شماره ۲۰۰۷ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۴ تير
صفحه را ببند
دیپلماسی

تلاش آمریکا برای توقیف چهار نفتکش ایرانی در راه ونزوئلا
قاضی فدرال آمریکا روز پنجشنبه دستور توقیف چهار نفتکش حامل سوخت ایران را صادر کرد.  به گزارش ایسنا، آمریکا در آخرین اقدام خود برای ایجاد اختلال در روند تجارت کشورهای دیگر به دنبال توقیف چهار نفتکش ایرانی حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلاست. جیمز بویسبرگ، قاضی فدرال آمریکا دستور توقیف محموله چهار کشتی -بلا، برینگ، پاندی و لونا- را صادر کرده است. گمان می‌رود این چهار نفتکش در مجموع در حال انتقال ۱.۲‌میلیون بشکه به ونزوئلا بوده‌اند. آسوشیتدپرس تلاش کرده در این‌باره پاسخی از نمایندگی ایران در سازمان ملل دریافت کند، اما جمهوری اسلامی پاسخی فوری نداده است. همچنین رویترز به نقل از برخی منابع حقوقی گزارش داده که آمریکا تنها در صورت ورود این نفتکش‌ها به محدوده آبی این کشور توانایی توقیف این نفتکش‌ها را خواهد داشت، اما این اقدام ممکن است برخی کشورهای دیگر را مجبور به همکاری کند.


وزیر خارجه سوئد مدعی شد
توافق سوئد و ایران برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان خارجی هواپیمای اوکراینی
وزیر خارجه سوئد مدعی شد این کشور با ایران بر سر پرداخت غرامت به خانواده قربانیان خارجی حادثه هواپیمای اوکراینی توافق‌نامه‌ای امضا کرده است.  به گزارش ایسنا، دولت سوئد اعلام کرده که با ایران موافقت‌نامه‌ای درباره پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان خارجی هواپیمای مسافربری اوکراین امضا کرده است. آن لینده، وزیر خارجه سوئد روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مدعی شد:   «ما با ایران توافق‌نامه همکاری امضا کرده‌ایم و درباره پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان آن حادثه مذاکره خواهیم کرد.»  آن لینده ادعا کرده است این توافق‌نامه پس از مذاکره با ایران و سایر کشورهایی که در این هواپیما شهروندانی داشتند، ازجمله کانادا و اوکراین، امضا شده است.


روسیه: تمدید تحریم‌ تسلیحاتی علیه ایران سازنده نیست
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعمال هر گونه محدودیت بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران را غیرقابل توجیه خواند. به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری گفت: «موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران از نظر چشم‌انداز برای حفظ توافق هسته‌ای ایران سازنده نیست.» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: «پیش‌نویس قطعنامه تحریم نامحدود تسلیحاتی علیه ایران که از سوی واشنگتن در شورای امنیت مطرح می‌شود، مجموعه‌ای از اقدامات محدودکننده در راستای سیاست آمریکایی فشار حداکثری بر تهران است و موضوعات مختلفی را که هیچ ارتباطی با حل اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ندارد، بررسی می‌کند.»


تعداد بازدید :  424