شماره ۲۰۱۵ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
صحراگرد صبور

[شهروند] مشهور است که در جنگ جهانی دوم، راننده‌های ارتش آلمان با تانک از روی مدفوع شترها رد می‌شدند، چون معتقد بودند شگون دارد! باورتان می‌شود؟ اطلاعات ما درخصوص یکی از حیواناتی که بیشترین ارتباط را با انسان‌ها در طول تاریخ داشته است، به نظر چندان کافی نمی‌رسد. مثلا خیلی‌ها می‌پندارند کوهان شتر محلی برای ذخیره آب است، درحالی ‌که این عضو مملو از چربی است و ضمن بالابردن استقامت حیوان کمک می‌کند تا بدن او خنک‌ بماند. حالا اگر می‌خواهید به حقایق بیشتری درخصوص یکی از شگفتی‌های آفرینش دست یابید، مطالعه متن پیش‌رو را از دست ندهید.  
1- در زبان عربی یکی از معانی کلمه‌ شتر «زیبایی» است.
2- شترها می‌توانند در یک وعده 40 گالن آب بنوشند، بدون آنکه این حجم را در کوهان‌شان ذخیره کنند!
3- شترهای عربی فقط یک کوهان دارند و شترهای آسیایی دوتا. در فرهنگ عرب، شترها به‌ قدری نمادین‌اند که بیش از 160 واژه با معنای «شتر» وجود دارد.
4- علیرغم تلاش بسیاری از حامیان حیوانات در بعضی از سیرک‌ها، هنوز از شتر برای بخشی از نمایش‌ها استفاده می‌شود، چراکه تماشاچی‌ها دوست دارند با شترها عکس یادگاری بیندازند.
5- شترها برخلاف ظاهر بی‌حوصله‌شان، حیواناتی بسیار اجتماعی‌ هستند. آنها معمولا در طبیعت با ده‌ها شتر دیگر به دنبال غذا می‌گردند.
6- خوردن شاخه‌های خشک، خارها و غذاهای سفت، باعث آسیب‌دیدگی دهان شترها نمی‌شود.
7- نزدیک به 14‌میلیون شتر در جهان وجود دارد، که بیشتر آنها در آسیا، خصوصا خاورمیانه و همچنین استرالیا زندگی می‌کنند.
8- هر ژانویه در ترکیه، مسابقات کشتی بین شترها برگزار می‌شود!
9- دهان شتر دو قسمت جداگانه دارد که کمک می‌کند تا غذا بهتر جویده شود.
10- اکثر پستانداران ازجمله انسان‌ها با از دست‌دادن 15‌درصد از آب بدن‌شان دچار کم‌آبی می‌شوند. اما شترها حتی اگر 25‌درصد از آب بدن‌شان هم از دست برود، اذیت نمی‌شوند.
11- در بعضی از کشورهای خاورمیانه، گوشت شتر طرفداران خاص خودش را دارد. گویا کوهان بهترین قسمت گوشت شتر است و شترهای جوان‎تر از طعم و کیفیت بهتری برخوردارند.
12- سوراخ بینی شتر قابلیت‌های زیادی دارد. بخار آب را حفظ می‌کند و درصورت لزوم، به بدن برمی‌گرداند. همین سوراخ بینی در هنگام وزش باد و طوفان شن بسته می‌شود.
13- شترها اگر احساس خطر کنند، از قدرت‌شان در پرتاب‌کرد‌ن آب دهان‌ به‌عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده می‌کنند!
14- در گذشته، یونانیان باستان، رومیان و ایرانیان در طول جنگ‌ها، از شتر استفاده می‌کردند.
15- در یک جشن عروسی در عربستان، وعده‌ شام، یک شتر درسته‌ بریان بود، که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین غذای جهان هم یاد کرده‌اند!
16- شیرِشتر نسبت به شیرِ گاو، ویتامین C و آهن بیشتری دارد. در قزاقستان از این ماده‌ مغذی، برای درمان بیماری‌هایی مثل سل استفاده می‌شود. علت اینکه شیرِ شتر هنوز در کشورهای غربی رایج نیست، این است که دولت هزینه‌ای بابت آزمایش‌ روی آن پرداخت نمی‌کند.
17- یک کتابخانه در کنیا، به کمک شترها، کتاب‌ در اختیار مردم قرار می‌دهد. به این صورت که، از شترها برای بردن كتاب به مناطق دور از دسترس و محروم استفاده می‌شود.
18- لاما هم از خانواده‌ شترهاست، منتهی شترهای بدون کوهان و کوچک.
19- شترها خز ضخیمی دارند و این به نفع آنهاست. این ضخامت، به آنها کمک می‌کند تا در بیابان بتوانند گرما را راحت‌تر تحمل کنند.
20- هر‌سال جشنواره‌ شتر الظفره در امارات برگزار می‌شود. یکی از بخش‌های محبوب این جشنواره، مسابقه‌ زیبایی شترهاست، که هزاران شتر برای کسب عنوان زیباترین شتر سال، با یکدیگر رقابت می‌کنند!
21- شترها آن‌قدرها هم کُند نیستند. آنها می‌توانند با سرعت
 40 مایل در ساعت حرکت کنند، اما نه برای مدت طولانی! متوسط سرعت شترها، 25 مایل در ساعت است.
22- شتر بلافاصله بعد از تولد کوهان ندارد. کوهان از زمانی رشد می‎‌کند که شتر به ‌قدر خوردن غذای سنگین، بزرگ شده باشد.
برگردان از thefactsite - مترجم: فاطمه کرمی


تعداد بازدید :  442