شماره ۲۰۱۵ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۳ تير
صفحه را ببند
جنگ پنهان دبیر و خادم یک‌سال بعد از انتخابات هم ادامه دارد
ورزش اول ایران زیر سایه یک اختلاف قدیمی

[شهروند] تیرماه ‌سال 98 درچنین روزهایی بود که علیرضا دبیر در انتخابات نسبتا پرحاشیه فدراسیون کشتی توانست با رأی اکثریت اعضای مجمع، ریاست این فدراسیون مهم و مدال‌آور را برعهده بگیرد. این اتفاق درحالی رخ داد که تا چندماه قبل از آن رسول خادم در رأس فدراسیون حاضر بود و خودش استعفا کرد، اما چه در دوران انتخابات و چه یک‌سال بعد از ریاست علیرضا دبیر همچنان ردپای او در کشتی دیده می‌شود. اختلاف دبیر و خادم که هر دو از قهرمانان المپیک کشتی ایران هستند، ریشه قدیمی دارد و گویا پایان‌یافتنی هم نیست. این اختلاف این روزها کشتی را دچار دوقطبی بزرگی کرده که درنهایت اتفاقات را به ضرر ورزش اول ایران رقم می‌زند.
قهرمانان المپیک در جبهه مقابل رئیس فدراسیون
کمیل قاسمی، حسن رحیمی و احسان لشکری که همگی جزو مدال‌آوران المپیکی ایران هستند، به همراه چند کشتی‌گیر قدیمی دیگر در دوره ریاست علیرضا دبیر در نقش مخالف ظاهر شدند و در این یک‌سال دائما به هر بهانه‌ای از فدراسیون انتقاد کردند. با اینکه در همان روزهای اولیه ریاست دبیر، کمیل قاسمی به خانه کشتی دعوت شد و به خاطر رسیدن او به مدال طلای المپیک لندن به واسطه دوپینگی‌شدن دو کشتی‌گیر فینالیست این مسابقات از او تقدیر شد، اما ارتباط خوب این قهرمان المپیک با رسول خادم، باعث شد تا نتواند با فدراسیون در یک مسیر قرار بگیرد. شاید رسول خادم خودش در این یک‌سال مصاحبه‌ای انتقادی از فدراسیون و عملکرد علیرضا دبیر نکرده باشد، اما افرادی همچون حسن رحیمی و کمیل قاسمی که ساعات زیادی را با او می‌گذرانند، دائما درحال انتقاد از فدراسیون هستند.
طلای کمیل، بهانه‌ای برای جدال جدید
در یک‌سال اخیر نامه‌نگاری‌های زیادی پیرامون رسیدن کمیل قاسمی به طلای المپیک لندن به خاطر دوپینگی‌شدن نفرات اول و دوم انجام شده، اما هنوز پروسه دریافت این مدال کامل نشده است. این کشتی‌گیر سنگین‌وزن معتقد است فدراسیون از روی عمد در این پرونده کم‌کاری کرده؛ درحالی ‌که علیرضا دبیر روز شنبه از رسمی‌شدن قهرمانی قاسمی در المپیک لندن با اعلام اتحادیه جهانی خبر داد. دیروز بار دیگر کمیل قاسمی علیه رئیس فدراسیون مصاحبه کرد و فدراسیون هم مجبور شد با سند و مدرک به ادعای او واکنش نشان دهد.
اختلاف دبیر- خادم به ضرر ورزش اول ایران
رسول خادم دائما فیلم‌هایی از خود منتشر می‌کند که در مناطق مرزی سیستان‌وبلوچستان به دنبال کمک به مردم محروم و فقیر است، اما در پشت پرده به نظر می‌رسد او طراح اصلی مصاحبه‌ها و نوشته‌های دوستان قهرمانش باشد. قطعا اگر خادم نمی‌خواست چنین حواشی‌ای برای ورزش اول کشور رخ دهد، با یک اشاره ساده جلوی این اتفاقات را می‌گرفت. از سوی دیگر، هم علیرضا دبیر که در یک‌سال اخیر به خاطر بدهی‌های انباشته روزهای سختی را در فدراسیون سپری کرده، بخشی از تمرکزش صرف پاسخ‌دادن به حواشی‌ای می‌شود که از یک جناح مشخص به سمت فدراسیون روانه می‌شود. تمامی این اتفاقات باعث شده تا کشتی شکل دوقطبی به خودش بگیرد و صحبت از اتحاد در این رشته که نامش با پهلوانی گره خورده، دور از ذهن باشد. اختلاف خادم و دبیر حتی از دوران قهرمانی و بعد از آن هم در شورای شهر وجود داشته و حالا هم گریبان فدراسیون کشتی را گرفته است. به نظر می‌رسد برای پایان‌دادن به این ماجرا باید بزرگان کشتی پاپیش بگذارند و با برگزاری نشست‌های مختلف و توصیه‌هایی به هر دوطرف در کشتی اتحاد بیشتری ایجاد کنند. کشتی که همواره به‌عنوان ورزش اول ایران در میادین آسیایی و المپیک مطرح شده و بار اصلی کاروان ایران در المپیک توکیو را هم به دوش خواهد کشید، در روزهای کرونایی کاملا زیر سایه این اختلافات حواشی قرار گرفته و شاید با این روند از مسیر اصلی خود دور شود.


تعداد بازدید :  313