود که به گفته اهالی مدتی خالی از سکنه بود و اطلاعات ضد و نقیضی در محل ارایه می شد که پیرمردی در محل رفت و آمد می کرد و اطلاعی از حضور او در زمان حادثه در دسترس نبود.هر چهار طبقه ساختمان در ضلع جنوبی ملک روی هم آوار شده بود و  هر   از  گاهی بخشی از ساختمان مانند در و پنجره ساختمان جلوی چشم  تیم‌های امدادی تخریب  می شد. امدادرسانی  ریسک خطر بالایی داشت.با بکار گیری یک مینی لودر عملیات آواربرداری آغاز شد . همانجا بود که یک سگ زنده یاب هلال‌احمر وارد مهلکه شد.پس از حدود ۱۶ ساعت تلاش و عملیات جست‌وجو به وسیله عوامل هلال‌ احمر و آتش‌نشانی، تیم  آنست  پیکر این پیرمرد را پیدا کرد و تحویل عوامل انتظامی داد.

نجات از  سیلاب خراسان شمالی
گمشده سیلاب روستای شیخ استان خراسان شمالی بامداد جمعه در عملیات نجات امدادگران هلال ‌احمر پیدا شد و به آغوش خانواده‌اش بازگشت. وقتی امدادگران هلال ‌احمر این استان در جریان  ناپدیدشدن یک مرد در سیلاب قرار گرفتند، عملیات امدادونجات از همان دقایق نخست به همراه افراد محلی آغاز شد. این عملیات در مرحله اول  پنجشنبه از ساعت ۱۸و۳۰ دقیقه آغاز شد و تا ساعت ۲۳ ادامه داشت، اما به علت تاریکی هوا عملیات متوقف شد. ۳۰ نیروی عملیاتی در قالب ۹ تیم به همراه خودرو‌های عملیاتی بار دیگر  از ساعت ۶ صبح  جمعه، بیست‌وهفتم تیر  به جست‌وجو   پرداخته و توانستند گمشده سیلاب روستا را در ساعت ۹و ۴۰ دقیقه  صبح جمعه  در روستای چهار برج  سالم پیدا کنند.


تعداد بازدید :  412