شماره ۲۰۱۷ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۵ تير
صفحه را ببند
منهای سینما

 موسی علمی، پیشکسوت صنعت نشر، مدیر کتابفروشی علمی و از دست‌اندرکاران نشرهای علمی درگذشت. او از اعضای خانواده علمی بود که بیش از ۱۰۰‌سال است در کار صنعت چاپ هستند. با توجه به شیوع ویروس کرونا مراسمی برای این مرحوم برگزار نمی‌شود و کلیه هزینه‌های آن صرف امور خیریه می‌شود.

 مجموعه ‌شعر «تو ماهی و من آدم» سروده‌ پروانه شیرازی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راهی بازار کتاب شد. در معرفی ناشر از این کتاب عنوان شده است: «تو ماهی و من آدم» ۱۲ عنوان شعر دارد که هر کدام با نگاهی متفاوت به زندگی و تعامل‌های کودکان اشاره دارد. بازی، رابطه با والدین، محیط زیست، تخیل و توجه به مسأله جنگ از موضوعاتی است که در شعرهای این کتاب قابل مطالعه ‌است.

 دومین چاپ ترجمه منوچهر اسدی از «چنین گفت زرتشت» نیچه بازنشر شد. این کتاب مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اثر نیچه و حاوی نظریاتی چون «ابر انسان»، «مرگ خدا» و «بازگشت جاودانه» است. از این کتاب برداشت‌های گوناگون و بعضا متناقضی هم شده و بسیاری در تفسیر و شرح آن کوشیده‌اند. در روایت این اثر آمده زرتشت پس از ۱۰‌سال عزلت در کوه‌های آلپ احساس می‌کند می‌خواهد شهد خِرد خویش را به انسان‌ها بچشاند، پس به شهر فرود می‌آید، اما مردم به صدای برخاسته از الهام او گوش نمی‌دهند.

 گروه موسیقی «گاه» از گروه‌های صاحب‌سبک حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران در تازه‌ترین فعالیت خود، آلبوم «خطوط بی‌مکان » را منتشر کرد. گروه «گاه» به‌منظور تولید و تأکید بر نوع خاصی از موسیقی چندفرهنگی در ‌سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است.

 جایزه ادبیات داستانی کتابخانه کنگره ۲۰۲۰ به کالسون وایت‌هد، نویسنده سیاهپوستی که دو جایزه پولیتزر دریافت کرده است، اهدا می‌شود. وایت‌هد پنجاه‌ساله جوان‌ترین فردی است که به دلیل مجموعه آثارش، موفق به کسب این جایزه می‌شود.


تعداد بازدید :  287