شماره ۲۰۰۸ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۵ تير
صفحه را ببند
ذره‌بین

کلاهبرداری میلیاردی با وام خیالی
[شهروند] متهمان با وعده وام بدون ضامن، قصد داشتند ۲‌میلیارد تومان کلاهبرداری کنند.
بیست‌وسوم فروردین‌ماه پرونده‌ای با موضوع کلاهبرداری از بازپرسی دادسرای ناحیه 34 تهران برای رسیدگی تخصصی و کشف موضوع به پایگاه دوم پلیس آگاهی ارجاع شد.
شاکی با حضور در پایگاه دوم پلیس آگاهی اظهار داشت: «برای رفع مشکل مالی نیاز به دریافت و بهره‌مندی از تسهیلات وام را داشتم که در روزنامه با آگهی اعطای وام بدون ضامن در قبال سند مالکیت و خودرو توسط شرکتی در غرب تهران برخورد کردم.»
شاکی به مأموران گفت: «زمانی که به شرکت مراجعه کردم، با دو مرد به نام‌های «مجید» و «امیر» که مسئولیتی نیز در آن شرکت داشتند، آشناشدم. آنها گفتند درصورت ارایه سند مالکیت به‌عنوان ضمانت به شخصی که سرمایه‌دار ماست، قادرند وام با میزان ارزش ملک ارایه دهند. من هم چون نیاز مالی داشتم، مدارک متعلق به ملک مسکونی‌ام درحوالی بازار به ارزش 20میلیارد ریال را به شرکت تحویل دادم و وکالتنامه‌ای به فردی به نام علی 30ساله که شرکت معرفی کرده بود، تنظیم کردم. بعد از تنظیم وکالتنامه علی نیز دو چک بانکی به میزان یک‌میلیارد و 500 میلیون ریال در وجه من صادر کرد و بعد از مدتی متوجه شدم متهمان با همدستی یکدیگر خانه‌ام را به نام خودشان کرده‌اند و قصد فروش آن را دارند.»
بلافاصله مخفیگاه علی شناسایی شد. در شاخه دیگری از عملیات پلیسی، ملک از طریق مراجع قضائی توقیف شد و کارآگاهان موفق شدند علی را هنگام فروش ملک در دفترخانه‌ای واقع در غرب‌ تهران شناسایی و دستگیر کنند. علی به پلیس آگاهی منتقل شد و در بازجویی‌ها گفت: «با همدستی دونفر از همدستانم به نام‌های «مجید» و «امیر» دفتری را در غرب تهران اجاره کردیم و آگهی پرداخت وام در روزنامه ثبت کردیم و قصد داشتیم که سندهای مالکیت افرادی که به ما مراجعه می‌کنند، با وکالتنامه به نام خودمان منتقل و سپس در فرصت مناسب آن را بفروشیم.»
با تلاش کارآگاهان قبل از فروش ملک، متهم اصلی پرونده دستگیر و از انتقال ملک شاکی جلوگیری شد و با دستور قضائی متهم در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی برای کشف جرایم احتمالی و همدستانش قرار دارد.


انتقام‌جویی با انتشار تصاویر دندانپزشک
[شهروند] خواستگار کینه‌جو تصاویر زن دندانپزشک را منتشر کرد. متهم که قصد داشت از این پزشک اخاذی کند، از سوی پلیس فتا دستگیر شد. با طرح شکایتی از سوی زنی 55ساله ساکن یکی از محله‌های شمال تهران به پلیس، پرونده در دستور کار کارآگاهان فتا قرار گرفت. شاکی که دکتر دندانپزشک بود، به کارآگاهان گفت: «یکی از بیمارانم مرا با مردی آشنا کرد و با هم در شبکه اجتماعی واتس‌آپ با هدف ازدواج اقدام به گفت‌وگو و ارسال اطلاعات و بیوگرافی شخصی خود کردیم. او در ابتدا خیلی به من ابراز علاقه می‌کرد و چندبار برای دیدنم به مطب آمد تا اینکه اعتماد من به او به جایی رسید که تعدادی از تصاویر شخصی خود را برای او ارسال کردم. بعد از گذشت یک‌ماه بیمارم که مُعَرف بین ما بود، به مطب آمد و تعدادی از تصاویری که برای خواستگارم فرستاده بودم را به من نشان داد. باورم نمی‌شد با متهم تماس گرفتم. می‌خواستم بدانم چرا عکس‌ها دست معرف‌مان است که خواستگارم ادعا کرد به دلیل تهمتی که به او زدم، اقدام به ارسال تصاویرم کرده است. می‌گفت باید حرف‌هایی که پشت‌سرم زدی را جبران کنی و از من درخواست پول کرد.» پرونده با هماهنگی دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای در دستور کار کارشناسان فتا قرار گرفت. متهم که مردی 35ساله ساکن تهران میدان رسالت بود، شناسایی و به پلیس فتا احضار شد. متهم در اعترافات خود اظهار داشت: «با شاکی از طریق زن ۴۵ساله‌ای آشنا شدم و قصد ازدواج با او را داشتم، ولی او به من تهمت مزاحمت غیراخلاقی زده بود و گفته بود که برایش ایجاد مزاحمت می‌کنم. می‌خواستم تلافی کنم. به همین خاطر تعدادی از تصاویر شخصی او را برای زنی که آشنای دوطرف‌مان بود، ارسال کردم.» پرونده با طرفین به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای ارسال شد.


تعداد بازدید :  414