شماره ۲۰۰۳ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير
صفحه را ببند
با وجود تحریم‌های آمریکا، کوبا پزشک به جهان صادر می‌کند

  [ جوزفینا ویدال فررو  | سفیر کوبا در کانادا ]
به محض شناسایی نخستین موارد مبتلا به بیماری کووید-19 در کوبا کشور ما تمام منابع خود را بسیج کرد تا شیوع ویروس کرونا را کنترل کند.
کادر درمانی‌مان به در خانه‌ها رفتند تا اگر افراد علایمی دارند آنها را شناسایی کنند. آنهایی که علایمی داشتند به مراکز ویژه درمانی فرستاده شدند و اکثرا به وسیله داروهایی که در صنعت بیوتکنولوژی و دارویی داخل کوبا تولید می‌شوند، درمان شدند. تمام آزمایش‌ها و خدمات درمانی مجانی ارایه شده‌اند.
از بیستم ژوئن، 85 نفر در کوبا بر اثر ابتلا به بیماری کووید-19 جان خود را از دست داده‌اند؛ میزان مرگ‌ومیر 3.9درصد است که در مقایسه با کشورهای دیگر دنیا بسیار پایین است. در بیست‌وچهارم آوریل به پیک این بیماری رسیدیم اما هنوز مردم را تشویق می‌کنیم تا به فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه و رعایت بهداشت احترام بگذارند.
در زمینه بین‌المللی کوبا به درخواست‌هایی مبنی بر همکاری به بیش از 20 کشور، بیشتر در آمریکای لاتین و کارائیب و همچنین در اروپا، آفریقا و خاورمیانه، پاسخ داده است.
کوبا تاریخچه و سنت دیرینه‌ای در همبستگی بین‌المللی با کشورهای دیگر در زمینه پزشکی دارد که به دهه 60 میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که کادر پزشکی خود را برای کمک به کشورهای دیگر فرستادیم. از آن زمان تاکنون، بیش از 40هزار پزشک و متخصص کوبایی در 164 کشور خدمت کرده‌اند. ما به تقویت سیستم‌های پزشکی محلی کمک کرده‌ایم، به مناطق دورافتاده رفته‌ و به پزشکان آموزش داده‌ایم.
کمک‌کردن به دیگران همیشه بخشی از هویت ما به‌عنوان یک کشور و بخشی از آموزش‌های اخلاقی است که پزشکان و کادر بهداشتی در کوبا دریافت            می‌کنند.
در واکنش به همه‌گیری ویروس کرونا، کوبا 28 گروه از گردان بین‌المللی پزشکی هنری ریف را به 26 کشور فرستاد. گردان هنری ریف از ‌سال 2005 برای مقابله با بلایای طبیعی و اپیدمی بیماری‌های جدی در سراسر دنیا تأسیس شد. علاوه بر آن بیش از 28هزار پزشک، پرستار و متخصص کوبایی نیز قبل از شروع همه‌گیری کرونا در خارج از این کشور در حال خدمت بوده‌اند.
متأسفانه پزشکان کوبایی و گردان هنری ریف هدف حمله‌های فزاینده دولت ترامپ قرار گرفته‌اند که کوبا را به قاچاق انسان از طریق برنامه‌های پزشکی محکوم می‌کنند.
شرم‌آور است که دولت آمریکا سعی می‌کند با بی‌اعتبارکردن کمک‌های بین‌المللی با استفاده از فشار و تهدید کشورهای دیگر را مجبور کند تا معاهده‌های همکاری پزشکی خود را با کوبا لغو کنند.
آمریکایی‌ها سعی کردند دولت‌ها را تحت فشار قرار دهند تا در دوران همه‌گیری ویروس کرونا کمک‌های کوبا را رد کنند. آنها ادعا می‌کنند که دولت کوبا پزشکان را استثمار می‌کند چون کشورهایی که از عهده پرداخت مالی خدمات پزشکی برمی‌آیند، به دولت کوبا پولی پرداخت می‌کنند که بخشی از آن نزد دولت نگه داشته می‌شود. اما با این حال، کارکردن فراتر از مرزها کاملا داوطلبانه است و بخشی از پولی که دولت کوبا برای خود نگه می‌دارد صرف سیستم پزشکی و سلامت کشور می‌شود؛ صرف خرید تجهیزات پزشکی و دارویی برای کشوری 11‌میلیون نفری که شامل خانواده‌های پزشکانی می‌شود که خارج از مرزها خدمت می‌کنند. ما این‌گونه می‌توانیم خدمات بهداشتی مجانی و باکیفیت به مردم کوبا ارایه دهیم.
به جای افزایش درگیری در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، کشورهای ما نیاز دارند با همکاری یکدیگر راه‌حلی پیدا کنند. کوبا سال‌هاست که واکسن و دارو برای درمان بیماری‌های مختلف از بیماری پوستی صدف(پسوریازیس) و سرطان گرفته تا سکته قلبی تأمین کرده است. حالا هم به بیماران کووید-19 با استفاده از داروی نوترکیب اینترفرون آلفا2بی کمک می‌کند. این دارو یکی از 19 دارویی است که صنایع دارویی و بیوتکنولوژی کوبا در آزمایشگاه‌های خود روی آن کار کرده تا مراحل مختلف بیماری کووید-19 را درمان کنند. بیش از 70 کشور دنیا خواستار دسترسی به مواد دارویی هستند که در کوبا تولید می‌شود. این یک راه باز برای همکاری آمریکا و کوباست اما متأسفانه دولت ترامپ با از بین بردن پیشرفت‌های محدودی که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما میان دو کشور ایجاد شد، دارد این فرصت را از دست می‌دهد.


تعداد بازدید :  383