شماره ۲۰۱۶ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
سخنگوی وزارت خارجه: جزئیات سند ۲۵ ساله ایران و چین پس از نهایی‌شدن منتشر می‌شود

عباس موسوی دیروز نشست مطبوعاتی خود را با قرائت بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالگرد انعقاد توافق هسته‌ای آغاز کرد. در این بیانیه آمده که پس از ۱۳‌سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ بیست‌وسوم تیر ۱۳۹۴ تفاهم شد که یک هفته پس از آن به‌عنوان ضمیمه الف به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تأیید شد. سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: «تا قبل از روی کار آمدن رژیم ترامپ در آمریکا، با وجود برخی موانع و مشکلات بر سر راه انتفاع اقتصادی ایران، برجام از روند اجرایی متعادلی برخوردار بود.» موسوی گفت که پس از خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷، تحریم‌های ثانویه این کشور علیه ایران به‌طور کامل اجرایی شد. موسوی افزود که «اجرای نامتوازن برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و تضییقات آن از طرف دیگر» و همچنین بی‌عملی کشورهای اروپایی باعث شد تا ایران در طی پنج مرحله با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای خود را متوقف کند. به گفته موسوی ایران در گام پنجم «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار گذاشت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت که برنامه هسته‌ای ایران هم‌اکنون با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی‌سازی، ‌درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه مواجه نیست و فقط براساس نیازهای فنی توسط سازمان انرژی اتمی پیش رفته است. او در پایان خاطرنشان کرد که همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق تعهدات پادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی همچنان ادامه دارد.
موسوی در ادامه درباره نامه محمدجواد ظریف به جوسپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه این سومین بار است که ایران به دلیل نقض فاحش برجام از سوی کشورهای اروپایی می‌نویسد، گفت: «آنها نه‌تنها به تعهدات‌شان عمل نکردند، بلکه سردمدار قطعنامه‌ای شدند که بسیار عجیب هم بود.»

متن کامل ۲۵ ساله پس از نهایی شدن منتشر می‌شود
سخنگوی وزارت خارجه درباره جزئیات سند بیست‌وپنج ساله ایران و چین اعلام کرد که این سند همچنان در مرحله مذاکره است و پرداختن اضافی به آن موجب سوءاستفاده دشمنان ایران از آن می‌شود. عباس موسوی تأکید کرد: «این سند هنوز درحال مذاکره است. نه تعهدی در آن است و نه قرارداد و معاهده است؛ یک نقشه راه است که باید چکش‌کاری شود. آنهایی که بر موج احساسات ملی سوار می‌شوند، حساسیت ما را می‌دانند.» موسوی در ادامه با اشاره به اینکه جوسازی‌های ایجادشده برای دورکردن ایران و چین از توافق است، گفت: «فعلا این سند پیشنهادات ما بوده و پس از نهایی‌شدن توسط چین، متن کامل آن منتشر خواهد شد.» موسوی تصریح کرد: «پیش‌نویس نهایی ایران تهیه شده است که باید به طرف مقابل برای نهایی‌شدن داده شود تا براساس آن توافقات جدید امضا شود و روابط دو کشور براساس ریل‌گذاری جدید پیش برود. این توافق برای کشورها و طرف‌های مختلف غیرقابل قبول است، زیرا فکر می‌کنند حلقه‌های فشار، تبلیغاتی و تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند که بی‌جا فکر نمی‌کنند.»  سخنگوی وزارت خارجه همچنین تأکید کرد که ایران آماده انعقاد چنین تفاهمی با کشورهای دوست دیگر نیز است و به دنبال تعریف بلندمدت روابط خود با آنهاست. موسوی افزود: «اما این هجمه‌ها قطعا ریشه خارجی دارد. اقدامات گروه‌های ضدانقلاب و اتاق‌های فکری که حاضرند شب و روز اقدامات ما را بررسی کنند، بر کسی پوشیده نیست.»

حادثه نطنز تأثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد
عباس موسوی در این نشست خبری درباره حادثه نطنز اظهارداشت که بررسی‌های امنیتی انجام شده، اما جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است. او تأکید کرد که پس از جمع‌بندی و ارایه گزارشی کامل از سوی شورای‌عالی امنیت ملی یا سازمان انرژی اتمی، ایران واکنش‌‌های لازم را متناسب با یافته‌ها نشان خواهد داد. موسوی در ادامه افزود که حادثه نطنز به دلیل آنکه کار اصلی این سایت روی زمین نیست، «تأثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای ندارد.»


تعداد بازدید :  457