شماره ۱۹۹۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
علی ربیعی، سخنگوی دولت:
تلاش دولت، برداشتن دید امنیتی از سمن‌هاست

علی ربیعی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به اخبار منتشرشده درباره اقدامات خشونت‌آمیز علیه دختران در روزهای اخیر، گفت: «متأسفانه ما هفته گذشته شاهد اعمال خشونت‌هایی علیه دختران بوده‌ایم. این موضوع‌ها به کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی دولت ارجاع شد و امیدواریم در قالب فرهنگ‌سازی آن را دنبال کنیم.» او در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه دستگیری افرادی همچون سلطان سکه چه تأثیری بر بازار طلا و سکه گذاشته است، آن‌هم درحالی‌ که روند افزایشی قیمت سکه را در روزهای اخیر شاهدیم، اظهار کرد: «اعتقاد اقتصاددانان این است که روند بالارفتن قیمت‌ها در بازار سکه به صورت گذرا و نیز به دلیل تأثیر کروناست که از اول ‌سالِ اخیر به‌علاوه آخرین ماه ‌سال گذشته این روند آغاز شده است.»
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره دستور اخیر رئیس‌جمهوری برای اصلاح قانون وام ازدواج اظهار کرد: «در ‌سال ۹۶ حدود هشت‌هزار نفر در ‌سال ۹۷، ۱۰‌هزار نفر و در ‌سال ۹۸، ۱۳‌هزار نفر از دریافت‌کنندگان وام ازدواج سنی بین ۵۰ تا ۶۵‌سال داشتند که به‌عنوان ازدواج اول وام گرفتند.»
او افزود: «همکاران ما درحوزه جوانان این مقوله را مشکوک می‌دانند و در‌ سال ۹۸، دو‌هزار و ۵۰۰نفر از دریافت‌کنندگان وام ازدواج زیر ۱۵سال داشتند که ۹۸‌درصد آنها دختران زیرِ ۱۵‌سال هستند.» ربیعی گفت: «در این خصوص سوءاستفاده‌های مختلف مطرح می‌شود، بنابراین با توجه به نیت قانون‌گذار برای کمک به جوانان جهت ازدواج، پیشنهادی را وزارتخانه ذی‌ربط تهیه و به رئیس‌جمهوری ارایه کرده است که گفتند براساس این پیشنهاد، وام ازدواج در اختیار افرادی قرار گیرد که در سن ازدواج هستند و این وام موجب تشکیل واقعی خانواده شود.» سخنگوی دولت ادامه داد: «از سوی دیگر بیم خریدوفروش دختران برای دریافت وام ازدواج نیز می‌رود، به همین دلیل این تصمیم گرفته شد. تصمیم رئیس‌جمهوری علیه سوءاستفاده از وام ازدواج است.»سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره چرایی بازنگشتن محدودیت‌ها با توجه به شیوع صعودی کرونا درکشور، گفت: «برای دولت اساسا مسأله ایجاد توازن و تعادل بین دو خواست، اصل مهم است؛ حفاظت از جان در برابر ویروس و حفاظت از جان در برابر فقر و بیکاری. این دو باید توأمان پیگیری شود و امروز مسأله جهان هم همین موارد است. در همه کشورهای دنیا که این ویروس را تجربه کرده‌اند، چنین تناقضی در آنجا هم وجود دارد، البته حفظ جان مردم برای ما همواره اولویت دارد.»او افزود: «سیاست‌های دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ایجاد تعادل بین سلامت و معیشت مردم پیشتاز بوده و استراتژی ما امروز حداکثر معیشت و حداکثر مراقبت است. بنابراین ما در این جهت باید با مردم صحبت کنیم و همکاری آنها را بطلبیم، وگرنه ما ناچاریم که تعطیلی‌های موجود را برداریم. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان ابتلا و مرگ‌ومیر شهروندان در مراکز تولیدی و اقتصادی رخ نمی‌دهد، بلکه مربوط به تجمعات عزا و عروسی و محل اجرای مراودات سنتی است. پس در صنایع بزرگ ما اساسا با آسیب‌های جدی مواجه نبوده‌ایم.»ربیعی گفت: «در بخش خدمات و کارگاه‌های کوچک هم مراقبت‌ها افزایش یافته است. ما مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کردیم اما این جمعیت‌ها به یک شهرستان می‌روند و سه‌روز با موضوعی جشن برپا می‌کنند. با چنین وضعیتی تعطیلی‌ها برای این افراد هیچ فایده‌ای ندارد. بازگشایی در صنایع و تولید مسأله ما نیست، رفتار و سبک زندگی مردم را باید به سمتی ببریم که ضدشیوع کرونا عمل کنند.»سخنگوی دولت با بیان اینکه اولویت دولت در مقابله با اعتیاد، کودکان و زنان هستند، گفت: «تلاش دولت معطوف به برداشتن نگاه امنیتی از سمن‌هاست تا با سهولت بیشتری فعالیت کنند.» علی ربیعی عصر سه‌شنبه در جریان بازدید از سرای فرشته‌های مرکز طلوع بی‌نام و نشان که مرکز اقامتی آموزشی دختران آسیب‌دیده از کارتن‌خوابی و اعتیاد است، افزود: «در فرآیند توسعه زنان و دختران مهم هستند، درحالی که متأسفانه سیاست‌های ما خیلی معطوف به دختران و زنان نیست.»دستیار ویژه ارتباطات رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در برخی مناطق به دلیل مسائل فرهنگی، بازماندگی تحصیلی دختران به نسبت پسران بیشتر است، گفت: «ازدواج های اجباری زیر ۱۵سال هم هنوز در دختران مشاهده می‌شود، طوری که با ارزیابی مراجعه‌کنندگان برای دریافت وام ازدواج دریافتیم ۳هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۹۷ و حدود ۲۵۰۰نفر از دریافت‌کنندگان وام ازدواج در سال ۹۸ زیر ۱۵سال و ۹۸درصدشان دختر بودند.»


تعداد بازدید :  308