شماره ۲۰۰۹ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۶ تير
صفحه را ببند
اخبار روز

معترضان در آمریکا ترامپ را به مبارزه طلبیدند
هزاران آمریکایی به اعتراضات خود علیه خشونت پلیس و نابرابری نژادی در روز استقلال ادامه دادند. این اعتراضات با خشم روزافزون علیه ترامپ و عملکردش در مبارزه با ویروس کرونا، نژادپرستی سیستماتیک و خشونت پلیس جدی‌تر شده بود. به گزارش ایسنا، اعضای گروه «پلنگ سیاه» در جورجیا وارد بنای یادبود کوه سنگی شدند. در نیویورک پرچم‌های آمریکا نزدیک برج ترامپ به آتش کشیده شد، مجسمه کریستف کلمب در بالتیمور و مریلند پایین کشیده شد و شهرهای واشنگتن دی‌سی، شیکاگو، لس‌آنجلس، پیتسبورگ و دیگر شهرهای ایالت‌های آمریکا شاهد اعتراضات گسترده بود.
در ایالت جورجیای آمریکا ۱۰۰ نفر از اعضای گروه «پلنگ سیاه» به پارک «کوه سنگی» واقع در شهر آتلانتا سرازیر و خواستار حذف بنای یادبود کوه سنگی شدند. بنای یادبود کوه سنگی که روی صخره‌ای در جنوب‌شرقی آتلانتا هک شده، شاید بی‌پرواترین بنای یادبود در رثای برده‌داری است. با وجود مطالبات دیرینه برای حذف آنچه نماد برده‌داری تلقی می‌شود، مجسمه‌های غول‌پیکر سه قهرمان سوار بر اسب کنفدراسیون جنوب در حومه ایالت جورجیا که تحت حفاظت قانون ایالتی است، به طرز ناخوشایندی خودنمایی می‌کنند. آن مجسمه‌ها نیز مانند بسیاری دیگر از مجسمه‌های کنفدراسیون جنوب (طرفدار برده‌داری در زمان جنگ‌های انفصال) به محل مناقشه آمریکایی‌ها تبدیل شده که برخی معتقدند ایدئولوژی‌های نفرت را گرامی می‌دارد و برخی دیگر نیز آنها را گرامیداشت میراث جنوب تلقی می‌کنند.


عراق مجددا توقف عملیات نظامی ترکیه را خواستار شد؛ «جهان اقدام کند»
دولت عراق در بیانیه‌ای درباره حملات ترکیه به شمال این کشور بار دیگر خواهان توقف فوری این حملات شد. به گزارش ایسنا، احمد ملا طلال، سخنگوی نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «نیروهای ترکیه مدتی است که علیه خاک عراق حملات متعددی انجام می‌دهند. ما علاوه بر محکومیت این اقدامات که به روابط مستحکم و بلندمدت میان دو ملت دوست ضربه می‌زند، خواستار توقف فوری این حملات هستیم که به صلح منطقه‌ای ضربه وارد می‌کند، علاوه بر این، تعرض به حاکمیت، جان و اموال و دارایی‌های شهروندان عراقی‌ است.» او در ادامه افزود: «دولت عراق به سفیر ترکیه در بغداد دو نامه اعتراض‌آمیز و شدیداللحن ارایه کرد که در آن نامه‌ها تأکید شده است، عراق برای دستیابی به حق و حقوق خود در مخالفت با این حملات و درخواست برای توقف آن در چارچوب قانون و منشورهای بین‌المللی عمل خواهد کرد.» طلال همچنین تصریح کرد: «طرف ترکیه مسئول حقوقی و اخلاقی تلفات جانی و مالی عراقی‌هاست و این حملات نقض حاکمیت، ثبات و تمامیت ارضی عراق و امنیت ملت آن به شمار می‌آید.»


حریری: از استعفا پشیمان نیستم
نخست‌وزیر سابق لبنان ضمن تأکید بر اینکه وقوع قحطی یا جنگ داخلی در این کشور بعید است، نسبت به حل بحران فعلی در کشورش ابراز خوش‌بینی کرد.
به گزارش ایسنا، سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان در مصاحبه با روزنامه «ال پائیس» اسپانیا گفت: «در لبنان مردم هر روز نگران این هستند که زنده می‌مانند یا نه. لبنان شاهد بدترین بحران اقتصادی در تاریخ خود است و مردم به تظاهرات علیه دولت ادامه می‌دهند. ما شاهد بی‌ثباتی خواهیم بود، اما شک دارم که کشور به سمت قحطی برود. بحران لبنان شبیه بحران یونان است. لبنان نیاز به اصلاحات دارد. می‌دانستم که به این وضع می‌رسیم، اما اگر اصلاحات انجام می‌شد، به این وضع دچار نمی‌شدیم.» حریری درباره استعفایش گفت: «پشیمان نیستم، چون این خواسته معترضان بود. این دموکراسی است و ما انتخابات را دیر یا زود برگزار می‌کنیم. کاری که من کردم لازم بود. هیچ‌کدام از سیاستمداران به خطر بحران اذعان نکردند و می‌خواستند وضع به همان روال قبل ادامه یابد.»


تعداد بازدید :  376