شماره ۱۹۹۸ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
منهای سینما

 آن کارسون، نویسنده کانادایی به‌عنوان برنده جایزه پرنس آستوریاس اسپانیا در ‌سال ۲۰۲۰ انتخاب شد. در پیامی ویدیویی که رئیس هیأت داوران جایزه پرنس آستوریاس منتشر کرد از آن کارسون، استاد ادبیات کلاسیک و تطبیقی دانشگاه میشیگان، شاعر، مقاله‌نویس و مترجم به‌عنوان خالق جهانی نفیس یاد شد که آثارش ترکیبی از شعر، پایان‌نامه، غیر داستانی و نمایش است.
آن کارسون خالق آثاری مانند «اروس تلخ و شیرین»، «گفت‌وگوهای کوتاه»، «آب صاف»، «مقاله شیشه‌ای»، «سرخ:   رمانی به نظم»، «اگر نه، زمستان: بخش‌هایی از ساپو»، «الهه شب» و «سند سرخ» تاکنون جوایز ادبی متعددی ازجمله جایزه شعر لانان آمریکا در‌ سال ۱۹۹۶، جایزه شعر پوشکارت در ‌سال ۱۹۹۷، جایزه تی.اس.الیوت بریتانیا در ‌سال ۲۰۰۱، جایزه شعر پن در ‌سال ۲۰۱۰ و جایزه شعر گریفین کانادا در ‌سال ۲۰۱۴ دریافت کرده است. امسال در فهرست جایزه پرنس آستوریاس اسپانیا ۲۸ کاندیدا از ۱۷ کشور مختلف نامزد دریافت جایزه بودند.

 گروه موسیقی دال بعد از انتشار آلبوم‌های «گذر اردیبهشت» و «کلاغ سفید» در تدارک تولید سومین آلبوم خود با حال و هوایی متفاوت است. این گروه موسیقی تلفیقی که مدیریت هنری آن بر عهده شایان شکرابی است، با اولین کارهایش شامل «آوازم را می‌رقصیدی»  و قطعه طعم شیرین خیال برای تیتراژ فیلم کمال تبریزی محبوب شد. اولین آلبوم این گروه هم با نام گذر اردیبهشت در بهار ٩٥ جزو پرفروش‌ترین موسیقی‌های ‌سال شد. دال چندی پیش نیز آلبوم «کلاغ سفید» را به بازار موسیقی ایران عرضه کرد و حالا دست‌اندرکارانش خبر از عرضه سومین آلبوم این گروه می‌دهند.

 همایون غنی‌زاده قصد دارد در دوران از سرگیری فعالیت‌های تئاتری و برای تابستان ‌امسال، نمایش «ددالوس و ایکاروس» را با حضور نوید محمدزاده و بهرام افشاری روی صحنه ببرد. این نمایش که یکی از مطرح‌ترین اجراهای ۱۵‌سال گذشته تئاتر ایران است، چندین‌بار روی صحنه رفته و در فستیوال معتبر «باربیکن» لندن و کشور آلمان نیز اجرا شده، تابستان ‌سال ۹۹ روی صحنه خواهد‌رفت. در این اجرا قرار است نوید محمدزاده و بهرام افشاری ایفای نقش کنند. این دو، پیش از این در نمایش «دیابولیک رومئو و ژولیت» به کارگردانی آتیلا پسیانی و «مرد بالشی» به کارگردانی علی سرابی هم‌بازی بوده‌اند.


تعداد بازدید :  369