شماره ۲۰۰۸ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۵ تير
صفحه را ببند
یک آرژانتینی در سرزمین پاپ‌ها

[شهروند] پاپ فرانسیس 84‌ سال دارد. او هفدهم دسامبر‌ سال1936 در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین به دنیا آمده است،‌ سال 1969 به کسوت کشیش‌ها درآمد و در 2013 میلادی به مقام پاپ رسید. در تاریخ کاتولیک‌ها هیچ پاپ دیگری، فرانسیس نام نداشته است. همچنین او نخستین کسی ا‌ست که از فرقه‌ یسوعیون به‌عنوان پاپ انتخاب شده است. در همه جای جهان او را با نام «فرانسیس» می‌شناسند، درحالی‌که نام واقعی و کامل او «خورخه ماریو برگولیو» است. او این نام را به افتخار فرانسیس آسیسی از مقدسین کلیسای كاتولیك که متولد قرن 12 در ایتالیا بود، انتخاب كرد. در ادامه این مطلب با واقعیت‌های بیشتری از زندگی رهبر کلیسای کاتولیک روم آشنا می‌شوید.
1- شاید خیلی‌ها تصور کنند پاپ فرانسیس در رشته‌ الهیات تحصیل کرده باشد، اما جالب است بدانید که او تا مقطع مدرک کارشناسی ارشد شیمی خوانده و بعد از آن هم تا مدت زیادی در دبیرستان‌ها شیمی تدریس می‌کرده است!
2- اندکی پیش از آنکه او به‌عنوان پاپ انتخاب شود، بسیاری از پزشکان از بابت سلامتی‌‌اش ابراز نگرانی کرده بودند. علت اصلی نگرانی آنان این بود، که فرانسیس در نوجوانی یکی از ریه‌هایش را از دست داده بود. اما درحال حاضر حال جسمانی او کاملا مساعد و خوب است.
3- عالی‌جناب فرانسیس اصلا منتظر نمی‌نشیند تا کسی برای او غذا درست کند، بلکه خودش آستین بالا می‌زند و غذای مورد علاقه‌اش را می‌پزد. او آشپز ماهری‌ است. مدت‌ها پیش شایعه‌ای درباره او پخش شده بود مبنی اینکه فقط در طبخ غذایی به نام «پائلا» (ترکیب برنج، لوبيا سبز، گوشت خرگوش، آب مرغ، گوجه‌فرنگی، فلفل، رزماری تازه و زعفران) تبحر دارد!
4- او تا پیش از رسیدن به مقام پاپ برای جامعه‌ کاتولیک‌ها چندان هم شخص ناشناخته‌ای نبود. در انتخابات‌ سال 2005 پاپ بندیکت شانزدهم پیروز و فرانسیس نفر دوم شد. شاید بتوان گفت او روی نیمکت ذخیره نشسته بود!
5- پاپ فرانسیس هم‌گام و هم‌قدم شدن با دنیای مدرن و مجازی را دوست دارد. از همین رو او در توییتر بیش از 7‌میلیون فالوور دارد!
6- رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان به زبان‌های اسپانیایی، ایتالیایی و لاتین تسلط کامل دارد و کاملا روان صحبت می‌کند. او همچنین با زبان‌های انگلیسی، آلمانی، اوکراینی، فرانسوی و پرتغالی هم کم و بیش آشناست.
7- پاپ فرانسیس شدیدا به فوتبال علاقه دارد و هیچ‌وقت به آن «نه» نمی‌گوید. تیم فوتبال مورد علاقه‌ او تیم سن لورنزو (تیم فوتبال زادگاهش در آرژانتین) است. پاپ فرانسیس همچنین مجموعه‌ بزرگی از پیراهن‌های فوتبالی که به او هدیه شده، دارد!
8‌- کتاب مقدس تنها کتاب مورد علاقه‌ پاپ فرانسیس نیست. او علاوه بر اناجیل از کتاب ارباب حلقه‌ها و چندین کتاب دیگر هم لذت می‌برد!
9- پاپ فرانسیس درحال حاضر شهروند سه کشور مختلف است:   آرژانتین، ایتالیا و واتیکان.
10- پاپ فرانسیس به‌عنوان رهبر کلیسای کاتولیک مدت‌ها پیش تصمیم گرفت در یک میهمان‌خانه کوچک در واتیکان اقامت‌کند تا در آپارتمان سنتی پاپ‌ها، چنان‌که رهبران قبلی زندگی‌می‌کردند.
11- همزمان با ‌سال 2013 -سالی که او به‌عنوان پاپ انتخاب‌شد، فرانسیس عنوان «چهره‌ تاثیرگذار سال» را هم از آن خود کرد.
12- پاپ فرانسیس در تمام این سال‌ها هدایای عجیب‌وغریب زیادی دریافت کرده است. یکی از این هدایا موتورسیکلت ‌هارلی دیویدسون بود! اما او به جای آنکه موتورسیکلتش را نگه دارد، آن را فروخت و پولش را صرف امور بی‌خانمان‌ها کرد.


تعداد بازدید :  356